تراشه سفارشی Tensor گوگل احتمالا یکی از تراشه‌های اگزینوسی سامسونگ خواهد بود

شرکت گوگل اخیرا به‌طور رسمی اعلام کرد که اسمارت‌فون‌های پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو در فصل پاییز امسال عرضه شده و توان پردازشی آن‌ها توسط یک تراشه سفارشی تامین خواهد شد. از آن زمان به بعد گمانه‌زنی‌هایی مطرح شد که ادعا می‌کرد این تراشه توسط خطوط تولید شرکت سامسونگ مونتاژ خواهد شد. این موضوع به خودی خود خبر مهمی نیست؛ اما شایعه مطرح شده طی امروز جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد.

بر این اساس ظاهرا تراشه Tensor صرفا ورژن ری‌برند شده یک چیپست معرفی نشده اگزینوس به‌شمار خواهد رفت. این تراشه اگزینوس 9855 نام دارد و سامسونگ برای مدت بیش از 1 سال روی توسعه آن کار کرده است. این تراشه با اسم رمز دیگری موسوم به Whitechapel نیز شناخته می‌شود. این اسم رمز همان نامی است که گوگل برای تراشه Tensor برگزیده است.

این تراشه ظاهرا به‌طور همزمان با اسم رمز اگزینوس 9925 توسعه یافته است. این تراشه نهایتا در سال آینده و همزمان با عرضه سری گلکسی S22 تحت‌عنوان اگزینوس 2200 روانه بازار خواهد شد. این نیمه‌هادی همان تراشه‌ای است که از پردازنده گرافیکی RDNA2 شرکت AMD استفاده می‌کند.

از میان اسامی داخلی Tensor، Whitechapel و اگزینوس 9855 آخرین مورد ظاهرا به تراشه اگزینوس 9840 نزدیکتر است. این تراشه با نام تجاری اگزینوس 2100 روانه بازار می‌شود. گوشی‌های سری گلکسی S21 در برخی بازارها از این تراشه استفاده می‌کنند. بنابراین احتمالا تعجب‌آور نیست که تراشه گوگل به لحاظ نرخ کارآیی در حد فاصل چیپست‌های اگزینوس 2100 و مدل آینده اگزینوس 2200 قرار گیرد.

این سناریو با برنامه زمانی عرضه 3 تراشه سامسونگی موسوم به اگزینوس 2100 (در اوایل سال 2021)، Tensor (در اواخر سال 2021) و اگزینوس 2200 (در اوایل سال 2022) به‌طور کامل مطابقت دارد. چنان‌چه کلیه موارد اعلام شده واقعیت داشته باشند؛ در این‌صورت به‌نظر می‌رسد که نقش سامسونگ در پروژه توسعه تراشه Tensor نسبت به شرکت گوگل بسیار پررنگ‌تر بوده است.

یقینا ابعاد همکاری شرکت‌های گوگل و سامسونگ صرفا به مونتاژ تراشه محدود نبوده و به‌نظر می‌رسد که 2 طرف از همان ابتدا در زمینه توسعه نیمه‌هادی مذکور با یکدیگر همکاری نموده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH