گوگل پیکسل 6 با اثر انگشت ثبت نشده هم بازگشایی می‌شود!

گوشی هوشمند گوگل پیکسل 6 که با استاندارد‌های جدیدی در زمینه امنیت اسمارت‌فون‌ها معرفی شده است، از فناوری‌های متعددی نظیر TrustZone بهره‌مند است. گفتنی است که این فناوری به کمک تراشه امنیتی Titan M2 پردازش می‌شود. با تمام این اوصاف و حتی با وجود بکارگیری تکنولوژی امنیتی فوق‌الذکر، ظاهراً کمپانی گوگل به اساسی‌ترین جنبه امنیتی گوشی‌های هوشمند سری پیکسل 6، یعنی کارآیی درست حسگر اثر انگشت که اسمارت‌فون‌ها را ایمن نگه می‌دارد، کم‌توجه بوده است.

چندی پیش خبرنگاری در فضای مجازی ویدئویی از بازگشایی قفل اثر انگشت پیکسل 6 خود منتشر نمود که این ویدئو به وضوح نشان می‌دهد که تلفن هوشمند این شخص، تنها دارای یک اثر انگشت ثبت شده بوده است. اما نکته‌ عجیبی که در ویدئو مذکور قابل مشاهده بود، این امر است که هنگامی که این خبرنگار تلفن هوشمند خود را در اختیار همسرش قرار داد، متوجه شد که وی نیز می‌تواند با اثر انگشت ثبت نشده خود قفل آن را باز کند.

برخی از دیگر منابع خبری نیز مواردی مشابه را مشاهده و گزارش نموده‌اند. بسیاری از این منابع خبری این سوال را مطرح نموده‌اند که آیا حسگر اثر انگشت گوشی‌های هوشمند گوگل سری پیکسل 6 دچار مشکل سخت‌افزاری است و یا خیر.

شایان ذکر است که خبر فوق در حالی منتشر شد که مدتی قبل شاهد شکایات متعدد کاربران در خصوص کندی و حتی عمل نکردن حسگر اثر انگشت سری پیکسل 6 بوده‌ایم. کمپانی گوگل در پاسخ به این شکایات اذعان نموده است که الگوریتم‌های امنیتی پیشرفته این حسگر عامل کندی آن در شناسایی اثر انگشت است. بر اساس ادعای این شرکت الگوریتم پیچیده حسگر سری پیکسل 6، نیاز به زمان بیشتری جهت احراز هویت اثر انگشت کاربران دارد.

خصوصیات حسگر اثر انگشت سری پیکسل 6

از سوی دیگر اما کمپانی گوگل تاکنون به مشکل باز شدن گوشی‌های هوشمند خود با اثر انگشت ثبت نشده پاسخی نداده است. در خصوص این مسئله، باید منتظر پاسخی هوشمندانه از سوی این غول دنیای فناوری بود. اما اگر پیش از اظهار نظر گوگل بخواهیم منبع این مشکل را مشخص کنیم، توجه به برخی نکات ضروری است.

سری پیکسل 6 از فناوری قدیمی اسکنر اثر انگشت اپتیکال بهره‌مند است که به صورت یکپارچه در صفحه نمایش آن تعبیه شده و از طریق بازتاب نور اثر انگشت کاربر را شناسایی می‌کند. اگرچه فناوری مذکور مقرون‌به‌صرفه و کم هزینه محسوب می‌شود، اما لزوما دقیق‌ترین و سریع‌ترین فناوری در این زمینه نیست.

فناوری جدید‌تر اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک که برای نخستین بار درون صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند سامسونگ سری گلکسی S10 ارائه شد، جایگزینی سریع‌تر و مطمئن‌تر برای فناوری‌های قدیمی محسوب می‌شود.

چراکه این فناوری، به جای بهره‌گیری از نور برای شناسایی اثر انگشت، از امواج صوتی استفاده می‌کند. از جمله برتری‌های فناوری اسکنر اثر انگشت التراسونیک این قابلیت است که حتی با وجود خاک، روغن، کثیفی و یا آب بر روی حسگر، همچنان عملکردی مناسب از خود به نمایش می‌گذارد.

به نظر می‌رسد که اگر کمپانی گوگل در گوشی‌های هوشمند سری پیکسل 6 از حسگر اثر انگشت اولتراسونیک بهره می‌گرفت، به احتمال فراوان شاهد بروز مشکلات فوق‌الذکر نیز نبودیم.

علل دیگر مشکل حسگر اثر انگشت

برخی از منابع خبری مشکل باز شدن قفل گوشی هوشمند پیکسل 6 را به مسئله دیگری مربوط دانسته‌اند. ادعای این منابع خبری در این قضیه خلاصه می‌شود که احتمالا محافظ صفحه نمایش گوشی هوشمند گوگل، اثر انگشت کاربر را بر روی خود نگه داشته و باعث تشخیص اشتباه اثر انگشت و بازگشایی دستگاه می‌شود. اگرچه که این فرضیه می‌تواند امکان‌پذیر باشد، اما باقی ماندن اثر انگشت کاربر دقیقا در مکان مناسب، امری بعید به نظر می‌رسد.

صرف نظر از پاسخ‌دهی مناسب، کمپانی گوگل باید در صورت امکان و در اسرع وقت، از طریق انتشار آپدیت و بهینه‌سازی نرم افزاری، نسبت به رفع این مشکل اقدام نماید. نقایص امنیتی مانند موارد فوق، تصویری مناسب از یک گوشی در بازار به نمایش نگذاشته و وجهه کمپانی را مخدوش می‌کند و حتی ممکن است بر میزان فروش آن نیز تأثیر قابل توجهی بگذارد.

1 در مورد “گوگل پیکسل 6 با اثر انگشت ثبت نشده هم بازگشایی می‌شود!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH