مشکل کمبود تراشه در جهان موجب به تعویق افتادن عرضه آی‌پد پرو اپل شده است

از سال 2021 احتمالا به‌عنوان عصر کمبود تراشه در جهان یاد می‌شود. شیوع فراگیر ویروس کرونا در جهان و تقاضای غیرمنتظره مصرف‌کنندگان برای خودروهای جدید موجب شد تا کمپانی‌های تولیدکننده تراشه قادر به تامین سفارشات ارائه شده به خود نباشند. اکنون به‌نظر می‌رسد که معضل کمبود جهانی تراشه بر فعالیت کمپانی‌های بزرگ از جمله TSMC تاثیر گذاشته است. این شرکت تایوانی بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل نیمه‌هادی در جهان به‌شمار رفته و کمپانی اپل بزرگ‌ترین مشتری آن قلمداد می‌شود.

بر اساس اعلام وبسایت MacRumors، زمان تحویل برخی مدل‌های سری آی‌فون 11 و آ‌ی‌فون 12 به 2 هفته رسیده است؛ این پدیده با توجه به عرضه قریب‌الوقوع سری آی‌فون 13 اپل قابل توجیه است. در این دوره زمانی، موجودی مدل‌های فعلی آی‌فون و هندست‌های سال گذشته بسیار کمتر است؛ زیرا اپل ایجاد فضای لازم برای فروش آ‌ی‌فون‌های آینده خود را آغاز کرده است.

کمبود جهانی تراشه بر عرضه تبلت‌های پیشرفته سری آی‌پد پرو اپل تاثیرگذار بوده است

این سناریو در خصوص اپل واچ سری 6 نیز صدق می‌کند. سفارشات مربوط به مدل‌های آلومینیومی این محصول ظرف مدت 3 الی 4 هفته به مشتریان تحویل داده می‌شوند. مدل‌های استیل نیز بسته به نوع سفارش با اتمام موجودی مواجه شده یا طی مدت 3 هفته در اختیار خریداران قرار می‌گیرند. این‌بار نیز دلیل بروز تاخیر در تحویل سفارشات این است که اپل مشغول فضاسازی لازم برای عرضه مدل جدید اپل واچ سری 7 است.

معضل کمبود تراشه بر فروش تبلت آی‌پد پرو اپل مجهز به تراشه M1 تاثیر منفی گذاشته است

اما برخی محصولات اپل خصوصا مدل‌های مجهز به تراشه بومی M1 با تبعات ناشی از کمبود جهانی تراشه دست‌به‌گریبان هستند. تبلت‌های پیشرفته سری آی‌پد پرو از جمله این گجت‌ها به‌شمار می‌روند. M1 قدرتمندترین تراشه طراحی شده توسط شرکت اپل محسوب می‌شود. این نیمه‌هادی با استفاده از فرآیند 5 نانومتری کمپانی TSMC تولید شده و مجهز به 16 میلیارد ترانزیستور است. برای مقایسه جالب است بدانید که تراشه A14 Bionic دارای 11.8 میلیارد عدد ترانزیستور است.

تیم کوک؛ مدیرعامل اپل پیش‌تر در ماه جولای اعلام کرد که معضل کمبود جهانی تراشه احتمالا بر تولید دستگاه‌های آی‌فون و آی‌پد طی دوره 3 ماهه جاری تاثیر خواهد گذاشت

به‌طور معمول در این مقطع زمانی از سال، مشتریان بسته به منطقه جغرافیایی محل سکونت خود احتمالا در همان روز ثبت سفارش آی‌پد پرو قادر به تحویل گرفتن آن هستند. اما وبسایت اپل بازه زمانی 3 تا 6 روزه را برای تحویل آی‌پد پرو در نظر گرفته است. این پدیده احتمالا نشان می‌دهد که غول کوپرتینویی با مشکل کمبود تراشه M1 مواجه شده است. تیم کوک؛ مدیرعامل فعلی اپل که پیش از ارتقاء مرتبه شغلی، مدیریت زنجیره تامین کمپانی را بر عهده داشت؛ در جریان کنفرانس مطبوعاتی 3 ماهه دوم سال مالی اعلام کرد که کمبود تراشه احتمالا فرآیند تامین تبلت‌های آی‌پد را دچار مشکل خواهد کرد.

تیم کوک در آن مقطع زمانی گفت: “به باور ما محدودیت در مقوله تامین و نه تقاضا ایجاد خواهد شد.” پس از انتشار گزارش درآمدهای 3 ماهه سوم سال مالی در اواخر ماه جولای، این مدیر اجرایی بار دیگر به ارزیابی معضل کمبود تراشه پرداخت و اعلام کرد که این پدیده احتمالا بر عرضه آی‌فون و آی‌پد طی 3 ماهه چهارم سال مالی اپل (که در انتهای ماه جاری به پایان می‌رسد) تاثیرگذار خواهد بود. به گفته تیم کوک محدودیت‌های ناشی از کمبود تراشه در جهان اکنون به‌تدریج دامن اپل را نیز گرفته است.

بر اساس شنیده‌ها سایر تامین‌کنندگان نیز با کمبودهایی مواجه هستند؛ وضعیتی که احتمالا بر فروش آی‌پد پروهای اپل تاثیرگذار خواهد بود. به‌عنوان مثال Radiant Opto-Electronics یکی از شرکت‌های تامین‌کننده پنل‌های مینی LED برای اپل و مشخصا آی‌پد پرو 12.9 اینچی محسوب می‌شود. این کمپانی در زمینه تولید پنل به میزان مورد نیاز اپل ناکام بوده و این پدیده غول کوپرتینویی را وادار به یافتن تامین‌کنندگان بیش‌تر نموده است.

اپل به اندازه شرکت‌های خودروسازی تحت تاثیر معضل کمبود تراشه قرار نگرفته است. سفارشات بلندمدت اپل یکی از دلایل این موضوع به‌شمار می‌روند. خودروسازان همواره امکانات تولیدی خود را بر روی پرفروش‌ترین محصولات متمرکز می‌کنند. این پدیده بدان معناست که سفارشات آن‌ها در بعد زمانی کوتاه‌مدت ثبت می‌شوند. شرکت‌های خودروساز انتظار داشتند که با شیوع فراگیر بیماری کووید 19 در جهان میزان فروش آن‌ها کاهش پیدا کند. بنابراین با افزایش فروش خودروها در اوایل سال جاری، شرکت‌های تولیدکننده بهت‌زده شدند و به ناتوانی خود در تامین تراشه‌های مورد نیاز پی بردند. در نتیجه آن‌ها سفارش تامین کلیه قطعات مورد نیاز خود را به شرکت‌های تولیدکننده ارائه دادند. اما این سناریو موجب کاهش موجودی تراشه‌ها در بازار شد و نهایتا شرکت‌هایی مانند فورد را وادار به کاهش 50 درصدی تولید محصولات خود کرد. همچنین کمبود جهانی تراشه موجب شد تا درآمد اپل طی 3 ماهه سوم سال مالی شرکت در مقایسه با میزان مورد انتظار به‌مراتب کمتر باشد.

1 در مورد “مشکل کمبود تراشه در جهان موجب به تعویق افتادن عرضه آی‌پد پرو اپل شده است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH