Steam Deck

تمام چیزی که می‌بایست در رابطه با کنسول Steam Deck بدانید

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که دوست دارند در کنسول‌های دستی و همراه خود، هر بازی را که اراده کردند، بازی کنند ما یک خبر خوش برای شما داریم! کنسول Steam Deck ساخته شرکت Valve آماده انجام هر بازی است که شما آن را اراده کنید. با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره این کنسول هیجان‌انگیز به‌دست آورید.

کنسول Steam Deck

کنسول Steam Deck با سیستم‌عامل اختصاصی SteamOS بر پایه سیستم‌عامل لینوکس دبیان ۸ با توانایی اجرای بازی‌های ویندوزی به بازار ارائه خواهد شد. ابعاد این کنسول ۴۹ در ۱۱۷ در ۲۹۸ میلی‌متر است و وزنی معادل ۶۶۹ گرم دارد و رنگ این کنسول مشکی است. پردازنده اصلی کنسول یک پردازنده Zen2 با ۴ هسته و ۸ ترید (فرکانس پردازشی ۲.۴ تا ۳.۵ گیگاهرتز) است. پردازنده گرافیکی این کنسول ۸ واحد محاسباتی با معماری RDNA2 (فرکانس پردازشی ۱ تا ۱.۲ گیگاهرتز) است. حافظه رم این کنسول ۱۶ گیگابایت بوده و حافظه ذخیره‌سازی آن در سه حالت ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت ارائه‌ شده است. باتری کنسول ۴۰ وات‌ ساعت بوده و صفحه‌نمایش آن ۷.۰ اینچ، IPS LCD با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز و رزولوشن ۸۰۰ در ۱۲۸۰ با نسبت تصویر ۱۶: ۱۰ است. این کنسول از بلوتوث، وایفای و حافظه microSD نیز پشتیبانی می‌کند.

حداکثر روشنایی صفحه‌ نمایش Steam Deck برابر با ۴۰۰ نیت است که باوجود این ویژگی می‌توان به‌راحتی در فضای بازهم از این کنسول استفاده کرد. همچنین این کنسول دارای سنسور تشخیص روشنایی است که باعث می‌شود روشنایی صفحه‌نمایش به‌صورت خودکار تنظیم شود. پنل این صفحه‌ نمایش با تکنولوژی IPS ساخته‌شده و نرخ به‌روزرسانی آن نیز حدود ۶۰ هرتز است.

این دستگاه توانایی پشتیبانی از سیم‌کارت برای استفاده از اینترنت را ندارد و استفاده از شبکه WiFi اصلی‌ترین روش آن برای اتصال به اینترنت است. از آنجا که فروشگاه اصلی خرید بازی در این کنسول، فروشگاه Steam است برخلاف دیگر کنسول‌ها، برای آنلاین بازی کردن با Steam Deck نیازی به پرداخت هزینه‌ اضافه‌ نیست. تمام بازی‌هایی که شما در حساب معمولی استیم خود از آن بهره‌مند هستید با استفاده از این کنسول نیز قابل بازی خواهند بود. همچنین به لطف قابلیت ذخیره‌سازی ابری سیستم استیم، شما می‌توانید ادامه بازی خود را در این کنسول یا کامپیوتر خود بازی کنید و هر زمان دیگر که خواستید روی هرکدام از دستگاه‌های خود، دقیقاً به ادامه آن قسمت از بازی بپردازید که آن را تمام کرده‌اید.

اگر شما با استفاده از کابل‌ها این کنسول را روی مانیتورها و حالت دسکتاپ بیاورید با یک سیستم‌عامل کامل لینوکسی با میزکار بی‌نظیر Kde plasma روبرو خواهید شد. سیستم‌عامل پیش‌فرض Steam Deck توانایی اجرای بازی‌های زیادی را دارد. شرکت Valve سه سال پیش لایه‌ میانی «پروتون» (Proton) را که بر پایه‌ Wine ساخته‌ شده، منتشر کرد. به لطف پروتون می‌توان بازی‌های ویندوزی را بدون دردسر خاصی روی سیستم‌عامل لینوکسی اجرا کرد. البته هنوز با برخی از بازی‌ها که از سیستم‌های ضدتقلب استفاده می‌کنند، مشکل دارد.

شرکت Valve ادعا می‌کند که روی ارگونومی این دستگاه تمرکز شده است و استفاده از آن به کاربران حس خوبی را خواهد داد. در دو طرف صفحه‌ نمایش این دستگاه که خود نیز لمسی است، دو پد لمسی کوچک وجود دارد که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان ماوس استفاده کرد. همچنین چهار دکمه‌ اضافی، شبیه به دکمه‌های اضافه‌ دسته‌ ایکس باکس الایت در پشت این دستگاه وجود دارد که کارکرد آن‌ها توسط کاربر قابل تنظیم است. این دستگاه به سنسور ژیروسکوپ نیز مجهز بوده که با استفاده از آن هدف‌گیری در بازی‌های تیراندازی بسیار آسان‌تر خواهد شد.

کنسول Steam Deck در ماه دسامبر سال جاری حدوداً در اواخر آذرماه یا اوایل دی‌ماه عرضه خواهد شد. این دستگاه در سه مدل با حافظه‌های ۶۴، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به قیمت‌های ۴۰۰، ۵۳۰ و ۶۵۰ دلار به بازار خواهد آمد. مدل ارزان‌تر این کنسول حافظه‌ eMMC دارد و دیگر مدل‌های آن از NVMe استفاده خواهند کرد. به غیر از این ویژگی این سه مدل تفاوتی با یکدیگر ندارند. همچنین یک کیف مخصوص حمل‌ونقل نیز در جعبه این کنسول وجود دارد.

آیا کنسول Steam Deck تمام بازی‌ها را اجرا خواهد کرد؟

کنسول Steam Deck یک کنسول قدرتمند است که توانایی اجرای تمام بازی‌ها با فریم‌ریت ۳۰ یا حتی بیشتر از آن را دارد. بر اساس گفته توسعه‌دهندگان کنسول Steam Deck، پس از سال‌ها آزمایش حال توانایی‌هایی دارد که ممکن است برخی را شگفت‌زده کند!

نتیجه‌گیری

تلاش‌های بسیاری در دنیای کامپیوترها شده تا دستگاه بازی ساخته شود که به معنای واقعی توانایی اجرای تمام بازی‌های کامپیوتری را داشته باشد. بیشتر این تلاش‌ها یا با شکست روبرو شده‌اند یا آن‌چنان‌که باید موفق نبوده‌اند. اما به نظر می‌آید که کنسول Steam Deck توانسته بالاخره در این زمینه موفق شود و کنسول همراه بی‌نظیری برای گیمرها باشد.
نباید فراموش کرد که مایکروسافت و بسیاری دیگر از شرکت‌های بازی‌سازی در زمان حال قالب بازی‌های خود را روی سیستم Steam منتشر می‌کنند که این امر باعث خواهد شد که کنسول Steam Deck تقریباً یک Xbox متحرک باشد.
سخت‌افزار این کنسول آن‌قدر قوی است که بازی‌های امروزی را اجرا کند و این باعث می‌شود که Steam Deck به بزرگ‌ترین کنسول همراه جهان تبدیل شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH