ایکس باکس گیم پس چیست و چگونه کار می‌کند؟

در این مطلب به طور کامل در مورد حساب ماهانه ایکس باکس گیم پس برای کنسول و ویندوز و شرایط تهیه آن، صحبت خواهیم کرد.

بی‌راه نیست اگر بگوییم دنیای ما پر شده است از سرویس‌های ماهانه اشتراکی، سرویس‌هایی که با پرداخت یک هزینه مشخص، دسترسی شما به حجم دیتای قبل توجهی را فراهم می‌کند.

این نوع سرویس‌ها به ویژه در سایت‌ها و پلتفرم‌های حوزه تفریح و سرگرمی بسیار متداول است. در پلتفرم‌های ماهانه پخش آنلاین موسیقی، پخش آنلاین ویدیو و حتی بازی کامپیوتری، سرویس اشتراک کاربران به صورت ماهانه قرار داده شده که شما با خرید آن سرویس، می‌توانید در مدت زمان معین، به تمامی موسیقی، فیلم، سریال یا بازی‌های آن پلتفرم دسترسی رایگان داشته باشید.

ایکس باکس گیم پس

مایکروسافت بعد از لانچ ناامید کننده ایکس‌باکس وان، از سال 2017 دقیقا همین نوع سرویس را با نام گیم پس برای ایکس‌باکس راه‌اندازی کرد تا بتواند دوباره به میدان رقابت بازگردد. در سرویس گیم پس مایکروسافت شما با پرداخت مبلغ اشتراک ماهیانه، به بیش از صدها عنوان بازی بزرگ و کوچک دسترسی خواهید داشت و می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافی از انجام آن‌ها لذت ببرید.

شما می‌توانید لیست بهترین بازی‌های ایکس باکس را نیز مطالعه کنید.

در گذر زمان، گیم پس تبدیل به موفقیتی بزرگ برای ایکس باکس شد که باعث شد مایکروسافت بودجه ایکس باکس را به مراتب افزایش دهد. با استفاده از این افزایش بودجه، ایکس باکس توانست استودیوهای بسیار زیادی مانند اکتیویژن بلیزارد و بتسدا را خریداری کند تا بتواند با عرضه بازی‌های متفاوت و متعدد، گیم پس را تامین کند.

استفاده از این سرویس جذاب برای ایرانی‌ها کار دشواری است اما در انتهای مقاله در مورد نحوه دسترسی ایرانی‌ها به حساب گیم پس نیز توضیحاتی خواهیم داد، بنابراین اگر به بازی‌های ویدیویی علاقه دارید و قصد خرید حساب اشتراکی مایکروسافت گیم پس را دارید، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

ایکس باکس گیم پس چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، گیم پس سرویس ماهانه اشتراک بازی مایکروسافت است که بر روی ایکس‌باکس و ویندوز فعال می‌شود. در این سرویس شما با پرداخت هزینه معین، به مدت یک ماه می‌توانید تمام بازی‌های مایکروسافت گیم پس را به صورت رایگان بازی کنید. شعار مایکروسافت “تجربه بیش از 100 بازی بر روی گیم پس” است اما تعداد بازی‌های حال حاضر این سرویس به بیش از 400 عدد می‌رسد.

یعنی شما با پرداخت هزینه ماهیانه به تمامی بازی‌های قابل اجرا بر روی ویندوز و ایکس‌باکس دسترسی نخواهید داشت، بلکه تنها بازی‌هایی که مایکروسافت توانسته با سازندگان آن‌ها قرارداد ببندد را می‌توانید بازی کنید.

نکته مهم در مورد گیم پس آن است که پس از اتمام دوره اشتراک دیگر هیچ دسترسی به بازی‌های این سرویس ندارید. در واقع دسترسی به بازی‌ها تنها در زمان فعال بودن سرویس ممکن است و همانند پلی‌استیشن پلاس، بعد از پایان دوره امکان ذخیره کردن بازی را ندارید.

همچنین برای انجام هر بازی باید دیتای آن را دانلود کنید، موردی که معمولا برای کاربران ایرانی چالش بر انگیز است.

این مطلب را نیز بخوانید: تفاوت Xbox Live Gold و Xbox Game Pass در چیست؟

چه عناوینی در گیم‌پس در دسترس قرار می‌گیرند؟

به طور معمول در هر ماه، دو بار بازی‌های گیم پس جدیدی معرفی می‌شوند که در طول آن ماه به مرور به سرویس گیم پس اضافه می‌شوند. یکی از بهترین ویزگی‌های ایکس باکس گیم پس که باعث شده از دیگر سرویس‌های مشابه مانند پلی‌استیشن متمایز باشد، عرضه تمامی بازی‌های جدید انحصاری به گیم پس در روز انتشار است. این بدین معنی است که هرگاه بازی انحصاری جدیدی برای ایکس باکس عرضه شود همان روز وارد سرویس گیم پس نیز می‌شود.

ایکس باکس گیم پس

ترکیب قابلیت عرضه بازی‌های انحصاری در روز انتشار به گیم پس و تعداد بالای استودیوهای خارق‌العاده ایکس باکس که هم اکنون شامل استودیوهای بتسدا و اکتیویژن بلیزارد نیز می‌شود! باعث شده تا این قابلیت، مهمترین دلیل خرید گیم پس برای 25 میلیون کاربر مختلف باشد.

در آی‌تی‌رسان بخوانید: معرفی تمام استودیوهای عضو ایکس‌باکس اعم از اکتیویژن و بتسدا به همراه بازی‌های در حال ساخت آن‌ها

ایکس باکس همواره در تلاش است تا بتواند بازی‌های بیشتری را از استودیوهای دیگر در روز انتشار به گیم پس اضافه کند. برای مثال بازی Outriders از اسکوئر انیکس، بازی Rainbow Six Extraction از یوبیسافت، بازی MLB The Show از پلی‌استیشن(!) و بازی Sniper Elite 5 همگی در روز انتشار به گیم‌پس اضافه شدند.

طبق گفته مدیران ایکس باکس، افزایش قرارداد بازی‌های بزرگ برای عرضه در روز انتشار، اولویت اول ایکس باکس است. هنگام نوشتن این مقاله، 36 بازی بزرگ و کوچک برای عرضه در روز انتشار برای گیم پس در سال 2022 معرفی شده‌اند.

بازی گیم پس

در تصویر بالا 60 بازی مختلف که جایزه بهترین بازی سال در بخش‌های مختلف دریافت کردند و در گیم پس نیز عرضه شدند را مشاهده می‌کنید.

جدا از بازی‌های جدید، ایکس باکس همواره در تلاش بوده و خواهد بود تا بازی‌های که مدتی از روز انتشار آن‌ها نیز می‌گذرد را نیز به گیم پس اضافه کند. تقریبا می‌توان گفت بسیاری از بازی‌های بزرگ حداقل یک مدت محدودی روی گیم پس بودند. برای مثال هر دو بازی رد دد 2 و GTA V نیز بر روی گیم پس عرضه شده‌اند.

هنگام عرضه کنسول‌های جدید ایکس باکس سریز، مایکروسافت از قرارداد جدیدی با شرکت EA خبر داد. این قرارداد باعث شد تا سرویس EA Play به گیم پس آلتیمیت اضافه شود. این بدین معنی است که تمامی بازی‌های قبلی EA به گیم پس اضافه شده و تمامی بازی‌های آینده EA نیز بعد از گذشت یک یا دو ماه وارد گیم‌پس خواهند شد.

گیم پس

نکته مهم این است که شایعه‌های شنیده شده به ما می‌گویند که ایکس باکس در تلاش است بتواند قراردادی مشابه با EA را با شرکت یوبیسافت ببند تا شاهد عرضه بازی‌های یوبیسافت نیز در گیم پس باشیم.

چند نوع سرویس گیم‌پس وجود دارد و قیمت آن‌ها چقدر است؟

سرویس‌های گیم پس در سه دسته ویژه کنسول، ویژه PC و اولتیمیت (قابل استفاده بر روی ایکس‌باکس و کامپیوتر) قابل خریداری هستند. همانطور که می‌توانید حدس بزنید، نسخه ویژه کنسول تنها برای استفاده بر روی ایکس‌باکس است، این سرویس 9.99 دلار قیمت دارد.

سرویس مخصوص PC نیز تنها بر روی ویندوز قابل استفاده است، این سرویس برای ماه اول یک دلار و از ماه دوم 9.99 دلار قیمت دارد. نکته مهم در خصوص این سرویس آن است که بازی‌های عرضه شده بر این دو سرویس گاها کمی متفاوت است.

سرویس اولتیمیت شامل سه سرویس کنسول، PC و ایکس‌باکس لایو گلد می‌شود. یعنی با خرید این سرویس می‌توانید هم بر روی ویندوز و هم بر روی کنسول بازی کنید در عین حال به دلیل داشتن حساب مایکروسافت لایو گلد، می‌توانید بازی‌ها را به صورت آنلاین و چند نفره نیز انجام دهید، امکانی که در سرویس‌های ویژه PC و کنسول فراهم نیست.

این سرویس نیز برای ماه اول یک دلار و برای تمدید آن 14.99 دلار قیمت دارد. نکته قابل تامل آن است که اکانت مایکروسافت لایو گلد به تنها 9.99 دلار قیمت دارد. یعنی ترکیب دو سرویس گیم پس و لایو گولد به تنهایی 20 دلار می‌شود که شما فقط با 15 دلار به همراه حجم عظیم دیگری از ویژگی‌ها آن‌ها را خریداری می‌کنید!

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که در گیم پس آلتیمیت به شما داده می‌شود، سرویس XCloud یا همان Xbox Cloud Gaming است. شما با استفاده از این سرویس می‌توانید بسیار از بازی‌های ایکس‌باکس را در فضای ابری بازی کنید. این بدین معنی است که با هر دستگاهی که بتواند به اینترنت وصل شود می‌توانید بازی‌های ایکس‌باکس را تجربه کنید.

xcloud

برای مثال به جای بازی کردن بازی‌های ماشینی ساده و ضعیف اندروید، می‌توانید بهترین بازی ماشینی یعنی فورتزا هورایزن 5 را روی گوشی بازی کنید! یا می‌توانید به جای استفاده از نسخه اندروید فورتنایت، از نسخه ایکس‌باکس که کیفیت بالاتری دارد استفاده کنید. می‌توانید تمام بازی‌های داستانی و AAA را نیز در گوشی یا تلویزیون خود بدون نیاز به کنسول ایکس‌باکس تجربه کنید.

این‌هایی که گفته شد، تنها امکانات گیم پس آلتمیت نیست و در کنار دیگر ویژگی‌های گفته شده، شما هدایای مختلفی را دریافت خواهید برای مثال اسکین‌های مختلفی از بازی‌های Sea of Thieves برای کاربران گیم پس آلتیمیت در نظر گرفته شده بود. همچنین اگر بخواهید یک بازی‌ که در گیم پس هست را خریداری کنید، اگر عضو آلتیمیت باشید، از تخفیف ویژه‌ای نیز برخوردار خواهید شد.

چرا باید حتما باید عضو ایکس باکس گیم پس شوید؟

دشواری‌های داشتن این سرویس‌ برای ایرانی‌ها را که کنار بگذاریم، می‌توان گفت که خرید گیم پس کاملا به صرفه است. در این سرویس بیش از 400 بازی مختلف قدیمی و جدید، از عناوین بزرگ و کوچک قرار دارد و همواره به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند.

از طرفی خرید بازی‌های بزرگ و مشهور حدود 30 تا 60 دلار قیمت دارد اما شما با پرداخت ماهی 15 دلار می‌توانید از تمامی این بازی‌ها به صورت آفلاین و آنلاین بهره‌مند شوید. این بدین معنی است که خرید گیم‌پس در یک سال برای شما 120 دلار خواهد شد که برابر با قیمت دو بازی بزرگ است!

ایکس باکس گیم پس

شما اگر سالی بیشتر از دو بازی می‌خرید، عضو شدن در گیم‌پس برای شما بسیار واجب است. چرا که با همان مقدار پول می‌توانید تمام بازی‌های جدید ایکس‌باکس، اکتیویژن بلیزارد، بتسدا، EA و به زوری Ubisoft را به صورت تضمینی بازی کنید و حتی با قراردادهای مختلف ایکس‌باکس تعداد زیاد بازی‌های دیگر شرکت‌ها هیچگاه قرار نیست کمبود بازی داشته باشید. همه و همه این بازی‌ها را می‌توانید با هزینه دو بازی تجربه کنید که یک ارزش خرید بسیار بالایی دارد.

همین ویژگی که در بالا گفته شد به تنهایی ارزش خرید بسیار بالایی دارد اما تنها ویژگی گیم پس نیست و در کنار آن سرویس XCloud، تخفیفات ویژه، پیشنهادات جذاب و غیره نیز در این سرویس وجود دارند. همچنین با توجه به استودیوهای مختلف ایکس‌باکس و این که هنوز قصد دارد استودیوهای بیشتری خریداری کند، می‌توان گفت که بازی‌های انحصاری بسیار زیادی عرضه خواهد کرد تا بتواند ارزش خرید گیم‌پس را افزایش دهد.

ایکس باکس گیم پس در ایران

گیم پس در ایران ارزش خرید بسیار بالاتری دارد، چراکه با گرانی‌هایی که وجود دارد قیمت برخی بازی‌های کنسول به بیش از 1 میلیون تومان نیز می‌رسد. برای همین سرویسی که بتواند انقدر در هرینه‌ها صرفه جویی کنند برای گیمرهای ایرانی تبدیل به خریدی بدون تردید می‌شود.

لازم به ذکر است که گیم پس در اکثر کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی فعال است اما طبق انتظار، ایران به دلیل تحریم‌ها جزو کشورهایی نیست که سرویس گیم پس مایکروسافت در آن پشتیبانی شود. به همین دلیل برای خرید گیم پس باید از روش‌هایی مانند تغییر DNS استفاده کنید.

برای خرید گیم پس نمی‌توانید به صورت مستقیم اقدام کنید، بلکه باید از سایت‌های جایگزین که امکان خرید و فعال‌سازی گیم پس را به شما می‌دهند، استفاده کنید. با یک جستجو در اینترنت با تعداد زیادی از سایت‌های فارسی که این امکان را فراهم کرده‌اند، آشنا خواهید شد. پس از خریداری اکانت گیم پس از یک مرجع معتبر، باید طبق روش‌های اعلام شده که ممکن است گاها تغییر کند، حساب گیم‌پس خود را فعال کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH