آی‌فون‌های آینده اپل احتمالا قادر به تشخیص افسردگی و اوتیسم در کودکان خواهند بود

بر اساس گزارش جدید نشریه وال استریت ژورنال دستگاه‌های آی‌فون و اپل واچ از مدت‌ها قبل بر مقوله سلامت کاربران تمرکز نموده‌اند. اما اپل با عرضه گجت‌های آینده خود امیدوار است تا از قابلیت‌های جدید و پیشرفته‌تری در زمینه ارتقاء سلامت کاربران رونمایی کند.

شرکت اپل قصد دارد تا با استفاده از آی‌فون و اپل واچ خود تعداد بیش‌تری از مشکلات سلامت را در کاربران شناسایی نماید

برخی افراد مطلع از موضوع ادعا می‌کنند که شرکت اپل با همکاری چندین موسسه مختلف سرگرم توسعه یک فناوری بهداشتی جدید است. هدف از توسعه این فناوری شناسایی علائم افسردگی، اوتیسم و اختلالات شناختی در کاربران است. برخلاف قابلیت‌های بهداشتی اخیر که به اپل واچ متکی هستند؛ امکانات جدید از داده‌های حساس گردآوری شده توسط آی‌فون استفاده می‌کنند. با این‌حال سری محصولات پوشیدنی کمپانی آمریکایی کماکان رو به گسترش بوده و از امکانات بهداشتی متنوع بهره خواهند برد.

تلاش‌های پیوسته اپل در زمینه تشخیص اضطراب و افسردگی که در داخل شرکت تحت‌عنوان “Seabreeze” شناخته می‌شوند؛ محصول همکاری مشترک اپل و دانشگاه کالیفرنیا است. تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا با ردیابی اطلاعات ارزشمند آی‌فون و اپل واچ از 150 نفر کاربر آغاز شد و این روند با ردیابی داده‌های مشابه برای 3 هزار نفر به‌زودی وارد فاز اصلی می‌شود.

استفاده از صفحه‌کلید یکی از داده‌های اصلی مورد ردیابی محسوب می‌شود. به‌عبارت دیگر سرعت تایپ کاربر و تعداد دفعات غلط‌های املایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. محتوای نگارش‌یافته توسط کاربران نیز احتمالا بخشی از این پژوهش به‌شمار می‌رود.

داده‌های دوربین و حسگرهای صوتی آی‌فون نیز به‌کار گرفته شده و حالت چهره و نحوه صحبت کردن کاربر را ردیابی می‌کنند. این موضوع در خصوص داده‌های گردآوری شده توسط اپل واچ در زمینه الگوهای خواب، حرکت و سلامت عمومی نیز صادق خواهد بود. اپل امیدوار است که پس از اتمام تحقیقات قادر به ایجاد یک الگوریتم تشخیصی با قابلیت شناسایی خودکار علائم افسردگی، اضطراب و استرس باشد. به منظور اطمینان از صحت داده‌ها تمامی اطلاعات با سایر منابع مقایسه خواهند شد. مشخصه نهایی در صورت دستیابی به موفقیت به کاربران هشدار داده و آن‌ها را برای دریافت مشاوره پزشکی تشویق می‌کند. با این‌حال در صورت ناتوانی اپل از ایجاد یک الگوریتم قابل اعتماد، مشخصه فوق احتمالا کنار گذاشته خواهد شد.

بی‌تردید قابلیت‌های بهداشتی از این دست نیازمند دسترسی به حجم عظیمی از داده‌ها هستند؛ موضوعی که موجب تشدید نگرانی‌ها در زمینه حفظ حریم خصوصی خواهد شد. به همین دلیل اپل در صدد ارائه الگوریتمی است که بر روی دستگاه عمل نموده و از ارسال داده‌ها به سرور بی‌نیاز باشد.

هیچ تضمینی وجود ندارد که تحقیقات کنونی به عرضه یک قابلیت عمومی منجر شود

از سوی دیگر تحقیق اپل در زمینه اختلال شناختی دارای اسم رمز Pi بوده و با همکاری شرکت داروسازی Biogen در حال انجام است. این پژوهش یک پروژه 2 ساله بوده و داده‌های آی‌فون و اپل واچ را البته در مقیاسی بسیار بزرگتر ردیابی خواهد کرد. اسناد داخلی نشان می‌دهند که شرکت‌های بیوژن و اپل تقریبا 20 هزار نفر را ردیابی خواهند کرد که نیمی از آن‌ها با خطر بالای اختلالات شناختی مواجه هستند. به باور محققان افراد مبتلا به اختلالات شناختی از دستگاه‌های خود به شیوه‌ای متفاوت استفاده می‌کنند.

به منظور اطمینان از دقت داده‌ها مقایسه آن‌ها با منابع اطلاعاتی معتبرتر ضروری خواهد بود. در این مورد تست‌های استاندارد وضعیت سلامت مغز و اسکن‌های مربوط به تجمع پلاک در مغز را ردیابی می‌کنند.

آخرین پروژه تحقیقاتی بر مقوله کودکان اوتیسمی تمرکز دارد و با همکاری دانشگاه Duke در حال انجام است. این پژوهش به مشاهدات ثبت شده توسط دوربین آی‌فون متکی بوده و میزان و دفعات انجام حرکات توسط کودکان و همچنین سطح تمرکز آن‌ها را ارزیابی می‌کند.

 

1 در مورد “آی‌فون‌های آینده اپل احتمالا قادر به تشخیص افسردگی و اوتیسم در کودکان خواهند بود”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH