اپل از اتهام انحصارطلبی در پرونده شکایت کمپانی Epic Games تبرئه شد

امروز ایوان گونزالس راجرز؛ قاضی دادگستری رای نهایی خود در خصوص پرونده حقوقی میان شرکت‌های اپل و Epic Games را صادر کرد. این حکم در قالب یک سند 185 صفحه‌ای صادر شده است. بر اساس اعلام نشریه وال استریت ژورنال، رای صادر شده توسط دادگاه، مسدودسازی فعالیت توسعه‌دهندگان توسط اپل جهت جلوگیری از ارسال لینک یا برقراری ارتباط با کاربران و ارائه توضیحات به آن‌ها پیرامون نحوه استفاده از پلتفرم‌های پرداخت خارج از اکوسیستم کمپانی را ممنوع اعلام کرد. در واقع قاضی گونزالس راجرز اعلام می‌کند که توسعه‌دهندگان می‌توانند مشتریان خود را به سوی سایر پلتفرم‌های پرداخت درون برنامه‌ای هدایت نمایند. بدین‌ترتیب کاربران سیستم پرداخت درون برنامه‌ای اپل را دور زده و ناچار به پرداخت کارمزد 30 درصدی از محل درآمد خریدهای درون برنامه‌ای نخواهد بود.

بر اساس اعلام قاضی، شرکت اپل انحصارطلب نبوده و موفقیت آن نیز غیرقانونی نیست

پس از آنکه Epic Games لینک پرداخت درون برنامه‌ای اختصاصی خود را به بازی محبوب فورتنایت اضافه کرد؛ کمپانی اپل در آگوست سال 2020 این شرکت و بازی پرطرفدار آن‌را از فروشگاه اپ استور خود حذف کرد. اقدام شرکت Epic ناقض مقررات تنظیم شده توسط اپل بوده است؛ قوانینی که توسعه‌دهندگان را ملزم به استفاده از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای شرکت اپل و پرداخت کارمزد 30 درصدی از محل تراکنش‌های خرید می‌کنند. در ادامه Epic از اپل شکایت کرد و روز گذشته تصمیم قاضی در این خصوص اعلام شد.

قاضی در حکم صادر شده خود اعلام کرد: “دادگاه به این نتیجه رسید که مقررات محدودکننده اپل اطلاعات مهم را از دید مصرف‌کنندگان پنهان نموده و حق انتخاب آن‌ها را به شکلی غیرقانونی محدود می‌کند. این اقدام در کنار سابقه نقض قوانین ضدانحصاری توسط اپل نشان‌دهنده تخلف این شرکت بوده و ضرورت ارائه راه‌حل ملی برای حذف چنین مقرراتی را توجیه می‌کند.” از سوی دیگر وی اعلام کرد: “دادگاه با توجه به سوابق ارائه شده نهایتا نمی‌تواند شرکت اپل را به انحصارطلبی و نقض قوانین ضد انحصاری فدرال یا ایالتی متهم نماید.”

اقدام شرکت Epic مبنی بر ارائه لینک پرداخت اختصاصی خود در بازی فورتنایت موجب شد تا اپل این بازی محبوب را از فروشگاه اپ استور حذف نماید

قاضی در اظهارنظری قاطع که احتمالا مایه خرسندی شرکت اپل نیز خواهد بود؛ اعلام کرد: “موفقیت امری غیرقانونی نیست.” درآمد تقریبا 64 میلیارد دلاری اپ استور در سال 2020 سندی محکم برای اثبات موفقیت اپل است. غول کوپرتینویی پس از صدور حکم دادگاه ضمن انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: “امروز دادگاه بر دانسته‌های پیشین ما مهر تائید زده است. اپ استور قوانین ضد‌ انحصاری را نقض نکرده است ما نسبت به ایجاد احساس اطمینان در کاربران بابت امنیت و اعتمادپذیری فروشگاه اپ استور کماکان متعهد هستیم. این پلتفرم از جامعه عظیم توسعه‌دهندگان و بیش از 2.1 میلیون شغل در ایالات‌متحده حمایت می‌کند؛ کشوری که در آن قوانین برای همه به‌طور یکسان اجرا می‌شوند.” در همین راستا کیت آدامز؛ مشاور عمومی اپل گفت: “ما بابت حکم صادر شده توسط دادگاه بسیار خرسند بوده و آن‌را به منزله یک پیروزی بزرگ برای اپل قلمداد می‌کنیم.”

تیم سوینی؛ مدیرعامل شرکت Epic نیز با انتشار توئیتی اعلام کرد: “نبرد کماکان ادامه خواهد یافت. حکم امروز به منزله یک پیروزی برای توسعه‌دهندگان یا کاربران به‌شمار نمی‌رود. هنگامی‌که Epic طی رقابتی منصفانه قادر به ارائه سیستم پرداخت درون برنامه‌ای خود در کنار پلتفرم پرداخت اپل باشد؛ بازی فورتنایت به فروشگاه اپ استور بازخواهد گشت. این پدیده موجب صرفه‌جویی در هزینه پرداختی توسط کاربران خواهد شد.”

Epic خواهان صدور مجوز بارگذاری جانبی (سایدلود) اپ استور خود است

پل سوانسون؛ وکیل ضد انحصاری در موسسه Holland & Hart LLP با تجزیه و تحلیل نتیجه حکم دادگاه اعلام کرد: “غول فناوری به این پرونده چشم دوخته بود؛ زیرا نتیجه آن موضع قوانین ضد انحصاری در برابر اکوسیستم موفق و محصور شده اپل را نشان می‌داد. به عقیده ما اظهارنظر در خصوص این حکم کمی پیچیده است. من معتقدم نکته اصلی این است که موفقیت امری غیرقانونی نیست و یک اکوسیستم بسته نظیر اپل که با سایر پلتفرم‌های تسهیل‌کننده پرداخت در بازی‌های موبایلی رقابت می‌کند؛ جنبه غیرقانونی ندارد.”

قاضی راجرز در حکم صادر شده اعلام کرد: “دادگاه دریافت که بازار مربوط به این حوزه شامل معاملات بازی‌های موبایلی دیجیتالی بوده و با مقوله عمومی گیمینگ یا سیستم‌عامل‌های داخلی اختصاصی اپل در رابطه با اپ استور هیچ ارتباطی ندارد.” وی افزود: “بازار گیمینگ موبایلی به نوبه خود یک صنعت 100 میلیارد دلاری محسوب می‌شود. گستره این بازار توجیه‌کننده انگیزه Epic Games برای انجام چنین اقدامی است. نفوذ به سایر بخش‌های بازار بازی‌های ویدیویی و تسلط بر بازار گیمینگ موبایلی یکی از اهداف آینده شرکت Epic به‌شمار رفته و سیاست‌های اپل به منزله مانعی در این مسیر خواهند بود.

همچنین Epic از قاضی درخواست کرده بود تا شرکت اپل را وادار به صدور مجوز نصب اپ استور این توسعه‌دهنده بر روی گوشی‌های آی‌فون نماید؛ اما اپل در توضیح دلایل عدم صدور چنین مجوزی به نگرانی‌های امنیتی اشاره کرد. نهایتا قاضی نیز حکم خود را به نفع اپل صادر کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH