Chernobylite-cover

نگاهی به بازی Chernobylite: روایتی متفاوت از یک فاجعه بزرگ

بازی Chernobylite مجموعه‌ای عجیب از ایده‌هاست که با یک تیراندازی اول‌ شخص سخت ترکیب‌ شده است. فضای غم‌انگیز این بازی مانند گلوله در شما نفوذ می‌کند. این بازی شما را در هر مرحله با تصمیمات بزرگی روبرو می‌کند. با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا از اتفاقات و داستان زیبای این بازی مطلع شوید.

 

داستان بازی

شما به‌عنوان یک فیزیک‌دان برای پیدا کردن معشوقه خود وارد نیروگاه چرنوبیل می‌شوید. داستان این بازی پس از فاجعه چرنوبیل رخ می‌دهد. شما در این بازی با موجودات جهش‌یافته‌ای روبرو هستید. رابطه شما در بازی با این موجودات فقط مانند یک شکار و شکارچی نیست، بلکه هرکدام از آن‌ها یک داستان خاص دارند که شما می‌توانید آن را دنبال کنید. Chernobylite یک بازی در مورد تصمیمات شما است. برای مثال شما می‌توانید بدون تیراندازی و مخفیانه از موانع و موجودات جهش‌یافته بازی عبور کنید یا شروع به تیراندازی کنید تا آن‌ها را نابود کنید. این موضوع کوچک‌ترین تصمیم شما در این بازی است!

گیم‌پلی

همان‌طور که گفتیم، گیم‌پلی بازی Chernobylite حول محور تصمیمات شما می‌گذرد. برای  مثال در اوایل بازی یک تعقیب‌کننده، شما را تعقیب می‌کند و شما مجبور به کشتن او می‌شوید و با خود این‌طور فکر می‌کنید که احتمالاً تمام تعقیب‌کنندگان باید کشته شوند. اما کمی بعد شما با یک تعقیب‌کننده دیگر روبرو می‌شوید که بازی به شما در آن موقعیت دو گزینه می‌دهد. اول اینکه آن را بکشید یا اینکه او را به گروه خود دعوت کنید. این تصمیم کاملاً به خود شما ربط دارد و بازی حتی ذره‌ای به هیچ‌کدام از این دو گزینه بیشتر اشاره نمی‌کند که شما مجبور به انتخاب یکی از آن‌ها باشید.

chernobylite

گرافیک بازی در سطح مناسبی قرار دارد و موسیقی زیبای بازی اتمسفر خاصی را به وجود می‌آورد. نور زیادی در بازی نیست و غالباً فضای بازی تاریک و سرد است. بازی گاهی ترسناک می‌شود و شما با موجودات عجیبی مواجه می‌شوید که بازهم با تصمیماتی درباره آن‌ها روبرو هستید. شاید فکر کنید که تصمیمات در این بازی امری بدیهی است و شما می‌توانید به‌راحتی یک تصمیم را انتخاب کنید. اما زمانی که شما در بازی می‌میرید و در یک‌چشم انداز زیبا دوباره بیدار می‌شوید و در محیط بازی پیش می‌روید، درک خواهید کرد که چقدر این تصمیمات در بازی تأثیر داشته است.

The farm 51، شرکت سازنده بازی Chernobylite، در واقع برای ساخت ساختمان‌ها و محیط بازی به مناطق محروم رفت. این شرکت از اسکن‌های سه‌بعدی برای بازسازی زمین‌بازی، بافت و شکل ساختمان‌های خود در بازی استفاده کرده است. این اتفاق به مناطق موجود در بازی یک واقعیت آشکار را می‌دهد که نمی‌توان از فکر کرد به آن جلوگیری کرد. سازندگان بازی Chernobylite، چمن، درختچه‌ها، ساختمان‌های مسکونی و آپارتمان‌ها شوروی را در بازی بازیابی کرده‌اند. این بازی پنجره‌های شیشه‌ای رنگ‌آمیزی شده را به تصویر می‌کشد که آرمان‌های شهرهای شوروی را یادآوری می‌کند. نور خورشید مه‌آلود، از میان سایبان‌های بیمارگونه بیرون می‌زند. شما به عنوان یک گیمر در این بازی با کمی گشت گذار در محیط آن، خواهید فهمید که چقدر این محیط سرد، تاریک و محصورکننده است.

 

ماموریت‌ها

بازی در واقع مأموریت‌های زیادی را برای شما دارد. شما می‌توانید در زمان بین یک مأموریت تا مأموریت بعدی که در پایگاه خود قرار دارید، آشپزی کنید، خاطرات دیگران را با استفاده از سرنخ‌هایی که پیداکرده‌اید، کاوش کنید و یا حتی در پایان بازی به مأموریت Heist بروید (مکانی که اگر تجهیزات و خدمه‌ای جمع‌آوری نکرده‌اید، خواهید مرد).

chernobylite

شما می‌توانید در هنگامی‌که در حال آماده شدن برای مأموریت بعدی خود هستید، خدمه خود را بفرستید تا برای شما منابع جمع‌آوری کنند. شما می‌توانید از میان شش منطقه اطراف با مأموریت‌های متفاوت یکی را انتخاب کنید. برخی از این مأموریت‌ها ممکن است باعث پیشرفت داستان بازی شود یا سرنخ‌هایی را به شما بدهد.

 

مشکلات

هرچند مناطق بازی، زیبا و شگفت‌انگیز هستند، اما از نظر ماهیت و وجود موارد مختلف در محیط، دارای کمبودهایی هستند. چیزهایی شما در این مناطق پیدا می‌کنید، فقط به منابع و سرنخ‌های مربوط به داستان شما ختم می‌شود، هیچ حیات‌وحشی وجود ندارد. هوش مصنوعی دشمنان و هیولاهای بازی به‌طور محکم و پایدار به مسیرهای گشت خود پایبند هستند و از آن خارج نمی‌شوند و یا این‌که در یک مکان می‌ایستند. توسعه‌دهندگان مطمئناً می‌توانستند چند ترفند از بازی Stalker: Shadow of Chernobyl و دنباله‌های آن در مورد چگونگی ایجاد پویایی بیشتر در مناطق را به بازی Chernobylite هم اضافه کنند.

chernobylite

نبردها در این بازی بین تیراندازی واقع‌گرایانه، مخفی‌کاری و سبک RPG ترکیب می‌شود. اما هیچ مکانیکی مانند کشیدن یا شلیک روی پوششی خاص در بازی وجود ندارد. می‌توان درک کرد که چگونه دشمنان به‌راحتی با شاخ و برگ‌های متراکم استتار می‌کنند، اما این مورد با نوارهای بزرگ سلامتی که بالای سر آن‌ها ظاهر می‌شود، نابود خواهد شد و هیچ تأثیری ندارد.

خوشبختانه، مخفی‌کاری در بازی Chernobylite یک رویکرد مناسب است، بنابراین شما هم می‌توانید هفت‌تیر خود را به یک‌صدا خفه کن مجهز کنید و تبدیل به استاد شکار بی‌صدا شوید! بااین‌حال، بازهم موضوع مخفی‌کاری در این بازی کمی گُنگ است. زیرا نمی‌توانید اجساد را پنهان کنید. البته هوش مصنوعی دشمنان بازی، هنگامی‌که با یک جسد برخورد می‌کند، هیچ تفاوتی در او ایجاد نمی‌کند. تمام این موارد نشان می‌دهد که سیستم مبارزه بازی بین چند سبک به‌طور مداوم جابجا می‌شود ولی در هیچ‌کدام از آن‌ها بسیار خوب عمل نمی‌کند.

 

ویژگی‌ها

در کنار تمام مشکلات، در این بازی خوبی‌هایی هم وجود دارد و آنچه که واقعاً به Chernobylite روح می‌دهد، افرادی هستند که شما آن‌ها را در پایگاه خود استخدام می‌کنید. در مجموع پنج نفر وجود دارند که هرکدام مأموریت‌ها و داستان‌های عجیب‌وغریب خود را برای گفتن دارند. پس مدتی که با آن‌ها مأموریت‌ها را سپری کنید، تمام داستان‌هایشان را خواهید فهمید.

chernobylite

برای مثال، میخائیل در مورد همه‌چیز از تخلفات مزخرف پدرش گرفته تا حرفه‌ای بودن در بازی تاروت و حتی داستانی در مورد سوسیس‌های رادیواکتیو که در سراسر اتحاد جماهیر شوروی توزیع‌شده بودند، صحبت می‌کند. بهتر است برای اینکه این داستان‌ها برای شما هم زیبا باشد بازی را با زبان روسی و زیرنویس انگلیسی آن دنبال کنید. البته اگر دوست دارید صدای شخصیت‌های بازی مانند یک استاد دانشگاه باشد، می‌توانید از دوبله انگلیسی آن استفاده کنید!

 

نتیجه‌گیری

بازی Chernobylite سراسر از تصمیمات است، آیا شما هلیکوپتر را سرنگون می‌کنید، بدون آنکه بدانید چه کسی در داخل آن است و یا اینکه سلاح را به چه کسی می‌دهید تا شورش را به پایان برساند؟ این‌ها برخی از تصمیماتی است که شما باید در این بازی بگیرید. برخی از ویژگی‌های این بازی مانند هیولاهای کمیاب، ترس‌های گاه‌وبیگاه و عروسک‌های ترسناک آن و همچنین توهم وجود فردی با ماسک می‌تواند این بازی را برای برخی از گیمرها جذاب کند. اما بازهم برخی از ضعف‌های بازی می‌تواند آن را کسل‌کننده کند. مانند هوش مصنوعی ضعیف و نبود برخی از مکانیک‌ها در بازی گاهی می‌تواند آن را خسته‌کننده کند. البته همچنان خوبی‌های این بازی بیشتر از مشکلات و بدی‌های آن است. داستان متفاوت آن می‌تواند عاملی برای جلب‌توجه شما باشد. اگر بخواهیم نمره‌ای به این بازی بدهیم تا درک بهتری از آن داشته باشید، می‌توان نمره ۷۸ از ۱۰۰ را به این بازی داد.

نظر شما درباره بازی Chernobylite چیست؟ شما چه نمره‌ای به این بازی می‌دهید؟

3 در مورد “نگاهی به بازی Chernobylite: روایتی متفاوت از یک فاجعه بزرگ”

    1. محمد حمزه محمدیان

      سی‌پی‌یو: Intel Core i5-2500K
      RAM: 8 GB RAM
      گرافیک: Geforce GTX 770 or AMD Radeon HD 7870
      دایرکت ایکس: Version 11
      سیستم عامل: Windows 7 SP1 x64
      فضای‌ذخیره سازی: 45 GB available space
      شبکه: Broadband Internet connection

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH