واکسن کرونا

عضو کمیسیون بهداشت مجلس از ورود واکسن تولید مشترک ایران و کوبا خبر داد

حتماً خاطرتان هست که چندی پیش، ایران و کوبا در راستای تولید یک واکسن مشترک با یکدیگر به توافق رسیدند. واکسنی که در کشور کوبا با نام سوبرانا و در کشور ایران با نام پاستوکووک نام گذاری شده است. این واکسن که مرحله سوم فاز بالینی خود را تقریباً به اتمام رسانده، در ایران روی حدود 24 هزارنفر از افراد جامعه تست و بررسی شده است.

آماری که تاکنون از این دو کشور منتشر شده، بیانگر کارایی بسیارجالب این واکسن روی ویروس کروناست که حدود 91% عنوان شده است. هرچند در روزهای اخیر اظهاراتی مبنی بر قطع همکاری بین ایران و کوبا برای ساخت واکسن مشترک کرونا منتشر شد که مسئولان انستیتو پاستور ایران و وزارت بهداشت، آن را نادرست خوانده و تاکید کردند: این کار ناشایست سبب تشویش اذهان عمومی و خدشه به همکاری‌های 20 ساله با انستیتو فینلای کوبا می‌شود.

اما دیروز 20 تیرماه 1400، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در مصاحبه خود، از ورود واکسن تولید مشترک ایران و کوبا خبر داد و گفت:

 این واکسن طی چند ماه آینده به تولید انبوه در کشور خواهد رسید. برخی از خبرگزاری‌ها مدعی شدند که کشور کوبا این واکسن را مختص خود دانسته و همکاری خود را با ایران تکذیب نموده است اما براساس اطلاعات موثقی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده‌ام و همچنین پیام تبریک سفیر کوبا در خصوص موفقیت مشترک ایران و کوبا، این اخبار و اطلاعات کذب را تکذیب می‌نمایم و از این همکاری مشترک خوشحال و خرسند هستم.

وی با اشاره به این که در ایران ۶ واکسن در حال حاضر در حال تولید است، تصریح کرد:

در حال حاضر بودجه‌های مختلفی از سوی دولت جهت تحقیق و تولید واکسن کووید _۱۹ در نظر گرفته شده است که ما به تمامی واکسن‌های تولید داخل امیدوار هستیم اما بهتر بود که بودجه‌های مورد نظر دو برابر می‌شد و در اختیار ۳ شرکت جهت تحقیق و تولید واکسن کرونا قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به پیشینه کشور کوبا در حوزه سلامت و پزشکی در دنیا، اظهار داشت:

کشور کوبا در خصوص تجهیزات پزشکی و دارویی بسیار قدرتمند عمل کرده، همچنین انستیتو پاستور هم در خصوص تولید واکسن نیز از سابقه درخشانی برخوردار است. بنابراین می‌توانیم در خصوص تولید انبوه مشترک واکسن ایران و کوبا امیدوار باشیم که در کنار سایر واکسن‌هایی که در کشور تولید خواهد شد، طی ماه‌های آینده مردم عزیز کشورمان واکسینه شده و این ویروس منحوس ریشه کن شود.

براساس اظهارات مسئولان انستیتو پاستور ایران، مراحل اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا مشترک ایران و کوبا در کشور کوبا انجام شده و فاز سوم آن با اخذ مجوز از وزارت بهداشت در ایران تقریبا به پایان رسیده است.
داوطلبان مرحله سوم فاز انسانی پاستوکووک، ۲ دوز واکسن خود را تا آخر خرداد ماه دریافت کردند، تزریق دوز یادآور یا همان دوز سوم که در ۲ شهر هدف گذاری شده بود در زنجان به پایان رسید و در یزد از هفته جاری آغاز شده و تا چند روز آینده با دریافت دوز یادآور توسط داوطلبان یزدی، تزریق دوز یادآور این واکسن هم به داوطلبان به پایان می‌رسد. مرحله سوم کارآزمایی پاستوکووک با جمعیت ۲۴ هزار نفری از ششم اردیبهشت در هشت شهر کشور آغاز شده و اکنون در حال اتمام کار خود است.

به امید روزی که جامعه ایران، از شر این ویروس منحوس رها شده و زندگی به حالت قبل بازگردد. نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

2 در مورد “عضو کمیسیون بهداشت مجلس از ورود واکسن تولید مشترک ایران و کوبا خبر داد”

  1. خود کوباییا ریختن تو خیابون ما داریم واکسن مشترک میزنیم باهاشون
    خدایا بسه دیگه خسته شدیییییم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH