آشنایی با 10 تا از عجیب‌ترین انواع اعتیاد که تاکنون درباره آن نشنیده بودید

به گفته انجمن روان‌پزشکان آمریکا، اعتیاد یک وضعیت عجیب و یک ناهنجاری ذهنی‌ست که فرد مبتلا به آن به استفاده وسواسی از یک ماده با وجود ضررهای آن می‌پردازد. افراد معتاد آنقدر درگیر مصرف یک ماده خاص می‌شوند که این رفتار تمام زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال آنها با وجود داشتن آگاهی در مورد مضرات الکل و مواد مخدر، به استفاده از آنها ادامه می‌دهند.

شاید واژه اعتیاد اکثر ما را به یاد مواد مخدر بیندازد، درحالی که اعتیاد‌های رفتاری بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند. وقتی یک فرد نیاز دارد با وجود ضررهای یک رفتار به انجام آن ادامه دهد، این رفتار نوعی اعتیاد تلقی می‌شود. در این مقاله از آی‌تی‌رسان با ۱۰ تا از عجیب‌ترین انواع اعتیاد که تاکنون شناخته شده‌اند، آشنا می‌شویم.

اعتیاد به خوردن سنگ

خوردن مواد غیرغذایی و غیرخوراکی اختلال پایکا نام دارد. گاهی می‌توان این اختلال را با ویار دوران بارداری مرتبط دانست. همه ما ماجراهای زنان بارداری را که هوس غذاهای عجیب و غریب می‌کنند، شنیده‌ایم! با این وجود اختلال پایکا در بسیاری از مردم به یک اعتیاد عذاب‌آور تبدیل شده. عجیب‌ترین انواع اعتیاد، خوردن سنگ افراد مبتلا معمولا تمایل شدید به جویدن یک نوع بافت خاص دارند. جویدن بافت‌های ترد مثل گچ، خاک و یا حتی دیوار در این نوع اعتیاد بسیار رایج است. در حالت‌های شدیدتر این اختلال، جویدن سنگ یا ماسه هم دیده می‌شود. این اعتیاد آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دندان‌ها و سیستم گوارش می‌رساند.

 

اعتیاد به مصرف سفیدکننده

سفیدکننده اگر به درستی و با دقت استفاده شود، یک ماده بسیار کارآمد و ضروری‌ست. این ماده برای پاکسازی سطوح از میکروب‌ها و باکتری‌ها استفاده می‌شود. همچنین در صنعت زیبایی هم برای تغییر رنگ مو از نوعی سفیدکننده استفاده می‌شود. با این وجود اعتیاد به مصرف سفیدکننده، یکی از عجیب‌ترین انواع اعتیاد است.عجیب‌ترین انواع اعتیاد، مصرف سفیدکننده گروه اول مبتلایان به این اعتیاد ، آن سری از افراد هستند که به طور وسواسی از این ماده برای نظافت اجسام استفاده می‌کنند. سری دیگر از افراد معتاد به استفاده بیش از اندازه سفیدکننده برای موهایشان هستند تا جایی که چیزی از موها باقی نمی‌ماند و آسیب جدی به پوست سر وارد می‌شود و در آخر گروهی از معتادان قرار دارند که تمایل دارند با محلول آب و سفیدکننده حمام کنند!

 

اعتیاد به خوردن شیشه

تصور کنید در حال خوردن غذایتان هستید که یک تکه شیشه در آن پیدا می‌کنید. احتمالا سریعا غذا را درون سطل زباله ریخته و از آشپزی که غذا را پخته گلایه می‌کنید. اما ظاهرا افرادی هستند که از چنین شرایطی ناراحت نمی‌شوند و شاید حتی با ولع بیشتری به خوردن غذای خود ادامه دهند‌. اعتیاد‌ به خوردن شیشه یکی دیگر از عجیب‌ترین انواع اعتیاد است. نام دیگر این اعتیاد‌ هیالوفاژی‌ست. افراد مبتلا به این اعتیاد شیشه‌های نازک مثل حباب لامپ را برای جویدن ترجیح می‌دهند. مبتلایان به هیالوفاژی در معرض آسیب‌های جدی مثل عفونت دهان، گلو و دستگاه گوارش قرار دارند.

 

اعتیاد به جراحی زیبایی


در بسیاری از جوامع جراحی‌های زیبایی برای تغییر ظاهر رواج پیدا کرده‌اند. ویژگی‌های ظاهری که از نگاه عامه مردم معیارهای زیبایی قرار گرفته‌اند، فشار زیادی بر افراد جامعه وارد می‌کند. در حالی که به طور کلی جراحی زیبایی می‌تواند یک عمل بی‌ضرر و مثبت برای مردم باشد، در بسیاری از افراد تبدیل به یک وسواس خطرناک شده است.

 

اعتیاد به خوردن موی سگ یا گربه

اگر از یک حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، مطمئنا به آن علاقه بسیاری دارید. اما آیا این علاقه به اندازه‌‌ای هست که بخواهید با زبان خود موهای آنها را مرتب کنید؟ با موهای گربه‌تان که روی فرش و مبل ریخته چه می‌کنید؟ اگر یک فرد معمولی باشید، سعی می‌کنید از شر این موها خلاص شوید و آنها را دور می‌ریزید. ولی اگر معتاد به خوردن موی سگ یا گربه خود باشید شرایط فرق می‌کند. افرادی که به این نوع اعتیاد عجیب مبتلا هستند در معرض خطر قرار دارند. موهایی که بلعیده می‌شوند درست مانند چاه حمام لوله گوارش افراد را مسدود می‌کنند و برای خارج کردن آنها نیاز به عمل جراحی است.

 

اعتیاد به کندن مو

شاید بسیاری از ما این اعتیاد عجیب را به عنوان یکی از علائم اضطراب یا خشم بشناسیم. اختلال کندن مو که یکی از عجیب‌ترین انواع اعتیاد است، تریکوتیلومانیا نیز نامیده می‌شود. تریکوتیلومانیا می‌تواند خفیف و یا شدید باشد تا جایی که فرد مبتلا تمام موهای سر خود را بکند. از دیگر عادت‌های مضر رفتاری مشابه، می‌توان جویدن ناخن یا کندن پوست لب را نام برد.عجیب‌ترین انواع اعتیاد، کندن مو در حالی که شاید خیلی از ما در هنگام اضطراب ناخن‌های خود را بجویم، این رفتار در بعضی افراد آنقدر شدید است که باعث خونریزی و زخم‌های پوستی می‌شود. درمان اضطراب برای رهایی از این قبیل اعتیادها خیلی مهم است. برای مثال می‌توان این درمان را با خواندن چند کتاب برای مقابله با اضطراب شروع کرد.

 

اعتیاد به نوشیدن خون یا ادرار

برای یک فرد نرمال حتی فکر کردن به نوشیدن ادرار یا خون شبیه به یک کابوس است. ما می‌دانیم که ادرار یک مایع زائد است و خون هم یک مایع حیاتی‌ست که باید در بدن ما باقی بماند. با این وجود افرادی هستند که میل شدید به نوشیدن این مایعات دارند. بعضی افراد معتقدند که ادرار دارای خواص درمانی است و آن را برای اهداف درمانی می‌نوشند، در حالی که بعضی دیگر بدون هیچ دلیلی معتاد به نوشیدن این مایع هستند. نوشیدن خون نسبت به ادرار اعتیاد معمول‌تری است ولی با این حال نیاز به درمان و مداخله پزشک دارد.

 

اعتیاد به گزیدگی

نیش زنبور یا گزش گیاه گزنه، گزشی جزئی اما دردناک است که همه ما سعی می‌کنیم از آن اجتناب کنیم، مگر اینکه معتاد به گزیدگی باشیم. اعتیاد به گزیدگی یکی دیگر از عجیب‌ترین انواع اعتیاد است که دلیل آن به طور دقیق مشخص نیست. عجیب‌ترین انواع اعتیاد، گزیدگی شاید این اعتیاد به دلیل آزادسازی آدرنالین بعد از گزیدگی به وجود بیابد و یا شاید عامل آن تجربه ریسک این عمل است. هر گزیدگی می‌تواند باعث بروز پاسخ‌های آلرژیک خطرناک شود و گزندگی‌های متعدد در طولانی مدت برای سلامتی خوب نیست.

 

اعتیاد به احتکار

احتکار عملی‌ست که شاید همه ما آن را انجام بدهیم. همه ما کلکسیونی از چیز‌هایی که دوست داریم را جمع‌آوری می‌کنیم یا مواد مصرفی ضروری را در تعداد بیشتری می‌خریم. ولی گاهی میل به احتکار کردن در بعضی از افراد به یک اعتیاد رفتاری عجیب تبدیل می‌شود. خانه‌هایی که از وسایل مختلف انباشته شده‌اند، می‌توانند منبع باکتری، قارچ‌ها و حشرات باشند.

عجیب‌ترین انواع اعتیاد، احتکار

اعتیاد به بلندکردن مو و ناخن‌ها

آخرین مورد از لیست عجیب‌ترین انواع اعتیاد ، اعتیاد به بلندکردن مو و ناخن است. موها و ناخن‌های زیبا، دو مورد از معیار‌های مهم زیبایی هستند. ما معمولا دوست داریم برای مدتی موهای خود را بلند کنیم و بعد برای تنوع دوباره آنها را کوتاه می‌کنیم. ولی بعضی افراد هستند که هیچ وقت قصد کوتاه کردن موها و ناخن‌های خود را ندارند. این افراد انقدر ناخن‌های خود را بلند می‌کنند که از انجام کار‌های روزمره خود باز می‌مانند.

2 در مورد “آشنایی با 10 تا از عجیب‌ترین انواع اعتیاد که تاکنون درباره آن نشنیده بودید”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH