اپل در صدد توسعه پردازنده‌های جدید برای دستگاه‌های مک پرو و مک‌بوک ایر است

گزارش جدیدی که پیرامون مدل‌های جانشین تراشه‌های فعلی شرکت اپل منتشر شده است؛ نشان می‌دهد که واحد Apple Silicon روی توسعه 2 پردازنده جدید برای مدل‌های آینده مک پرو، مک‌بوک ایر و سایر دستگاه‌ها کار می‌کند. بر اساس گزارشات، نسل جدید پردازنده‌های اپل شامل 3 مدل مختلف با شناسه‌های Lobos، Ibiza و Palma است.

بر اساس شنیده‌ها، پردازنده‌های فوق با مدل Rhodes تفاوت خواهند داشت. Rhodes اسم رمز دومین نسل از سری پردازنده‌هایی است که جهت به‌کارگیری در مدل‌های آینده مک‌بوک پرو طراحی می‌شوند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط منابع خبری ناشناسی که ادعا می‌کنند از برنامه‌های اپل به‌طور مستقیم آگاهی دارند؛ هر یک از پردازنده‌های نسل دوم اپل در 2 ورژن مختلف تولید می‌شوند. این در حالیست که تراشه‌های M1، M1 پرو و M1 مکس تنها در یک مدل به بازار عرضه شدند. اکثر این تراشه‌ها با استفاده از ورژن ارتقایافته فرآیند 5 نانومتری به‌کارگیری شده برای پردازنده‌های پیشین تولید می‌شوند.

یکی از منابع خبری ادعا می‌کند که برخی از این پردازنده‌ها دارای 4 ورژن مختلف بوده و با استفاده از فرآیند 3 نانومتری تولید می‌شوند. بر اساس اعلام این منبع، اپل با عرضه چنین پردازنده‌ای در صدد ارائه یک جهش عملکردی بسیار چشمگیرتر است. Ibiza ظاهرا ورژن ضعیف‌تر پردازنده نسل سوم به‌شمار می‌رود. این پردازنده احتمالا در مک‌بوک ایر آینده و برای نخستین بار در تبلت‌های آی‌پد به‌کار گرفته خواهد شد. Lobos و Palma مدل‌هایی قدرتمندتر به‌شمار رفته و احتمالا در مدل‌های آینده مک‌بوک پرو و سایر کامپیوترهای دسکتاپی مک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر مدل دسکتاپی مک پرو کماکان از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کند؛ اما ورژن جانشین این محصول احتمالا از پردازنده‌ای مبتنی بر تراشه M1 مکس اما اینبار در 2 گونه مختلف بهره خواهد برد.

اطلاعات موجود در گزارشات اخیر نشان می‌دهند که طراحی پردازنده نسل دومی Rhodes یک نقطه عطف کلیدی را پشت سر گذاشته است. بر اساس شنیده‌ها طراحی فیزیکی پردازنده Rhodes در آوریل سال 2021 به اتمام رسیده است. اکنون این تراشه جهت تولید آزمایشی در اختیار کمپانی TSMC قرار گرفته است.

گرارشات پیشین در خصوص مک پرو نشان دادند که اپل یا در صدد تولید یک مدل کوچکتر و کاملا جدید از این محصول بوده و یا در مدل جدید از قالب طراحی باریک و کشیده استفاده خواهد کرد. اپل احتمالا با معرفی مدل جدید مک پرو در سال 2022 پروژه 2 ساله مهاجرت به نیمه‌هادی‌های بومی خود را به پایان خواهد رساند.

با این‌حال سایر گزارشات ادعا می‌کنند که اپل در سال 2022 نیز کماکان یک مدل مک پرو مبتنی بر پردازنده اینتل را به بازار عرضه خواهد کرد. این محصول مبتنی بر پردازنده سری Intel Xeon W-3300 طراحی شده و احتمالا به‌تنهایی یا در کنار مدل مجهز به پردازنده بومی اپل روانه بازار خواهد شد. همچنین در سال 2022 شرکت اپل احتمالا از مدل جدید مک‌بوک ایر با رنگ‌آمیزی متنوع و پردازنده M2 رونمایی خواهد کرد.

1 در مورد “اپل در صدد توسعه پردازنده‌های جدید برای دستگاه‌های مک پرو و مک‌بوک ایر است”

  1. سیاست اپل رو دوست دارم ، با اینکه خودش پردازنده تولید میکنه و با اینتل رقابت سختی دارن اما همکاری هم میکنن با هم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH