گزارش درآمدهای گوگل پلی برای نخستین بار در تاریخ منتشر شد

اخیرا گزارش مربوط به عملکرد مالی اپ استور شرکت گوگل موسوم به گوگل پلی برای نخستین بار منتشر شد. این اقدام در راستای پرونده ضد انحصاری جدیدی است که علیه غول دنیای فناوری اطلاعات یعنی گوگل تنظیم شده است. اکنون گوگل بخشی از هلدینگ آلفابت محسوب می‌شود. تعدادی از ایالت‌های آمریکا اخیرا یک دادخواست ضد انحصاری را علیه شرکت گوگل تنظیم نموده‌اند. این دادخواست به سیاست‌های کمپانی در خصوص پلتفرم گوگل پلی اشاره نموده است. مشخصا توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی متفرقه از رویکرد گوگل مبنی بر استفاده از ابزارهای پرداخت اختصاصی خود ناراضی هستند. در واقع توسعه‌دهندگان در ازای فروش اشتراک یا محتوا به کاربران بایستی حداکثر 30 درصد از مبلغ فروش را در قالب کارمزد به حساب گوگل واریز نمایند.

بر اساس اسناد بررسی شده حین فرآیند رسیدگی به دادخواست ضد انحصاری، تنها در سال 2019 درآمد اپ استور گوگل پلی برابر با 11.2 میلیارد دلار بوده است. در عین‌حال سود ناخالص این بخش معادل 8.5 میلیارد دلار و سود عملیاتی آن تقریبا برابر با 7 میلیارد دلار بوده است. حاشیه سودآوری عملیاتی پلتفرم گوگل پلی نیز در پایان سال 2019 از مرز 62 درصد فراتر رفت. در واقع بایستی خاطرنشان کرد که این درآمد از محل فروش اپلیکیشن‌های موبایلی، خریدهای درون برنامه‌ای و تبلیغات در پلتفرم گوگل پلی به‌دست آمده است.

غول جستجوگر به‌دلیل تعرفه های کارمزد فروشگاه گوگل پلی با چندین پرونده حقوقی مواجه شده است

بر اساس گزارشات پیشین، شرکت گوگل با یک پرونده حقوقی به ارزش 920 میلیون پوند (1.3 میلیارد دلار) در بریتانیا مواجه شده است. غول جستجوگر در این دادخواست به اعمال قیمت‌گذاری بیش از اندازه و غیرقانونی در گوگل پلی استور متهم شده است. این شکایت در دادگاه تجدیدنظر رقابتی بریتانیا به ثبت رسیده و ادعا می‌کند که گوگل در صدد تضعیف فضای رقابتی در پلی استور است. بعلاوه غول فناوری به دریافت کارمزد غیرقانونی 30 درصدی از محل خریدهای درون فروشگاه متهم شده است.

همچنین در شکایت مذکور خاطرنشان شده که گوگل در حال ادغام پلی استور با سایر محصولات و سرویس‌های خود بوده و این موضوع نصب اپلیکیشن‌های شاخص کمپانی به‌صورت پیش‌فرض و نمایش آن‌ها روی دسکتاپ را الزامی خواهد کرد. این اقدام موجب سلب فضای رقابتی از سایر اپلیکیشن‌ها روی دستگاه‌های اندرویدی خواهد شد؛ چرا که اکثریت قریب به اتفاق کاربران برای خریداری اپلیکیشن‌های موردنظر خود به فروشگاه گوگل مراجعه می‌کنند. تنظیم‌کنندگان این شکایت معتقدند که کارمزد 30 درصدی دریافتی توسط گوگل بابت خریدها در واقع هزینه‌ای غیرقانونی و غیرمستقیم بوده و بدون دلیل خاصی از کاربران دریافت می‌شود.

سخنگوی گوگل در توضیحاتی پیرامون تشکیل این پرونده اعلام کرد: “این دعوی حقوقی مزایا و گزینه‌های انتخابی ارائه شده توسط اندروید و گوگل پلی و بازار رقابتی که ما در آن فعالیت می‌کنیم را نادیده می‌گیرد.” همچنین به گفته گوگل، کاربران و توسعه‌دهندگان می‌توانند از اپ استورهای رقیب استفاده کنند. کاربران قادر به دانلود اپلیکیشن‌ها از فروشگاه‌های متفرقه یا نصب یک اپ استور کاملا متفاوت روی گجت‌های خود هستند؛ پدیده‌ای که به آن‌ها امکان می‌دهد تا استفاذه از گوگل پلی را به‌طور کامل کنار بگذارند.

در اوایل سال جاری، شکایت مشابهی علیه اپل در بریتانیا مطرح شد. این شکایت خواهان پرداخت غرامت 1.5 میلیارد پوندی (2.1 میلیارد دلاری) توسط اپل شده بود.

4 در مورد “گزارش درآمدهای گوگل پلی برای نخستین بار در تاریخ منتشر شد”

  1. برای داشتن درامدهای بزرگ باید به دانشمندان مملکت بها داد، کاری که امریکا کرده و شرکت های بزرگ با درامد فوق العاده بالا مشغول فعالیت هستند.

  2. سیمین تنها

    اپل و گوگل دوتا غول هستن که در عین همکاری سازنده با هم رقابت بالایی هم دارند.رمز موفقیتشون هم توازن بین این دو چیزه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH