تفاوت پینگ و سرعت اینترنت چیست؟ برای دانلود یا بازی آنلاین کدام اهمیت دارد؟

بسیاری از کاربران به طور دقیق تفاوت پینگ و سرعت اینترنت را نمی‌دانند، حتی باورهای اشتباهی در خصوص پینگ و سرعت اینترنت وجود دارد، مثلا برخی فکر می‌کنند هرچه سرعت اینترنت بیشتر باشد، پینگ نیز بهتر است یا اینکه پینگ پایین ارتباط مستقیم با سرعت اینترنت دارد.

اگر بخواهیم به طور کلی نگاه کنیم، سرعت اینترنت و پینگ با یکدیگر ارتباط دارند اما تاثیر پینگ بالا بر روی سرعت اینترنت بسیار ناچیز است، به همین دلیل اینکه فکر کنیم سرعت اینترنت بالا به معنای پینگ بهتر است، صحت ندارد.

سرعت دانلود همان پهنای باند است که زمان خرید اینترنت ثابت خانگی آن را انتخاب می‌کنید، این سرعت بسته به محل سرور اصلی دانلود فایل، متغیر است و افت و خیز دارد، یعنی اگر سایتی که از آن بازدید می‌کنیم در ایران باشد، پهنای باند بهتر و اگر در خارج باشد پهنای باند کمتر است، به همین علت سرعت دانلود دیتا نیز در یک بازه نسبتا بزرگ، تغییر می‌کند.

بگذارید با یک مثال توضیح دهیم، اینترنت همان پهنای باندی است که میزان و حجم دانلود دیتا را تعیین ‌می‌کند، یعنی سرعت اینترنت همانند یک بزرگ‌راه است که میزان پهنای باند را مشخص می‌کند، اما پینگ مانند خودروهایی است که با یک سرعت ثابت در این خیابان یا اتوبان در حال عبور و مرور هستند. درواقع پینگ سرعت انتقال دیتا از سرور به کامپیوتر شماست.

تفاوت پینگ و سرعت اینترنت در هنگام وبگردی و دانلود فایل

طبیعتا هرچه پهنای باند یا همان سرعت اینترنت بیشتر باشد، مقدار دیتای بیشتری در زمان یک ثانیه دانلود می‌شود، مانند تفاوت حجم عبور خودروها از یک اتوبان و یک خیابان فرعی! اگر قرار باشد 100 خودرو از محل A به محل B بروند، سرعت انتقال خودروها در یک اتوبان بسیار بیشتر از یک خیابان فرعی است. بنابراین اگر پهنای باند شما بالا باشد انگار که از سرور اصلی تا کامپیوتر خودتان یک بزرگ‌راه کشیده‌اید که دیتاها با سرعت بالا و بدون ترافیک به شما برسند، اما زمانی که سرعت اینترنت پایین باشد همانند زمانی است که یک خیابان باریک از محل سرور به کامپیوتر شما کشیده شده باشد، به این ترتیب هرچه قدرهم که سرعت خودروها بالا باشد، آنها در ترافیک مانده و باید به نوبت از خیابان عبور کنند.

پهنای باند نیز همین نقش را دارد، هر چه پهنای باند بیشتر باشد، مقدار داده بیشتری دانلود می‌شود به این ترتیب سرعت دانلود و بارگذاری دیتا افزایش پیدا می‌کند.

در دانلود فایل، پهنای باند بیش از پینگ تاثیر دارد، زیرا زمانی که از پینگ صحبت می‌کنیم بحث چند میلی‌ثانیه در میان است و اگر هنگام دانلود پینگ شما در پایین‌ترین حالت باشد تفاوتش در دانلود یک فایل دو گیگابایتی آن است که به جای 30 دقیقه مثلا در 28 دقیقه دانلود می‌شود، بنابراین آنقدری موثر نیست.

تفاوت پینگ و سرعت دانلود در هنگام استریم یا بازی آنلاین

حال فرض کنید می‌خواهید یک فیلم استریم کنید یا بازی آنلاین انجام دهید، در این حالت به علت آن که حجم دیتای انتقالی از سرور تا کامپیوتر شما بالا نیست، میزان دانلود دیتا در یک ثانیه آنقدری اهمیت ندارد، بلکه سرعت انتقال این حجم دیتای کم بسیار مهم‌تر است. در بازی آنلاین شوتر هر کس یک میلی‌ثانیه زودتر به طرف مقابل شلیک کند می‌تواند پیروز باشد، بنابراین در این حالت پینگ پایین حرف اول را می‌زند.

به عنوان مثال فرض کنید قرار است یک خودرو از محل A به B برود، در این حالت فرقی ندارد یک راه ارتباطی نقطه A به B خیابان فرعی باشد یا اتوبان، در هر حالت یک خودرو می‌تواند به راحتی از این مسیر عبور کند، اما اینکه سرعت خودرو چه مقدار است اهمیت فراوانی دارد.

دلایل پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی

بازی آنلاین و استریم، فعالیت‌هایی هستند که بر خلاف دانلود، صدم ثانیه در آن‌ها مهم است، به این ترتیب هر چه پینگ پایین‌تر باشد، سرعت رد و بدل شدن اطلاعات بالا می‌رود. حال در این هنگام اگر پهنای باند شما بالا باشد که بهترین سرعت پینگ را تجربه خواهید کرد، اما اگر پهنای باند پایین باشد ممکن است هنگام استریم ویدیو با کیفیت بالا یا بازی‌های آنلاین HD و سنگین، پینگ پایین بیاید.

اما در حالت عادی مثلا هنگام اجرای بازی کالاف دیوتی موبایل، شما با سرعت یک مگ هم می‌توانید به راحتی بازی کنید اما پینگ مناسب، تجربه بهتری در بازی به شما می‌دهد. الان سرعت اینترنت به مقداری بالا رفته که دیگر هنگام استریم و بازی، بحث پهنای باند اهمیت نداشته باشد و پینگ نقش اصلی را بازی کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH