هلدینگ پرسال به حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر روی استارتاپ‌های زیربنایی و کشاورزی وارد شد

ساعاتی پیش نشست خبری آنلاین گروه سرمایه‌گذاری خطرپذیر پرسال با خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. این نشست خبری با حضور خانم دکتر پروا سلطانی مدیرعامل هلدینگ پرسال، آقای دکتر پدرام سلطانی رییس هیات مدیره پرسال، خانم مینا شاهویری سرپرست گروه سرمایه‌گذاری پرسال و با میزبانی سارا اسکویی مدیر روابط عمومی پرسال آغاز شد.

در ابتدای این نشست پروا سلطانی، مدیرعامل هلدینگ پرسال ضمن خیر مقدم به اهالی رسانه با شرح مختصری از فعالیت‌های این هلدینگ، اعلام کرد: شرکت پرسال از سال 1375 راه‌اندازی شد. فعالیت اولیه و محوری این شرکت، بازرگانی بین‌المللی است. بخش وسیعی از فعالیت‌های ما صادرات مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی به شرق آسیا، کشورهای همسایه حوزه خلیج فارس، خاورمیانه و شرق آفریقا بود که حالا به دلیل تحریم‌ها، فعالیت ما محدودتر شده و بازار اصلی ما آسیا است. پرسال در بازار آسیا به عنوان یک شرکت به‌نام حضور داشته و در برخی از بازارها توانستیم سهم بازار 30 درصد را نیز به دست بیاوریم که سهم بازار قابل توجهی است.

مدیرعامل هلدینگ پرسال ادامه داد: بخش دیگر فعالیت‌های پرسال مربوط به بخش معدن می‌شود که توسط شرکت‌های تخصصی زیرمجموعه هلدینگ انجام می‌شود، ما در حوزه معدن از اکتشاف تا استخراج و فراوری محصولات معدنی فعالیت داریم و این کار توسط یک تیم متخصص و مجرب در این حوزه پیگیری و انجام می‌شود. همچنین ما صادرات مواد معدنی را نیز در بخشی از فعالیت خود انجام می‌دهیم که در این حوزه نیز سهم بازار قابل توجهی داریم. قسمتی دیگری از فعالیت ما به دلیل مشکل خشکسالی در کشور طی سال‌های گذشته و بدتر شدن این مسئله در سال‌های پیش رو، معطوف به واردات محصولات سلولزی شده و ما در سبد محصولات وارداتی از چوب تا خمیر چوب تا مقوا را جای دادیم و از تامین کنندگان مطرح و به نام کشور هستیم.

پروا سلطانی با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی به خارج از کشور توسط هلدینگ پرسال، تاکید کرد: ما در حوزه کشاورزی به صادرات محصول بسنده نکردیم و با استارتاپ‌های این حوزه همکاری کردیم و به سرمایه‌گذاری در این بخش وارد شدیم. سرمایه‌گذاری خطرپذیر پرسال از سال 1397 راه‌اندازی و از سال گذشته صندوق سرمایه‌گذاری پرسال هم اهداف ما را در این حوزه پیگیری می‌کند. ما طی 25 سال اخیر که از تاسیس و فعالیت پرسال می‌گذرد، شبکه ارتباطی مناسبی با همکاران خارجی از سراسر دنیا از شرق آسیا تا کشورهای همسایه و اروپا داشتیم. این شبکه‌ای که ایجاد شده یک بستر مناسبی است که باعث می‌شود ما بتوانیم بر روی فعالیت‌های مختلف ورود پیدا کنیم و از این تجربه و بستری که ایجاد شده، استفاده مناسبی داشته باشیم.

در ادامه این رویداد، پدرام سلطانی رییس هیات مدیره پرسال در خصوص فعالیت‌های این هلدینگ و ورود آن به حوزه کسب و کار و استارتاپ‌ها بیان کرد: شرکت پرسال یک شرکت کاملا خصوصی است و به صورت خانوادگی اداره می‌شود. پرسال وابستگی به هیچ جایی ندارد و سهام‌داران آن خصولتی یا دولتی نیستند. علاوه بر این که ما یک شرکت خصوصی واقعی هستیم، در رده‌بندی سازمان مدیریت صنعتی؛ شرکت پرسال در میان 300 شرکت برتر کشور قرار می‌گیرد و اگر بخواهیم شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی را در نظر نگیریم، با تواضع می‌توان گفت که پرسال جزو 100 شرکت برتر کشور قرار می‌گیرد. پرسال به عنوان یک شرکت شناخته شده، معتبر، خوش‌نام، خوش قول، اعتبار خودش رو به حوزه کسب و کار و استارتاپ‌ها وارد کرده، این سرمایه اعتباری ما بالاتر از سرمایه ‌مادی شرکت است و به ویژه زمانی که وارد حوزه کارآفرینی می‌شویم این سرمایه بیشتر خودش را نشان می‌دهد. پرسال برای برقراری ارتباط میان استارتاپ‌ها به بخش‌های مختلف صنعت و تجارت در کشور قابلیت‌‎هایی سرآمدتر از بسیاری از همکاران خودش در حوزه‌های اقتصادی متعارف دارد.

رییس هیات مدیره پرسال ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد آن است که ما به عنوان بخش خصوصی و به عنوان یک سرمایه‌گذار جسورانه در حوزه شرکتی، پیشگام این حوزه هستیم، اگر چه موج اول سرمایه‌گذاری جسورانه در کشور توسط VC‌ها اتفاق افتاد و چندسال قدمت دارد، اما سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی جوان‌تر از آن است و طبیعتا به خوبی می‌دانید که سرمایه‌گذاری شرکتی یا CVC وجود متفاوتی نسبت به VCها دارد و هر بنگاهی نمی‌تواند با ظرفیت مورد نیاز استارتاپ‌ها وارد این حوزه شود. تجربه و سرمایه اعتباری ما کمک می‌کند تا به صورت سرآمد نسبت به دیگران نقش داشته باشیم و بتوانیم حضور موفقی به صورت CVC داشته باشیم.

در ادامه این مراسم مینا شاهویری سرپرست گروه سرمایه‌گذاری پرسال در خصوص فعالیت این مجموعه توضیح داد: ما در دهه گذشته شاهد این بودیم که تب و تاب حضور و ظهور استارتاپ‌ها بالا گرفت و در ادامه تعداد و تنوع نهاد‌های سرمایه‌گذار نیز افزایش پیدا کرد. اما ما مشاهده کردیم که خیلی از سرمایه‌گذاران با قدرت بالایی وارد این حوزه می‌شدند اما پس از مدتی یا خودشان دلسرد می‌شدند یا استارتاپ‌ها به سراغ آن‌ها نمی‌رفتند. طبق بررسی‌های ما دلیل این اتفاق آن بود که سرمایه‌گذاران داخلی به ویژه VCهای دولتی و خصولتی علاقه‌ای ندارند از تجراب سرمایه‌گذاران دیگر یا به اصطلاح رقبا استفاده کنند، این رقبا می‌توانند داخلی یا خارجی باشند. ما همواره در خصوص دلایل شکست استارتاپ‌ها صحبت می‌کنیم و به این نتیجه می‌رسیم که اگر کیفیت کار استارتاپ‌ها پایین بیاید، سرمایه‌گذاران به سراغ آن‌ها نخواهند رفت اما به این نکته دقت نمی‌کنیم که چرا سرمایه‌گذاران خطرپذیر در کار خودشان شکست می‌خورند و استارتاپ‌ها به سراغ آن‌ها نمی‌روند. این نکته در خصوص سرمایه‌گذاران تفاوتی ندارد، اگر سرمایه‌گذاران نیز کیفیت کارشان افت پیدا کند و نتوانند نیاز استارتاپ را برآورده کنند، شکست می‌خورند. استفاده از تجربه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی که با آزمون خطا مسیر صحیح رو پیدا کردند باعث کاهش این خطا و شکست شد.

شاهویری  ادامه داد: ما در گروه سرمایه‌گذاری پرسال قبل از هر چیزی از تجربه و درس‌آموز‌های سرمایه‌گذاران و CVCهای خارجی استفاده کردیم. همچنین در کنار این موضوع تلاش کردیم تا ریسک‌پذیرتر باشیم، در واقع تلاش کردیم بر خلاف یکسری از سرمایه‌گذاران که بر روی حوزه‌های IT و ICT تمرکز دارند، ما بر روی حوزه‌هایی زیربنایی و استراتژیک همچون معدن، کشاورزی و تجارت بین‌الملل که به حوزه کاری پرسال نیز نزدیک هستند و بیشتر به استارتاپ‌هایی که در این زمینه‌ها فعال هستند، کمک کنیم تا بتوانند با تکنولوژی روز به توسعه پایدار کمک کنند. دیدگاهی که ما در زمینه افزایش کیفیت سرمایه‌گذاری داریم آن است که بی‌ارزش‌ترین کار در سرمایه‌گذاری تزریق سرمایه است، البته قطعا استارتاپ بدون پول شکست خواهد خورد اما سرمایه را می‌تواند هر کسی تزریق کند، به همین دلیل سعی کردیم فعالیت‌های ارزشمندتری را به استارتاپ‌ها ارائه بدهیم و تجربه متفاوتی برای استارتاپ‌ها به وجود بیاریم. در پرسال علاوه بر این که مشارکت صورت می‌گیرد یا خیر، ما بدون هیچ چشم‌داشتی همچون یک مشاوره توسعه کسب و کار به استارتاپ کمک می‌کنیم تا بتواند مسیر درست را پیدا کند و هر نقطه ضعفی که در استارتاپ وجود دارد به آن کمک می‌کنیم، حال شاید آن استارتاپ نتواند نظر مثبت ما را جلب کند اما حتی اگر استارتاپی نتواند فیلترهای ما را برای سرمایه‌گذاری رد کند اما ما در زمینه مشاوره با آن‌ها همکاری خواهیم کرد.

در بخش دوم این مراسم خبرنگاران سوالات خود را با مدیران پرسال مطرح کردند تا اطلاعات دقیق‌تری در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر هلدینگ پرسال به دست بیاورند.

مینا شاهویری در پاسخ به سوال یک خبرنگار در خصوص استارتاپ‌هایی که تاکنون توسط پرسال حمایت‌ شده‌اند گفت: فعالیت ما در حال حاضر شامل استارتاپ‌های کشاورزی می‌شود، کشت‌یار، کشمون و گلیتال که کشت‌یار و کشمون را در راند A سرمایه‌گذاری کردیم.

پروا سلطانی مدیرعامل هلدینگ پرسال در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌تی‌رسان مبنی بر این که چه نیاز‌ها و ضعف‌هایی از طرف پرسال در اکوسیستم استارتاپی کشور به ویژه در حوزه تجارت بین‌الملل و کشاورزی احساس شد که این هلدینگ برای رفع آن به این بخش ورود پیدا کرده است، توضیح داد: ما به دنبال چابکی بیشتر، نوآوری بیشتر بودیم و آمده‌ایم تا قوائد بازی را ما تعیین کنیم تا نقش آفرین باشیم، به همین دلیل استفاده از فناوری‌های تازه و ایده‌های جدید قطعا به چابکی ما هم کمک بسزایی می‌کند. البته این کار را گروه سرمایه‌گذاری با یک حساسیتی پیش می‌برد و قائدتا آن کسب و کار محوری که برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ انتخاب می‌شود با ما همپوشانی خواهد داشت و می‌توانند به بالندگی کسب و کار ما نیز کمک کنند. در حوزه کارآفرینی اجتماعی هم باید گفت که چون بخش مسئولیت اجتماعی به صورت یک وظیفه تعریف شده در هلدینگ پیگیری می‌شود و ما دپارتمان ویژه مسئولیت اجتماعی داریم، کارآفرینی اجتماعی هم بخشی است که می‌تواند در آن حوزه به ما کمک کند و نگاه ما نگاه مسئولیت اجتماعی است و البته استارتاپ‌ها کارهای جذاب و جالبی در این حوزه انجام می‌دهند که قطعا در کنار هم می‌توانیم تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH