سیاست اپل در زمینه حریم خصوصی به پنهان نمودن اهداف تبلیغاتی شرکت کمک می‌کند

به‌دنبال رسوایی شرکت فیس‌بوک در پرونده تحقیقاتی موسسه Cambridge Analytical که موجب اشتراک‌گذاری غیرمجاز داده‌های شخصی متعلق به 87 میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک شد؛ از تیم کوک؛ مدیرعامل اپل سوال شد که چنان‌چه وی به‌جای مارک زاکربرگ؛ مدیرعامل شرکت فیس‌بوک بود؛ چه واکنشی از خود نشان می‌داد؟  تیم کوک در پاسخ به این پرسش جمله معروفی را به زبان آورد و گفت که اپل هرگز مشتریان خود را به یک محصول تبدیل نخواهد کرد.

اپل از کلید واژه حریم خصوصی بارها استفاده کرده است؛ گویی این عبارت جمله‌ای است که برای متقاعد نمودن مصرف‌کنندگان بایستی بارها و بارها بیان شود. شرکت اپل در اوایل امسال از مشخصه شفافیت ردیابی برنامه (App Tracking Transparency) رونمایی کرد. این مشخصه به کاربران آی‌فون امکان می‌دهد تا در خصوص صدور یا عدم صدور مجوز ردیابی خود توسط وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های تولید شده توسط سایر کمپانی‌ها تصمیم‌گیری نمایند. افرادی که با ردیابی اطلاعات خود موافقت کنند؛ کماکان تبلیغات آنلاین مرتبط با محصولات و سرویس‌های مشاهده شده از طریق گوشی‌های آی‌فون را دریافت خواهند کرد.

آیا مشخصه شفافیت ردیابی برنامه می‌تواند به منزله ابزاری برای پنهان نمودن جاه‌طلبی‌های تبلیغاتی اپل قلمداد شود؟

همان‌طور که احتمالا به‌خاطر دارید؛ رونمایی اپل از مشخصه (App Tracking Transparency (ATT موجب ناراحتی شرکت فیس‌بوک شد. این مشخصه با انتشار به‌روزرسانی iOS 14.5 در اختیار کاربران قرار گرفت. تا تابستان گذشته 75 درصد از کاربران آی‌فون با ردیابی اطلاعات خود توسط وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های ثالث مخالفت نموده و تنها 25 درصد از آن‌ها موافقت خود با این اقدام را اعلام کردند.

با توجه به این‌که شرکت فیس‌بوک در سال گذشته از محل تبلیغات خود به درآمد بالغ بر 84 میلیارد دلاری دست یافته است؛ بنابراین مشخصه ATT احتمالا بر درآمد تبلیغاتی کمپانی طی دوره 8 ماهه نخست سال 2021 تاثیر منفی گذاشته و این روند هر ساله نیز ادامه خواهد یافت.

مشخصه شفافیت ردیابی برنامه (ATT) به کاربران امکان می‌دهد تا از ردیابی اطلاعات خود توسط اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌های مختلف جلوگیری نمایند

اما اپل با توسعه و عرضه مشخصه ATT احتمالا اهداف دیگری فراتر از حفظ حریم خصوصی اطلاعات مشتریان خود را دنبال می‌کند. بر اساس اعلام خبرگزاری رویترز، براد اریکسون؛ تحلیل‌گر موسسه RBC Capital Markets در یادداشتی خطاب به مشتریان خاطرنشان کرد: “ما تغییرات سیاست اپل در زمینه حریم خصوصی را نشانه‌ای از تصمیم احتمالی این شرکت برای رقابت در عرصه تبلیغات جهانی قلمداد می‌کنیم.” به گفته آقای اریکسون، ATT می‌تواند یک ابزار حفظ حریم خصوصی تلقی شده و در عین‌حال جهت پنهان‌سازی اهداف تبلیغاتی اپل نیز مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار به منظور رقابت با گوگل بر روی یک الگوریتم جستجو کار می‌کند.

براد اریکسون معتقد است که مشخصه ATT اپل احتمالا به نفع پلتفرم‌های یوتیوب و Amazon Connected Television خواهد بود

موتور جستجوی توسعه‌یافته توسط اپل احتمالا می‌تواند به‌عنوان یک منبع عظیم درآمد تبلیغاتی برای غول کوپرتینویی نقش‌آفرینی کند؛ همان‌طور که گوگل نیز از این ایده بهره‌برداری نموده است. به گفته این تحلیل‌گر، اپل می‌تواند از حریم خصوصی داده‌ها به‌عنوان یک پوشش استفاده کرده و به‌صورت مخفیانه روی الگوریتم‌های جستجو سرمایه‌گذاری کند. این پدیده اگرچه ظاهرا موجب تقویت توانایی رقابتی اپل می‌شود؛ اما آقای اریکسون معتقد است که شرکت‌های فیس‌بوک، آمازون و آلفابت (تحت مالکیت کمپانی گوگل) نهایتا در این عرصه برتر ظاهر خواهند شد. در واقع این تحلیل‌گر معتقد است که تبلیغ‌کنندگان در صورت عدم دریافت سیگنال از جانب اپل برای تبلیغ محصولات خود احتمالا به هیچ پلتفرمی بهتر از یوتیوب شرکت گوگل و Connected TV کمپانی آمازون دسترسی نخواهند داشت.

بایستی به‌خاطر داشت که بدون امکان ردیابی اطلاعات کاربران آی‌فون، فیس‌بوک، گوگل و سایر شرکت‌های فعال در زمینه تبلیغات آنلاین قادر به تشخیص سایت‌ها و برنامه‌های بازدید شده توسط کاربران نخواهند بود. آیا تاکنون به‌دنبال محصولی در فضای آنلاین بوده و ناگهان شاهد نمایش تبلیغات مربوط به آن در هندست خود بوده‌اید؟ این پدیده به‌دلیل ردیاب‌های تعبیه شده در برنامه‌ها و وبسایت‌های مختلف مشاهده می‌شود. بسیاری از اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها با استفاده از ردیاب‌های متعدد خود علایق کاربران را رصد و ثبت می‌کنند. هنگامی‌که شرکتی نظیر فیس‌بوک از تمایل کاربر برای خریداری یک عینک جدید مطلع شود؛ تبلیغات مربوط به عینک در اسمارت‌فون یا کامپیوتر شخصی کاربر نمایش داده می‌شوند.

چنان‌چه اپل تصمیم به فروش تبلیغات بگیرد؛ در این‌صورت آیا می‌تواند از موج انتقادات مردم و رسانه‌ها در امان بماند؟

نشریه رویترز خاطرنشان می‌کند که یک شرکت مشاوره بانکداری و سرمایه‌گذاری موسوم به Evercore ISI نیز معتقد است که اپل در تدارک ورود به کسب‌وکار تبلیغات است. این شرکت پیش‌تر در ماه آگوست اعلام کرد که اپل با مسدودسازی تبلیغات شرکت‌های ثالث، فعالیت خود در حوزه تجارت تبلیغات را آغاز نموده است. با این‌حال Evercore ISI کماکان بر این باور است که اپل با عرضه مشخصه شفافیت ردیابی برنامه به‌دنبال حفاظت از حریم خصوصی کاربران آی‌فون و نه کمک به درآمدزایی بیش‌تر خود است.

شرکت گوگل بابت به‌کارگیری موتور جستجوی خود به‌عنوان گزینه پیش‌فرض در آی‌فون‌های اپل کماکان هر ساله تقریبا مبلغ 15 میلیارد دلار را به غول کوپرتینویی پرداخت می‌کند؛ بنابراین اپل احتمالا به توسعه موتور جستجوی اختصاصی خود تمایل چندانی ندارد. از سوی دیگر چنان‌چه گوگل هر ساله قادر به پرداخت چنین مبلغی به اپل باشد؛ در این‌صورت درآمد غول جستجوگر از محل تبلیغات برای کاربران iOS بایستی بیش از 15 میلیارد دلار باشد. بی‌تردید اپل این موضوع را مدنظر قرار داده است.

اکنون پرسش اساسی این است که چنان‌چه اپل تصمیم بگیرد تا مشتریان خود را به یک محصول تبدیل کند؛ در این‌صورت چگونه می‌تواند با موج حتمی اعتراضات از جانب مردم و رسانه‌ها مواجه شود؟

2 در مورد “سیاست اپل در زمینه حریم خصوصی به پنهان نمودن اهداف تبلیغاتی شرکت کمک می‌کند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH