سری آی‌فون 14 اپل از لنز پریسکوپی با زوم 100 برابری استفاده خواهد کرد

امروزه لنزهای پریسکوپی به‌دلیل توانایی فوق‌العاده خود در زمینه زوم به شکلی گسترده توسط پرچم‌داران اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌دلیل کارآیی بسیار بالای این لنزها بسیاری از طرفداران اپل امیدوارند تا آی‌فون‌های آینده نیز به‌همراه لنز پریسکوپی روانه بازار شوند.

چند روز قبل گزارشی منتشر شد که از ثبت یک پتنت جدید دوربین توسط شرکت اپل حکایت داشت. بر اساس اعلام این پتنت، آی‌فون آینده مجهز به یک لنز پریسکوپی خواهد بود. اکنون مخاطبان کنجکاو هستند تا بدانند آیا این هندست همان آی‌فون 14 اپل است یا خیر. احتمالا برای هرگونه اظهارنظر در این زمینه هنوز خیلی زود است؛ اما یقینا گجت مذکور آی‌فون 13 نخواهد بود.

پتنت جدید اپل تحت‌عنوان “Folding Camera” در دفتر ثبت اختراعات و نمادهای تجاری ایالات‌متحده (USPTO) به ثبت رسیده است. پتنت مذکور می‌تواند به ماژول دوربین موبایلی شامل چندین لنز مجزا اشاره داشته باشد. بدین‌ترتیب افکت‌های تصویربرداری محبوب‌تری در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. ماژول دوربین شامل 2 عنصر تاشونده نوری با ظاهری مشابه منشور است و در حد فاصل میان 2 المان تاشو نیز سیستم لنز مستقل تعبیه خواهد شد. سیستم لنز به‌صورت مستقل از المان نوری تاشو قابل جابه‌جایی بوده و امکان فوکوس خودکار و تثبیت‌ اپتیکی تصاویر (OIS) را فراهم می‌کند.

بعلاوه شکل، مواد اولیه و چیدمان المان‌های انکساری لنز در مجموعه لنزهای مورد استفاده قابل انتخاب خواهند بود. فاصله کانونی در قسمت پشتی لنزها به اندازه‌ای طولانی است که امکان ثبت تصاویر باکیفیت و رزولوشن بالا توسط منشور دوم را فراهم می‌کند.

همچنین گزارش ادعا می‌کند که این پتنت در سال 2022 مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. با توجه به سال عرضه این فناوری، به‌کارگیری آن در سری آی‌فون 14 اپل سناریویی محتمل به‌نظر می‌رسد. گوشی‌های آی‌فون به لطف پیاده‌سازی این پتنت قادر به اعمال زوم 10 تا 100 برابری خواهند بود.

دوربین‌های پریسکوپی برای کاربران اندرویدی چندان جدید نیستند

اگرچه دوربین پریسکوپی مشخصه جدیدی برای گوشی‌های آی‌فون به‌شمار می‌رود؛ اما این موضوع برای کاربران اندرویدی چندان صادق نیست. هندست‌هایی شامل سری هواوی P40 پرو، سامسونگ گلکسی S20 اولترا و شیائومی Mi 10 Extreme Commemorative Edition همگی مجهز به لنزهای پریسکوپی هستند. سنسورهای پریسکوپی این هندست‌ها عملکرد مناسبی از خود ارائه می‌دهند.

با این‌حال لو ویبینگ؛ یکی از شرکای Xiaomi Group و مدیرعامل برند ردمی ضمن توضیحاتی پیرامون لنزهای پریسکوپی از کمبود این المان‌ها به‌عنوان یکی از دلایل عدم به‌کارگیری آن‌ها توسط برخی تولیدکنندگان یاد کرد. همچنین لو ویبینگ خاطرنشان کرد که قیمت‌گذاری گران و اندازه بزرگ برجسته‌ترین ایراد لنزهای پریسکوپی به‌شمار می‌روند. غلبه بر مشکل قیمت امری آسان است؛ اما کاهش اندازه لنز کار چندان پیش پا افتاده‌ای نخواهد بود. بنابراین استفاده از این سنسور در اسمارت‌فون‌های باریک و سبک اقدامی دشوار قلمداد می‌شود. به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان هنوز از لنزهای پریسکوپی استفاده نمی‌کنند.

همچنین بایستی به‌خاطر داشت که این طرح صرفا در حد یک پتنت است و عدم پیاده‌سازی آن همانند بسیاری از پتنت‌های دیگر ابدا مایه تعجب نخواهد بود.

2 در مورد “سری آی‌فون 14 اپل از لنز پریسکوپی با زوم 100 برابری استفاده خواهد کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH