ترافلاپس چیست و چه تفاوتی با ترابایت دارد؟

معرفی کنسول‌های نسل نهمی ایکس‌باکس سری ایکس/اس و پلی‌استیشن 5 باعث شد تا کاربران مختلفی، مشخصات این دو را با یکدیگر مقایسه کنند. در مشخصات این دو کنسول، واحدهای اندازه‌گیری گوناگونی همچون گیگاهرتز (GHz) برای واحد پردازش مرکزی (CPU)، گیگابایت برای حافظه رم و حافظه گرافیکی، ترابایت برای حافظه ذخیره‌سازی و ترافلاپس نیز برای واحد پردازش گرافیکی (GPU)، مورد استفاده قرار گرفتند. موردی که در این مطلب قصد پرداختن به آن را داریم، مربوط به تفاوت ترابایت و ترافلاپس است.

شاید تا حدی با واحد سنجش سرعت پردازنده مرکزی یعنی گیگاهرتز و سایر واحدهای اندازه‌گیری برای سایر سخت‌افزارهای دیگر، آشنا باشید. اما آیا تفاوت ترافلاپس و ترابایت را می‌دانید؟ در ادامه قصد داریم که بیشتر به این موضوع بپردازیم.

منظور از ترافلاپس (Teraflops) چیست؟

ترافلاپس به عملکرد پردازشی یک CPU مربوط می‌شود. این در حالی است که ترابایت، واحد اندازه‌گیری حافظه است. هنگامی‌که در مورد ترافلاپس صحبت می‌کنید، ابتدا باید بدانید که اصلا فلاپس (FLOPS) چیست. فلاپس به‌معنای عملیات ممیز شناور بر ثانیه (Floating-point operations per second) است. این شاخص بیانگر این است که یک پردازنده می‌تواند چه تعداد محاسبات ممیز( نقطه شناور) را مدیریت کند.

تصور کنید که یک کامپیوتر در هر ثانیه، یک تریلیون از چنین محاسباتی را انجام می‌دهد. این همان چیزی است که ترافلاپس نامیده می‌شود. در هر محاسبه، اعداد به نقاط شناور تبدیل شده، پردازش می‌شوند و سپس مجددا به حالت اولیه خود بازگردانده می‌شوند.

تفاوت گیگاهرتز با ترافلاپس

گیگاهرتز به فرکانسی که پردازنده در آن پالس تولید می‌کند، مربوط می‌شود. این به‌معنای تعداد صفر و یک‌هایی است که در طی یک ثانیه توسط پردازنده ایجاد می‌شوند. با این اوصاف، یک پردازنده 3 گیگاهرتزی می‌تواند 3 میلیارد پالس را در هر ثانیه تولید کند.

این مطلب را نیز بخوانید: کارت گرافیک چگونه کار می‌کند؟

اگر این پردازنده جهت پردازش یک فلاپ، به 10 پالس نیاز داشته باشد، آنگاه این قضیه بدین معنا خواهد بود که این CPU می‌تواند در هر ثانیه، 300 میلیون فلاپ را مدیریت کند. گیگاهرتز صرفا به سرعت ایجاد پالس‌ها توسط یک پردازنده مربوط می‌شود، اما این ویژگی، تعیین کننده تمامی سرعت پردازنده‌ نیست. اینکه بگوییم یک پردازنده می‌تواند چه تعداد ترافلاپس را مدیریت کند، معیار بهتری جهت سنجش توان پردازشی آن است.

چرا ترافلاپس برای گیمرها اهمیت دارد؟

تفاوت ترافلاپس و ترابایت

کارت گرافیک‌های امروزی، چه از فناوری‌هایی همانند رهگیری پرتو استفاده کنند و چه نکنند، در هر صورت باید محاسبات زیادی را انجام دهند. هر چیزی که در بازی‌های خود مشاهده می‌کنید، فرمول‌هایی دارد که باید توسط کارت گرافیک شما پردازش شوند. هر چه بازی شما واقع‌گرایانه‌تر باشد، آنگاه کامپیوتر شما نیز باید محاسبات بیشتری را انجام دهد.

این مطلب را نیز بخوانید: ترافلاپس در کنسول ایکس‌باکس سری ایکس به چه معناست؟

به همین دلیل است که کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت و سونی، در بازاریابی مشخصات سخت‌افزاری خود، از کلمه ترافلاپس استفاده می‌کنند. بنابراین هر چه پردازنده‌های گرافیکی کنسول‌ها بتوانند محاسبات بیشتری را انجام دهند، آنگاه قادر خواهند بود که بازی‌های واقعی‌تری را نیز اجرا کنند.

ترابایت چیست؟

تفاوت ترافلاپس و ترابایت را با توضیح در رابطه با ترابایت ادامه می‌دهیم. اگر بخواهیم که به مبانی کامپیوتر بازگردیم، آنگاه می‌توان گفت که داده‌ها، پردازش شده و سپس در قالب صفر و یک ذخیره می‌شوند. بدین ترتیب باید گفت که اطلاعات موجود بر روی هارد درایو کامپیوتر شما، در قالب صفر و یک ذخیره می‌شوند.

هر صفر و یک، یک بیت نامیده می‌شود. هر بایت هم از 8 بیت تشکیل شده است. یک ترابایت متشکل از یک تریلیون بایت بوده که در واقع برابر با 8 تریلیون بیت است. شاید چندان در رابطه با ترابایت فکر نکنید، زیرا آن را زیاد شنیده‌اید. اگر هر نفری که بر روی کره زمین زندگی می‌کند، نماینده یک بیت باشد و جمعیت سیاره را نیز 7.8 میلیارد نفر حساب کنیم، آنگاه حجم نهایی تمامی افراد حاضر در این کره خاکی، حدود یک گیگابایت است.

آیا هر چه ترابایت بیشتر باشد، بهتر است؟

تفاوت ترافلاپس و ترابایت

در حالت کلی، بله. این روزها بازی‌ها به طرز فزاینده‌ای پیچیده و واقعی شده‌اند. به همین دلیل است که فضای ذخیره‌سازی زیادی نیز احتیاج دارند. در طول 30 سال گذشته، اندازه درایوهای ذخیره‌سازی از یک گیگابایت به بیش از یک ترابایت رسیده است. در عین حال نیز حجم بازی‌ها از حدود 300 مگابایت به 300 گیگابایت رسیده است.

بنابراین این روزها اگر بخواهید که چندین بازی را به‌صورت همزمان داشته باشید، آنگاه باید حافظه ذخیره‌سازی بزرگی هم داشته باشید. قضیه‌ای که این روزها پیش آمده، این است که در حال حاضر طیف گسترده‌ای از بازی‌ها، در فضای ابری موجود هستند. همچنین اگر سرعت اینترنت بالایی داشته باشید، آنگاه می‌توانید سریعا بازی‌ها را دانلود کنید و بنابراین نیازی ندارید که همیشه آن‌ها را بر روی هارد درایو خود داشته باشید.

در حال حاضر برای کاربران عادی، یک الی 2 ترابایت حافظه ذخیره‌سازی کافی است. البته اگر مشغول انجام دادن کارهایی هستید که نیازمند حافظه بالایی هستند (همانند عکاسی و یا فیلم‌برداری)، آنگاه به حافظه بیشتری احتیاج خواهید داشت.

تفاوت‌های اساسی در بین ترافلاپس و ترابایت

هم ترافلاپس و هم ترابایت، هر دو واحدهای اندازه‌گیری هستند. ترافلاپس یا همان یک تریلیون از عملیات ممیز شناور بر ثانیه، به تعداد محاسباتی مربوط می‌شود که یک پردازنده در واحد ثانیه، می‌تواند انجام دهد. از طرفی دیگر، ترابایت به تعداد بیت‌هایی که می‌توان در یک حافظه ذخیره‌سازی ذخیره کرد، اطلاق می‌شود. هر دوی این‌ها از اصطلاحات مهم فناوری محسوب می‌شوند، اما اگر بحث بر سر اجرای بهتر بازی‌ها باشد، آنگاه ترافلاپس بیشتر به این موضوع مربوط است.

در هر صورت، عملکرد یک سیستم تنها توسط تعداد ترافلاپس قابل پردازش توسط آن، تعیین نمی‌شود. بلکه باید شیوه تعامل میان پردازنده مرکزی، کارت گرافیک، رم، حافظه ذخیره‌سازی و حتی اتصال اینترنت را نیز در نظر گرفت و این ارتباط باید بهینه باشد تا تجربه بازی کردن خوبی داشته باشید. به هر حال، یک زنجیر به اندازه ضعیف‌ترین اتصال خود، محکم است.

2 در مورد “ترافلاپس چیست و چه تفاوتی با ترابایت دارد؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH