معرفی 10 تا از بهترین کتاب‌ها در مورد مهاجرت

هر کتاب، یک دانش جدید به ما منتقل می‌کند و در اندازه خود می‌تواند متحول‌کننده باشد. یکی از موضوعاتی که این روزها شاید خیلی از ما به دنبال کسب دانش در مورد آن باشیم، مهاجرت است. در این مقاله از آی‌تی‌رسان به معرفی 10 تا کتاب‌ در مورد مهاجرت می‌پردازیم. این کتاب‌ها در مورد قوانین یا اصول مهاجرت نیستند بلکه در مورد تجارب و احساس نویسنده نسبت به کشوری‌ است که به آن مهاجرت کرده. نویسندگان این کتاب‌ها خود مهاجرانی هستند که جنبه‌های مختلف از زندگی یک مهاجر را در قالب داستان‌های زیبا توصیف می‌کنند.

پرسپولیس، اثر مرجان ساتراپی

این کتاب مهاجرت روایتگر داستان زندگی‌ یک دختر ایرانی‌ست. در ابتدا، ساتراپی به توصیف چالش‌ها و سختی‌های این دختر در ایران می‌پردازد و سپس از مسیر مهاجرت او تا رسیدن به آمریکا می‌گوید. بر اساس این رمان فیلمی هم ساخته شده که موفق به دریافت جایزه اسکار شد.

نیایش دریا، اثر خالد حسینی

بهترین کتاب‌ مهاجرتخالد حسین این کتاب مصور را بعد از انتشار تصاویر کودک سوری به نام آلان کردی نوشت که در مسیر رسیدن به اروپا در دریا غرق شده‌ بود. این کتاب در قالب نامه‌های یک پدر به پسرش و امید‌ها و آرزوهای مشترک آن‌ها در مورد آینده نوشته شده است.

فرار به غرب، اثر محسن حمید

بهترین کتاب‌ در مورد مهاجرت
فرار به غرب : بهترین کتاب‌ مهاجرت

این کتاب داستان زندگی یک زوج جوان را روایت می‌کند که از کشوری ناشناخته مهاجرت کرده‌اند و به دنبال سرزمین امنی هستند که زندگی خود را در آن شروع کنند. این داستان در قالب ادبی رئالیسم جادویی بیان می‌شود. توانایی آنها در منتقل شدن به قاره‌های مختلف از طریق درهای جادویی، این کتاب را پیچیده و متفاوت می‌کند.

 

خورشید هنوز یک ستاره است، نیکولا یون

نیکولا یون، نویسنده پرفروش نیویورک تایمز، در این کتاب به روایت داستان ناتاشا کینگزلی می‌پردازد که یک روز قبل از دیپورت شدن به کشور خودش، جامائیکا، با مردی ملاقات می‌کند و عاشق او می‌شود.

 

پناهجوی ناسپاس، اثر دینا نیری

کتاب‌ مهاجرت
پناهجوی ناسپاس : بهترین کتاب‌ مهاجرت

نیری این کتاب را بر اساس تجارب خودش به عنوان یک مهاجر به قلم درآورده. او در این کتاب به بازگو کردن مسیر زندگی خود طی خروج از ایران و مهاجرت خانوادگی به آمریکا می‌پردازد.

 

ماهی سیاه کوچولو، اثر صمد بهرنگی : کتاب‌ مهاجرت متفاوت

این کتاب مصور در مورد ماهی سیاه کوچکی است که جرات پیدا می‌کند طعم واقعی آزادی را بچشد. او شروع به شنا برخلاف جریان آب می‌کند تا بتواند جهان وسیع پیرامون خود را کشف کند. ماهی سیاه کوچولو به زبان‌های مختلف ترجمه شده و در کشورهای مختلف به چاپ می‌رسد.

 

زندگی پشت و رو، اثر تاینها لای

بهترین کتاب‌ها در مورد مهاجرت
زندگی پشت و رو یکی از بهترین کتاب ها برای مهاجرت

نویسنده این کتاب، داستان زندگی خود به عنوان یک دختر ویتنامی که به جنوب ایالات متحده مهاجرت کرده را در قالب شعر به قلم درآورده. هنر او در شخصیت سازی یک دختر پرانرژی و قوی ویتنامی جوایز متعددی را برای او به بار آورد.

 

متل کالیویستا، اثر کلی یانگ

متل کالیویستا کتابی‌ست که شاید غالب کودکان مهاجر بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و خط به خط آن را درک کنند. این کتاب در مورد دختر نوجوانی است که بعد از مدرسه، در کارهای متل به خانواده‌اش کمک می‌کند و دوست دارد در آینده یک نویسنده موفق شود. او که اکثر روز را پشت میز رزرو متل می‌گذراند، به مهاجران غیرقانونی فکر می‌کند که والدینش در اتاق‌های متل به آنها پناه داده‌اند و آرزو می‌کند بتواند در آینده به یک نویسنده موفق تبدیل شود. این کتاب در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه آسیا-پاسیفیک در بخش ادبیات شد.

 

خیابان آمریکایی، اثر ایبی زوبوی

این کتاب در مورد دختر مهاجری است که پس از تبعید مادرش به کشور زادگاه‌شان، هائیتی، باید به تنهایی از پس زندگی در آمریکا برآید. تنهایی، مهاجرت و چالش‌های نوجوانی، همه با هم مشکلاتی هستند که او باید با آنها دست و پنجه نرم کند. خیابان آمریکایی نمایانگر انعطاف‌پذیری مهاجران در شرایط دشوار است.

 

بادبادک‌باز، اثر خالد حسینی بهترین کتاب مهاجرت

کتاب بادبادک‌باز روایتگر داستان دو کودک افغان است. در پی ناامنی‌های افغانستان یکی از آنها موفق به مهاجرت می‌شود و دیگری باز می‌ماند. خالد حسین که خود یک آمریکایی- افغان است، سعی دارد در این داستان به نشان‌ دادن تاثیرات مهاجرت بر روابط خانوادگی بپردازد.

کتاب‌ مهاجرت
بادبادک‌باز : بهترین کتاب‌ مهاجرت

4 در مورد “معرفی 10 تا از بهترین کتاب‌ها در مورد مهاجرت”

  1. کتاب پرسپولیس رو خوندم بنظرم خوب نبود اصلا
    البته پرسپولیسی هستم ولی از این کتاب خوشم نیومد (:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH