تراشه 4 نانومتری آینده شرکت مدیاتک با نام Dimensity 9000 عرضه خواهد شد

مدتی قبل شرکت اپل با عرضه گوشی‌های سری آی‌فون 13 از تراشه جدید A15 Bionic به‌طور رسمی رونمایی کرد. در حال حاضر این تراشه بهترین عملکرد را در صنعت اسمارت‌فون ارائه می‌دهد. متعاقبا گوگل نیز از نخستین تراشه اسمارت‌فونی خود موسوم به تنسور رونمایی کرد. اگرچه این تراشه بر مقوله هوش مصنوعی تمرکز نموده است؛ اما 2 هسته بسیار بزرگ کورتکس X1 با فرکانس 2.8 گیگاهرتز بسیار قدرتمند هستند. با این‌حال 2 تراشه فوق توسط کمپانی‌های توسعه‌دهنده خود مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند. تراشه‌های پرچم‌دار نسل بعدی کوالکام و مدیاتک از جمله محصولاتی هستند که توجه همگان را به‌سوی خود جلب می‌کنند.

کوالکام در ابتدا اعلام کرد که اجلاس آینده فناوری اسنپ‌دراگون در حوالی روز 1 دسامبر (10 آذر ماه) برگزار خواهد شد. کارشناسان صنعت بر این باورند که در جریان این مراسم از مدل جانشین تراشه اسنپ‌دراگون 888 رونمایی خواهد شد. این تراشه اسنپ‌دراگون 898 نامگذاری می‌شود. با این‌حال چند روز پیش گزارشاتی منتشر شد که نشان می‌داد کوالکام برای پردازنده پرچم‌دار آینده خود نام جدیدی را در نظر گرفته است.

این گزارشات نشان می‌دهند که اسنپ‌دراگون 898 تحت‌عنوان اسنپ‌دراگون 8 نسل اول (Gen 1) به بازار عرضه خواهد شد. متعاقبا گزارشاتی دال بر تغییر نام تراشه رقیب موسوم به Dimensity 2000 منتشر شد. بر اساس گزارشات، این پردازنده پرچم‌دار با نام Dimensity 9000 به بازار عرضه می‌شود.

دلیل تغییر نام این تراشه هنوز به‌طور دقیق اعلام نشده است. با این‌حال عادت کردن کاربران به اسامی جدید مدتی زمان خواهد برد. با این‌حال اسامی فوق کماکان در حد شایعه بوده و هر 2 شرکت از هرگونه اظهارنظر رسمی در این رابطه خودداری نموده‌اند.

جزئیات مربوط به تراشه‌های اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 و Dimensity 9000

Snapdragon 8 gen1 یک تراشه 4 نانومتری به‌شمار رفته و توسط شرکت سامسونگ تولید می‌شود. این تراشه مجهز به 1 هسته بسیار بزرگ کورتکس X2 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز، 3 هسته بزرگ با فرکانس 2.5 گیگاهرتز و 4 هسته کوچک با فرکانس 1.79 گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی نیز از نوع آدرنو 730 خواهد بود. تراشه Dimensity 9000 با استفاده از فرآیند 4 نانومتری کمپانی TSMC تولید شده و مجهز به 1 هسته بسیار بزرگ کورتکس X2 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز، 3 هسته بزرگ با فرکانس 2.85 گیگاهرتز و 4 هسته کوچک با فرکانس 1.8 گیگاهرتز خواهد بود. پردازنده گرافیکی نیز از نوع Mali-G710 MC10 است.

تراشه‌های اسنپ‌دراگون 8 Gen1 و Dimensity 9000 به لحاظ مشخصات، شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. بر اساس گزارشات پیشین هر 2 تراشه از آخرین نسل فرآیند 4 نانومتری استفاده می‌کنند. همچنین پردازنده‌های هر 2 چیپست از معماری 3 خوشه‌ای با طراحی 4+3+1 هسته‌ای استفاده می‌کنند و مجهز به هسته بسیار بزرگ کورتکس X2 هستند.

اگرچه هر 2 تراشه دارای طراحی 4 نانومتری هستند؛ اما باور عمومی این است که فرآیند 4 نانومتری TSMC در مقایسه با نمونه سامسونگی پیشرفته‌تر است. بنابراین فرکانس اصلی 3 هسته بزرگ کورتکس A78 در تراشه Dimensity 9000 به 2.85 گیگاهرتز می‌رسد؛ در حالی‌که فرکانس اصلی 3 هسته کورتکس A78 در تراشه اسنپ‌دراگون 8 Gen1 معادل 2.5 گیگاهرتز است. این پدیده نشان می‌دهد که عملکرد تراشه Dimensity 9000 در مقایسه با اسنپ‌دراگون 8 Gen1 قدرتمندتر خواهد بود. با این‌حال فاصله میان 2 تراشه هنوز روشن نیست. تراشه‌های Dimensity 9000 شرکت مدیاتک و اسنپ‌دراگون 8 Gen1 کوالکام اساسا دارای معماری هسته مشابهی هستند؛ اما به لحاظ عملکرد و میزان مصرف انرژی، تفاوت‌هایی جزئی با یکدیگر دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH