اپل سیستم‌عامل macOS خود را با نمایشگر ناچ‌دار مک‌بوک پرو جدید هماهنگ نکرده است

شرکت اپل اخیرا از مک‌بوک پرو جدید خود با تغییراتی اساسی در طراحی رونمایی کرد. در کنار به‌کارگیری نمایشگرهای جدید، پورت‌های بیش‌تر و استفاده مجدد از برخی امکانات پیشین، وجود ناچ در قسمت فوقانی نمایشگر یکی از بزرگترین تغییرات اعمال شده به‌شمار می‌رود.

فارغ از نظرات شخصی کاربران، اپل طراحی ناچ‌دار نمادین که از سال 2017 در گوشی‌های آی‌فون به‌کارگیری شده است را برای سری جدید مک‌بوک پرو خود نیز مورد استفاده قرار داده است. نتیجه کار برای برخی افراد رضایت‌بخش بوده و آن‌ها معتقدند که مک‌بوک پرو به یک لپ‌تاپ منحصربه‌فرد در صنعت تبدیل شده است. با این‌حال در رابطه با طراحی ناچ‌دار ناهماهنگی‌هایی وجود دارد و سیستم‌عامل macOS آن‌ها را آشکار نموده است.

به‌نظر می‌رسد که اپل وجود طراحی ناچ‌دار در سری جدید مک‌بوک پرو را به دست فراموشی سپرده است

گزارش جدید وبسایت The Verge نشان می‌دهد که کاربران جدیدترین مدل‌های مک‌بوک پرو متوجه وجود ناسازگاری‌هایی در دستگاه ناچ‌دار خود شده‌اند. ظاهرا سیستم‌عامل macOS قادر به مدیریت پیوسته ناچ در سراسر رابط کاربری و اپلیکیشن‌های مجزا نیست. پنهان شدن آیتم‌های نوار وضعیت در قسمت زیرین ناچ یکی از رفتارهای نامتعارف مشاهده شده محسوب می‌‌شود. ناهماهنگی‌ها موجب طرح این شائبه می‌شوند که اپل احتمالا از تطبیق سیستم‌عامل خود با لپ‌تاپ ناچ‌دار کاملا غفلت کرده است. در غیر این‌صورت اپل حداقل فراموش کرده که وجود ناچ کوچک در قسمت فوقانی نمایشگر مک‌بوک پرو جدید را به توسعه‌دهندگان خود گوشزد نماید.

کوئین نلسون؛ مالک موسسه Snazzy Labs با انتشار 2 ویدیو در توئیتر برخی مشکلات اولیه پیرامون ناچ را به معرض نمایش گذاشته است (برای مشاهده ویدیوی نخست اینجا و ویدیوی دوم اینجا کلیک کنید). نخستین ویدیو نشان‌دهنده وجود یک باگ احتمالی در macOS است. در صورت گسترش آیتم‌های مربوط به نوار وضعیت، برخی موارد نظیر نشانگر باتری احتمالا در قسمت زیرین ناچ پنهان خواهند شد. وی همچنین نشان می‌دهد که منوهای iStat نیز می‌توانند در زیر ناچ پنهان شوند. همچنین کاربران احتمالا ناچار به پنهان نمودن برخی عناصر سیستم نظیر نشانگر باتری در قسمت زیرین ناچ خواهند بود.

در واقع اپل پیرامون نحوه کار با ناچ دستورالعمل‌هایی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است. توسعه‌دهنده منوهای iStat خاطرنشان می‌کند که اپلیکیشن صرفا از آیتم‌های وضعیت استاندارد استفاده می‌کند. بر اساس اعلام وی، راهنمایی‌های اخیرا ارائه شده توسط اپل نمی‌تواند مشکل نمایش داده شده در ویدیو را برطرف نماید.

آقای نلسون خاطرنشان می‌کند که نسخه قدیمی‌تر اپلیکیشن DaVinci Resolve با ناچ سازگاری ندارد. بعلاوه در اپلیکیشن‌هایی که برای سازگاری با ناچ به‌روزرسانی نشده‌اند نیز کاربران حتی نمی‌توانند نشانگر موس را به درستی جابه‌جا نمایند. اپل این فضا را مسدود کرده تا برنامه‌های قدیمی‌تر نتوانند آیتم‌های منو را در زیر ناچ نمایش دهند. موضوع جالب‌توجه اینکه ناچ حتی می‌تواند به برخی مشکلات دامن بزند. به‌عنوان مثال اپلیکیشن DaVinci Resolve می‌تواند فضای مورد استفاده توسط آیتم‌های وضعیت سیستم را اشغال نماید.

به گفته وبسایت MacRumors این موضوع رفتاری عادی در macOS است. با این‌حال ناچ میزان فضای موجود برای نمایش آیتم‌های منو و نوار وضعیت را کاهش می‌دهد. موضوع جالب‌توجه اینکه چنین وضعیتی موجب محبوبیت برخی برنامه‌ها نظیر Bartender و Dozer شده است. این اپلیکیشن‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا نوار منوی macOS را مدیریت نمایند. اکنون بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که آیا اپل نهایتا این مشکلات را برطرف خواهد کرد یا خیر.

2 در مورد “اپل سیستم‌عامل macOS خود را با نمایشگر ناچ‌دار مک‌بوک پرو جدید هماهنگ نکرده است”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH