قطع دسترسی به فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌آپ یک مشکل جهانی بود

چنان‌چه روز گذشته هنگام استفاده از سرویس‌های فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌آپ دچار مشکل بودید؛ در این‌صورت بایستی بدانید که این مشکل صرفا دامن‌گیر شما نبوده است. مشترکین 2 وبسایت رسانه اجتماعی و 2 اپلیکیشن پیام‌رسان از صبح دیروز در به‌روزرسانی محتوای صفحات خود دچار مشکل شدند؛ چرا که قطع ارتباط جهانی بر عملکرد این اپلیکیشن‌ها تاثیر گذاشته بود. بعلاوه وبسایت‌های مذکور بر روی دستگاه‌های دسکتاپی نیز قابل دسترس نبودند.

فیس‌بوک و اپلیکیشن‌های مربوط به آن با مشکل قطعی عمده و فراگیر مواجه شدند

چنان‌چه از خود می‌پرسید که چرا تمامی سایت‌های مورد اشاره به‌صورت همزمان دچار مشکل شدند؛ در این‌صورت بایستی یادآوری کرد که سرویس‌های اینستاگرام، مسنجر و واتس‌آپ همگی تحت مالکیت شرکت فیس‌بوک قرار دارند.

داده‌های وبسایت DownDetector نشان می‌دهند که مشکل قطعی از ساعت 11:45 صبح به وقت شرقی آغاز شده است. میزان شکایات پیرامون قطعی ارتباط فیس‌بوک در وبسایت DownDetector ظرف مدت تنها 30 دقیقه از 22 مورد به 124 هزار مورد رسید.

کاربران فیس‌بوک مشکل از کار افتادن سایت را فورا به پایگاه DownDetector گزارش دادند

فیس‌بوک ناچارا برای انتشار بیانیه خود به توئیتر روی آورد. این شرکت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “ما از مشکل برخی افراد برای دسترسی به برنامه‌ها و محصولات فیس‌بوک مطلع هستیم. ما تلاش می‌کنیم تا در اسرع وقت، اوضاع را به حالت عادی بازگردانیم. همچنین بابت هرگونه ناراحتی پیش آمده از کاربران خود عذرخواهی می‌کنیم.”

انتشار توئیت توسط فیس‌بوک برای صدور یک بیانیه مهم پیرامون مشکل قطعی سراسری در جهان همانند آن است که مدیرعامل شرکت پپسی هنگام صرف ناهار از نوشیدنی کوکاکولا لذت ببرد. همچنین برای درک بهتر موضوع کافی است تصور کنید که تصویر تیم کوک؛ مدیرعامل اپل همراه با اسمارت‌فون گلکسی S22 اولترا در دستان وی به‌صورت عمومی منتشر شود.

نشریه وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که به باور کارشناسان ثالث این مشکل از تغییرات اعمال شده در دستورالعمل‌های شبکه‌بندی ناشی می‌شود. این شبکه‌ها به منظور دسترسی جهانی به سیستم‌های فیس‌بوک مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. بازگشت اوضاع به شرایط عادی برای فیس‌بوک و اپلیکیشن‌های مرتبط با آن احتمالا مدتی زمان خواهد برد؛ چرا که بر اساس اعلام وبسایت DownDetector مشکل قطعی به شکلی گسترده و در مقیاس جهانی ایجاد شده است.

یک کارشناس آگاه از مسائل فیس‌بوک با حضور در مصاحبه تلویزیونی به برخی پرسش‌ها پیرامون زمان‌بندی قطع ارتباط پاسخ داد

در یک یادداشت داخلی که برای کلیه کارکنان فیس‌بوک ارسال شده؛ آمده است که تیم امنیت جهانی این شرکت از خرابی سیستم که بر عملکرد کلیه ابزارها و سیستم‌های داخلی فیس‌بوک تاثیر گذاشته؛ آگاه بودند. افراد مطلع از تحولات داخلی فیس‌بوک ادعا می‌کنند که مشکل قطعی بر عملکرد سیستم‌های داخلی شرکت و همچنین تماس‌های صوتی و اپلیکیشن‌های کاری مورد استفاده جهت تنظیم تقویم جلسات تاثیرگذار بوده است. بر اساس شنیده‌ها، کارکنان دفتری به منظور برقراری ارتباط با یکدیگر از پلتفرم Zoom استفاده می‌کنند.

مرکز عملیات امنیت جهانی فیس‌بوک طی یادداشتی اعلام کرد که مشکل قطعی به منزله خطری بالا برای مردم، خطری متوسط برای دارایی‌ها و خطری بالا برای شهرت فیس‌بوک است. اخیرا پیام‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که مشکل قطعی جهانی در روز گذشته را با برخی تبلیغات ناخوشایند علیه فیس‌بوک و تحقیقات موشکافانه پیرامون عملکرد این شرکت مرتبط دانسته‌اند. فرانسیس هاگن؛ یک کارشناس آگاه از مسائل فیس‌بوک با حضور در برنامه 60 دقیقه شبکه CBS-TV اعلام کرد که فیس‌بوک همواره سودآوری را بر ایمنی ترجیح می‌دهد. وی پیش‌تر به‌عنوان یکی از اعضای تیم تشخیص اطلاعات مدنی نادرست در شرکت فیس‌بوک فعالیت می‌کرد.

در میان افراد مدافع تئوری توطئه معتقدند که زمان قطع ارتباط تا حدودی مشکوک به‌نظر می‌رسد؛ چرا که این اتفاق دقیقا در صبح روز پس از مصاحبه آقای هاگن در تلویزیون ملی روی داده است. برخی کارشناسان معتقدند که این اختلالات به‌صورت عامدانه توسط فیس‌بوک ایجاد شده است؛ چرا که این شرکت مایل نیست تا مشترکین نظرات منفی خود پیرامون عملکرد آن‌ها را ارسال نمایند.

در ساعت 2:17 دقیقه ظهر به وقت شرقی، اینستاگرام کماکان به درستی کار نمی‌کرد

شرکت فیس‌بوک در سال 2012 با پرداخت مبلغ 1 میلیارد دلار، پلتفرم اینستاگرام را خریداری کرد. بسیاری از کارشناسان این معامله را پردرآمدترین قرارداد در تاریخ دنیای فناوری قلمداد می‌کنند. امروزه ارزش اینستاگرام بالغ بر 100 میلیارد دلار است. به فاصله کمی بیش‌تر از 2 سال شرکت فیس‌بوک با انعقاد قراردادی مالکیت واتس‌آپ را تصاحب کرد. این قرارداد در زمان انعقاد بالغ بر 21 میلیارد دلار ارزش داشت.

فیس‌بوک برای صدور بیانیه خود به توئیتر روی آورد

اختلال قطعی برای مدت حدودا 6 ساعت ادامه یافت. این مدت زمان برای وجود اختلال در چنین سرویسی غیرعادی و طولانی است. تام دالی؛ متخصص شبکه که بنیان‌گذار شرکت اینترنتی Dyn است؛ ضمن توضیحاتی اعلام کرد که فیس‌بوک دارای زیرساخت‌های عظیم با پیچیدگی فراوان بوده و بازیابی وضعیت مستلزم رفع تمامی پیچیدگی‌های موجود است.

در ساعت 6:40 دقیقه به وقت شرقی، روند بازگشت سرویس‌های اینستاگرام، فیس‌بوک، مسنجر و واتس‌آپ به حالت آنلاین آغاز شد.

2 در مورد “قطع دسترسی به فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌آپ یک مشکل جهانی بود”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH