باتری‌های سیمانی امکان ذخیره‌سازی انرژی برای ساختمان‌ها را فراهم می‌‌کنند

روش‌های مختلف تولید و ذخیره‌سازی انرژی طی چند دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه نموده‌اند. امروزه باتری‌های لیتیوم یونی برای دستگاه‌های الکترونیکی قابل‌حمل نظیر گوشی‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها از محبوبیت چشمگیری برخوردار هستند. اما این موضوع لزوما بدان معنا نیست که باتری‌های لیتیوم یونی بهترین گزینه به‌شمار می‌روند. بعلاوه با وجود تاکیدات فراوان بر ایجاد اشکال پایدار انرژی، اکنون محققان به‌دنبال شناسایی روش‌های جدیدی هستند.

در واقع فناوری باتری‌های مبتنی بر سیمان یکی از این روش‌ها به‌شمار می‌رود. محققان دانشگاه فناوری چالمرز سوئد به این فناوری دست یافتند. از آن‌جا که در ساخت بناها از سیمان استفاده می‌شود؛ لذا محققان امیدوارند که نهایتا روزی امکان استفاده از این فناوری در ساختمان‌ها فراهم شود. این تکنولوژی به نوبه خود می‌تواند امکان ذخیره‌سازی انرژی و نیرو در ساختمان‌ها را فراهم نماید.

این باتری‌ها از طریق ترکیب نمودن مخلوط پایه سیمان با الیاف کوتاه کربن تولید می‌شوند. این پدیده به بهبود رسانایی و استقامت خمشی کمک می‌کند. سپس شبکه توری الیاف کربن با روکش فلزی در قالب مخلوطی یکپارچه قرار می‌گیرد. این مخلوط به جابه‌جایی الکترون‌ها به سمت جلو و عقب کمک می‌کند.

با این‌حال چگالی انرژی در مقایسه با باتری‌های موجود در بازار بسیار پایین است. اما محققان بر این باورند که با استفاده از این باتری‌ها در مقیاس زیاد (مثلا هنگام ساخت بنا) می‌توان بر این مشکل غلبه کرد.

به گفته ایما ژانگ؛ یکی از محققان فعال در پروژه “ما برای چشم‌انداز آینده در نظر داریم که این فناوری در کلیه بخش‌های ساختمان‌های چندطبقه احداث شده با بتن کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اینکه هر سطح بتنی می‌تواند لایه‌ای از این الکترود را در خود جای دهد؛ بنابراین ما در خصوص حجم عظیمی از بتن کاربردی صحبت می‌کنیم.

2 در مورد “باتری‌های سیمانی امکان ذخیره‌سازی انرژی برای ساختمان‌ها را فراهم می‌‌کنند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH