اپل سری آی‌فون 13 خود را با قیمت‌‌گذاری بالاتر از نسل قبلی عرضه خواهد کرد

پیش‌تر تصور می‌شد که شرکت اپل با وجود اعمال پیشرفت‌هایی در سری آی‌فون 13، قیمت‌گذاری آن‌ها را افزایش نداده و هندست‌های سال 2021 خود را با برچسب‌ قیمتی مشابه سری آی‌فون 12 به بازار عرضه خواهد کرد. اما اکنون پیامی منتشر شده که ادعا می‌کند افزایش قیمت اسمارت‌فون‌های جدید کمپانی امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

برخی تحلیل‌گران، کمپانی TSMC را به‌عنوان مقصر چنین افزایش قیمتی معرفی می‌کنند. به گفته آن‌ها تولیدکننده تایوانی تصمیم گرفته تا بهای محصولات خود را افزایش دهد. کمپانی تایوانی تولیدکننده نیمه‌هادی موسوم به TSMC اخیرا خبر افزایش قیمت تراشه را به مشتریان خود اعلام کرد. این افزایش قابل ملاحظه 20 درصدی روی تمامی فرآیندهای تکنولوژیکی کمپانی اعمال خواهد شد.

بر اساس گزارشات پیشین انتظار می‌رفت که تراشه‌های تولید شده با استفاده از فرآیندهای 5 و 7 نانومتری مشمول افزایش قیمت 10 درصدی شده و قیمت‌گذاری پردازنده‌های تولید شده با استفاده از فرآیندهای فنی 16 نانومتری و قدیمی‌تر نیز 20 درصد افزایش پیدا کند.

اکنون کاملا منطقی است که اپل هزینه‌های مازاد خرید قطعات را در قیمت‌گذاری سری آی‌فون 13 خود لحاظ نماید؛ چرا که بعید است کمپانی مایل به کاهش سود خود از محل فروش آی‌فون باشد. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که گوشی‌های سری آی‌فون 13 اپل از نسل جدید تراشه 5 نانومتری کمپانی موسوم به A15 Bionic استفاده خواهد کرد.

انتظار می‌رود که گوشی‌های آی‌فون نسل آینده در روز 14 سپتامبر (23 شهریور ماه) معرفی شوند. بعلاوه فرآیند دریافت پیش‌سفارش برای این هندست‌ها نیز احتمالا از روز 17 سپتامبر (26 شهریور ماه) آغاز خواهد شد. فروش خانواده آی‌فون 13 احتمالا از روز 24 سپتامبر (2 مهر ماه) کلید خواهد خورد. دستگاه‌های جدید از ناچ با اندازه کوچکتر، نمایشگرهای 120 هرتزی و باتری‌هایی با ظرفیت بالاتر استفاده خواهند کرد.

فروش آی‌فون 13 احتمالا موجب افزایش سودآوری کمپانی فاکسکان خواهد شد

سودآوری فصلی کمپانی تایوانی فاکسکان طی دوره 3 ماهه دوم سال 2021 از پیش‌بینی‌ها فراتر بوده است. این موفقیت مدیون میزان بالای تقاضا برای محصولات پیشرفته از جانب شرکایی نظیر اپل است. با توجه به شیوع فراگیر بیماری کووید 19، غالب مردم کماکان ترجیح می‌دهند تا با روش‌های از راه دور با یکدیگر تعامل نمایند. در نتیجه نیاز مردم به دستگاه‌های الکترونیکی مناسب بیش از پیش افزایش یافته است.

سودآوری تولیدکننده تایوانی در حد فاصل ماه‌های آوریل تا ژوئن سال جاری به 1.07 میلیارد دلار رسید. این رقم در مقایسه با 3 ماهه دوم سال 2020 رشد 30 درصدی را نشان می‌دهد. این دستاورد فراتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران بوده است. پیش‌بینی این افراد از سودآوری 934 میلیون دلاری فاکسکان طی 3 ماهه دوم سال جاری میلادی حکایت داشت.

درآمد کمپانی برای این دوره زمانی مشخص در مقایسه با سال گذشته 20 درصد افزایش یافت و به 48.55 میلیارد دلار رسید. این رقم نشان‌دهنده یک رکورد برای 3 ماهه دوم سال 2021 بوده و از رشد 15 درصدی وعده داده شده توسط کمپانی برای دوره 3 ماهه نیز بیش‌تر است.

به گفته دیوید هانگ؛ ریاست کمپانی فاکسکان “چنین رشدی عمدتا مدیون میزان بالای تقاضا برای اسمارت‌فون‌ها بوده است.” سایر نمایندگان شرکت نیز اذعان می‌کنند که وضعیت شیوع بیماری در قاره آسیا می‌تواند وخیم‌تر شود. بنابراین بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که این سناریو چگونه بر زنجیره تامین تاثیرگذار خواهد بود.

بر اساس پیش‌بینی‌ها مشکل کمبود جهانی تراشه احتمالا تا 3 ماهه دوم سال 2022 ادامه خواهد یافت؛ اما تاثیرات این پدیده بر عملکرد فاکسکان بسیار ناچیز خواهد بود؛ چرا که بسیاری از مشتریان این شرکت جزو تولیدکنندگان تراز اول به‌شمار رفته و اهرم‌های قدرتمندی از شرکاء را در اختیار دارند.

2 در مورد “اپل سری آی‌فون 13 خود را با قیمت‌‌گذاری بالاتر از نسل قبلی عرضه خواهد کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH