معرفی 10 تا از بهترین فیلم‌های بیوگرافی که باید ببینید

هر کس در زندگی با توجه به تجارب شخصی درس‌های مهمی می‌آموزد که ممکن است برای دیگر افراد هم مفید باشند. یکی از راه‌های بهره‌مندی از این تجارب، خواندن کتاب‌های زندگی‌نامه است. اگر زمان یا علاقه‌‌ی کافی برای مطالعه این کتب را ندارید، دیدن فیلم‌های مختلف در این زمینه هم گزینه‌ی خوبی‌ست. در این مقاله از آی‌تی‌رسان به معرفی 10 تا از بهترین فیلم های تاریخ جهان در ژانر بیوگرافی می‌پردازیم.

Schindler’s List (1993)

این شاهکار سینمایی از استیون اسپیلبرگ در مورد یک صنعت‌گر روس به نام اسکار شیندلر است. این تاجر حریص که در ابتدا خیلی بشردوست به نظر نمی‌آید، توانست طی جنگ جهانی دوم جان صدها یهودی را نجات دهد.

بهترین فیلم‌های بیوگرافی

فهرست شیندلر در مورد این است که چطور محبت در سخت‌ترین شرایط هم به ثمر می‌رسد.

12 Years a Slave (2013)

این فیلم اقتباسی از زندگی سالومون نوثاپ است که یک سیاه‌پوست آزاد بود. ولی این آزادی خیلی طول نکشید و در سال 1841 او دزدیده شد و سپس به مدت 12 سال به بردگی گرفته شد.

12 Years of Slave بر اساس تجارب واقعی و دردناک نوثاب ساخته شده که بسیار تاثیرگذار است. این اثر که از بهترین‌ فیلم‌های بیوگرافی است، برنده جوایز متعدد از جمله اسکار شده است.

The Social Network (2010)

The Social Network داستان مارک زاکربرگ و مسیر او در راه‌اندازی فیسبوک است. قبل از اینکه داشتن یک حساب فیسبوک به یک الزام در زندگی روزمره هر فرد تبدیل شود، این شبکه برای ارتباط دانشجویان با یکدیگر بود.بهترین فیلم‌های بیوگرافی

این اثر یکی از بهترین فیلم‌ها در مورد شبکه‌های اجتماعی‌ست که در لیست بهترین فیلم‌های بیوگرافی نیز جای گرفته. در واقع این فیلم توانست هم در گیشه موفق باشد هم نظر مثبت منتقدین را جلب کند و بسیاری این فیلم را بهترین اثر دیوید فینچر می‌دانند.

Persepolis (2007)

این فیلم بر اساس کتابی با همین نام از مرجان ساتراپی ساخته شده که در بین بهترین کتاب‌ها در مورد مهاجرت جای گرفته. پرسپولیس روایتگر داستان دختر نوجوانی به نام مارجی‌‌ست که زبان تندی دارد.

این اثر که از بهترین فیلم‌های بیوگرافی است، اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و برنده جایزه هیئت داوران شد.

The Pianist (2002)

پیانیست به کارگردانی رومن پولانسکی، احتمالا یکی از غم‌انگیزترین آثار ساخته شده در مورد جنگ جهانی دوم است.

این فیلم بیوگرافی در مورد یک پیانیست یهودیی به نام ولادیسلاو اشپیلمان است که آدرین برودی به زیبایی نقش او را ایفا کرد و برنده جایزه اسکار شد. کتابی که اشپیلمان از زندگی خود نوشت، منبع ساخت این فیلم تاثیرگذار در مورد فاجعه هلوکاست بود.

Goodfellas (1990)

این فیلم یکی از آثار برجسته در کارنامه مارتین اسکورسیزی به حساب می‌آید. Goodfellas روایتگر داستان هنری هیل، یک گانگستر خلافکار است که به یک خبرچین پلیس تبدیل می‌شود.

این فیلم از بازیگران موفقی مثل رابرت دنیرو و ری لیوتا بهره برده‌. اسکورسیزی، Goodfellas را بر اساس کتاب یک خبرنگار جنایی به نام نیکولاس پیلگی ساخته است.

The Irishman (2019)

مرد ایرلندی آخرین فیلم ساخته شده توسط اسکورسیزی است که توانسته در لیست بهترین فیلم‌های بیوگرافی قرار بگیرد. اسکورسیزی این بار هم داستان یک گانگستر خلافکار را روایت می‌کند.

این فیلم بر اساس زندگی فرانک شیران ساخته شده است. The Irishman از حضور ستارگان بزرگی مثل رابرت دنیرو و آل پاچینو بهره برده.

The Queen (2006)

اتفاقات این فیلم با مرگ پرنسس دایانا شروع می‌شوند و واکنش‌ها و تصمیمات ملکه الیزابت را بعد از این اتفاق به تصویر می‌کشند.

بهترین فیلم‌های بیوگرافی

هلن میرن بعد از بازی در این فیلم بیوگرافی، نظر مثبت بسیاری از منتقدان و حتی خود شخص ملکه را جلب کرد.

Lawrence of Arabia (1962)

در نظر بسیاری، لورنس عربستان با امتیاز 8.3 از IMDb و امتیاز 93 از Rotten tomatoes، یکی از بهترین فیلم‌های بیوگرافی است که تاکنون ساخته شده.

این فیلم روایتگر داستان یک افسر بریتانیایی به نام لورنس است که برای ایجاد ارتباطی خوب بین شاهزاده فیصل و دولت بریتانیا به عربستان فرستاده می‌شود. Lawrence of Arabia که برنده 10 جایزه اسکار شده، یکی از تاثیرگذارترین آثار سینمایی تاریخ است.

Raging Bull (1980)

لیست بهترین فیلم‌های بیوگرافی را با یکی دیگر از آثار اسکورسیزی به پایان می‌رسانیم. این فیلم بر اساس بیوگرافی جیک لاموتا و فراز و نشیب‌های زندگی این ورزشکار ساخته شده.

بهترین فیلم‌های بیوگرافیخشم و غضب لاموتا گرچه باعث درخشش او در رینگ مسابقه شد، ولی زندگی شخصی او را به نابودی کشاند. با وجود اینکه این اثر در زمان اکران فروش چشم‌گیری نداشت، یکی از آثار برجسته اسکورسیزی به حساب می‌آید.

2 در مورد “معرفی 10 تا از بهترین فیلم‌های بیوگرافی که باید ببینید”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH