کدام سایز اسپیکر برای من مناسب است؟!

چه یک کاربر عادی باشید، چه موسیقی‌دان و یا مهندس صدا، در هر صورت اسپیکر و بلندگوها نقش مهمی را برای شما ایفا خواهند کرد. حال با توجه به تنوع این دستگاه‌ها، طبیعتا انتخاب اندازه مناسب، کیفیت، بلندی صدا و سایر موارد می‌تواند تاحدودی برای کاربران گیج‌کننده باشد. در این مطلب قصد داریم که راهنمای انتخاب سایز یا همان اندازه اسپیکر را در اختیار شما قرار دهیم.

فضای اتاق یا محیط کاری شما چقدر بزرگ است؟

اندازه محیط و یا اتاق شما، فاکتوری بسیار مهم در هنگام خرید بلندگو است. می‌توانستیم که در این مطلب، شاخص‌های مختلف و پیچیده‌ای را جهت اندازه گرفتن فضای اتاق مورد بحث قرار دهیم، اما بهتر است که در عوض از شاخص‌های ساده‌تر استفاده کنیم. دسته‌بندی‌ موردنظر ما شامل موارد زیر است:

  • اتاق کوچک اتاقی است که مساحت آن زیر 1500 فوت مکعب باشد.
  • اتاق متوسط اتاقی است که مساحت آن در بین 1500 الی 3000 فوت مکعب باشد.
  • اتاق بزرگ نیز اتاقی است که اندازه آن بیش از 3000 فوت مکعب باشد.

جهت تفهیم بهتر این اندازه‌ها می‌توانیم بگوییم که یک اتاق خواب ساده، از نوع کوچک است. اتاق نشیمن معمولا با اندازه متوسط مطابقت داشته و در نهایت مساحت‌های بزرگ‌تر همانند کل زیربنا نیز با اندازه بزرگ مطابقت دارند.

مواردی که باید در هنگام انتخاب اندازه اسپیکر در نظر داشته باشید

یکی از مهم‌ترین موارد در این زمینه، مربوط به آکوستیک اتاق است. منظور از آکوستیک نیز نحوه تعامل صدا با محیط است. مثلا اگر اسپیکرهای بزرگی را در یک اتاق کوچک قرار دهید، آنگاه به دلیل نزدیکی دیوارها، امواج صدا سریع‌تر منعکس شده و در نتیجه صدا کمی اعوجاج پیدا کرده و یا اینکه برخی از فرکانس‌های آن تقویت شده و برخی دیگر نیز صامت می‌شوند. به‌صورت بالعکس نیز اگر مثلا 3 عدد اسپیکر کوچک را در یک محیط بزرگ قرار دهید، آنگاه مجبور خواهید شد که صدای آن‌ها را بالا ببرید. همین قضیه نیز باعث می‌شود که کیفیت صدای خروجی اسپیکر کاهش پیدا کرده و یا اینکه صدا در محیط اکو شود (به دلیل بزرگی محیط).

راهنمای انتخاب سایز اسپیکر

همچنین باید به نوع فضا و فاصله خود از اسپیکرها نیز توجه کنید. مثلا اگر در یک سالن کنسرت و در قسمت پشتی نشسته باشید، آنگاه احتمال دارد که انعکاس‌هایی را از بلندگوهای نزدیک به یکدیگر، بشنوید. در عین حال مثلا اگر در اتاق خواب خود باشید و در کف زمین نیز فرش پهن کرده باشید، آنگاه چنین مشکلاتی را تجربه نخواهید کرد. در هر صورت اگر در محیطی هستید که صدا در آن زیاد انعکاس پیدا می‌کند، آنگاه باید به فکر راه‌کارهای آکوستیک جهت جذب صدا باشید.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه اسپیکر پیش‌فرض خود را در ویندوز 10 انتخاب کنیم؟

اساسا باید بتوانید که اسپیکرهای خود را با محیط سازگار کنید. جهت پر کردن یک فضای متوسط، به اسپیکرهای متوسط نیاز ندارید. باید به جای کمیت، بیشتر به فناوری و کیفیت توجه کنید. اسپیکرهای بزرگ به دلیل مصرف انرژی بالا و طبیعتا اندازه بزرگ‌تر خود می‌توانند صدای بلندتری را نیز تولید کنند. حال اگر محیط و ویژگی‌های آکوستیک محیط را بهتر بشناسید، آنگاه می‌توانید انتخاب بهتری نیز داشته باشید.

بهینه کردن پیکربندی اسپیکرها

راهنمای انتخاب سایز اسپیکر را با بحث در رابطه با پیکربندی بلندگوها ادامه می‌دهیم. اگر اکنون اسپیکرهای موردنظر خود را خریداری کرده و انعکاس‌ها و یا اکوهای ناخواسته را می‌شنوید، آنگاه دو اپلیکیشن وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به شما یاری برسانند.

Impulso

Impulso یک اپلیکیشن رایگان از شرکت پرتغالی Artnovion بوده که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از اسپیکرهای گوشی و یا از طریق ابزارهایی دیگر، آکوستیک اتاق را بسنجند. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید انعکاس آکوستیک اتاق را بهتر سنجیده و بدین ترتیب اسپیکرهای بهتری را خریداری کنید. البته این را نیز در نظر داشته باشید که شاید پاسخی که این اپلیکیشن به شما می‌دهد، چندان سرراست نباشد.

Room EQ Wizard

Room EQ Wizard یکی از اپلیکیشن‌های دسکتاپی رایگان بوده که جهت اندازه‌گیری آکوستیک اتاق، بلندگوها و دستگاه‌های صوتی کاربرد دارد و از طریق آن می‌توانید محیط خود را بهتر آنالیز کرده و بهترین موقعیت مکانی را برای اسپیکرهای خود پیدا کنید. با استفاده از تست‌های صوتی ساده می‌توانید بازخوردی آنی را از محل قرارگیری اسپیکرهای خود به دست آورید. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید بلندگوهای خود را به‌گونه‎‌ای در محیط قرار دهید که بتوانند تأثیرات منفی ناشی از اندازه اتاق و جنس آن را خنثی کنند. نسخه پولی Room EQ Wizard دارای امکانات بیشتری برای کاربران حرفه‌ای است.

مقایسه اسپیکرهای تاور، قفسه‌ای، دسکتاپ و تکی

بازهم تأکید می‌کنیم که باید بسته به هدف خود، اسپیکر خریداری کنید. اگر گیمر هستید و تنها به چیزی جهت افزایش صدا نیاز دارید، آنگاه یک جفت اسپیکر دسکتاپ برای شما کافی خواهند بود. اگر کیفیت صدا زیاد برایتان اهمیت دارد، آنگاه یک جفت اسپیکر استودیویی مانیتورینگ برای شما مناسب هستند. اگر هم به دنبال خرید بلندگو برای سینمای خانگی خود هستید، آنگاه اسپیکرهای تاور (Tower) و یا تکی (Free-Standing) می‌توانند کار شما را راه بیندازند.

راهنمای انتخاب سایز اسپیکر

سخن پایانی

در بالا سعی کردیم که راهنمای انتخاب سایز اسپیکر را در اختیار شما قرار دهیم. همان‌طور که از مطلب برداشت کرده‌اید، اندازه محیط می‌تواند نقشی اساسی در این انتخاب داشته باشد. مثلا یک جفت اسپیکر 25 اینچی احتمالا برای اتاق خواب شما بسیار بزرگ باشند و این در حالی است که یک جفت اسپیکر 4 اینچی، چندان مناسب اتاق نشیمن نیستند.

2 در مورد “کدام سایز اسپیکر برای من مناسب است؟!”

  1. پارسال یه اسپیکر تسکو گرفتم خیلی مزخرف بود، پونصد تومن هم پولشو داده بودم، نمیدونم چرا با اینکه بزرگ بود صدای خوبی نداشت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH