پیام‌رسان داخلی یا خارجی؟ 36 درصد مردم همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند

اپلیکیشن تلگرام، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷، درست زمانی‌ که به محبوب‌ترین و رایج‌ترین پیام‌رسان ایران تبدیل شده بود، فیلتر شد. مسئولین تصور می‌کردند که این پیام‌رسان نیز به سرنوشت فیسبوک دچار شده و بسیاری از مخاطبان خود را از دست می‌دهد و به دست فراموشی سپرده می‌شود اما این اتفاق نیفتاد و کاربران با روش تغییر IP توانستند همچنان از این اپلیکیشن کاربردی استفاده کنند.

البته پس از گذشت چند ماه، برخی از کاربران تصمیم گرفتند از اپلیکیشن کمتر محبوب واتس‌‌‌ اپ که فیلتر نبود و دسترسی به آن راحت‌تر بود استفاده کنند و این موضوع باعث شد که مخاطبان این پیام‌رسان افزایش یابد اما نتایج یک افکارسنجی نشان می‌دهد که تلگرام پس از گذشت سه سال از فیلترینگ آن همچنان در بین مردم محبوب است و در حال حاضر ۳۶.۳ درصد از افراد بالای ۱۸ سال در کشور از پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کنند.

اما همان طور که گفتیم فیلترینگ تلگرام، مخاطبان پیام‌رسان واتس اپ را افزایش داد و بر اساس آمارها در حال حاضر این اپلیکیشن محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین پیام‌رسان در ایران است و ۶۴.۱ درصد از افراد بالای ۱۸ سال در کشور از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند.

و اما پیام‌رسان‌های داخلی!

طی چند سال اخیر، بودجه‌ قابل توجهی صرف پروژه پیام‌رسان‌های داخلی شد؛ با این امید که مردم این اپلیکیشن‌ها را جایگزین نمونه‌های خارجی کنند و چندین پیام‌رسان داخلی از جمله سروش، ایتا، بله و آی‌گپ تولید شد و مسئولین از هیچ تلاشی برای ترغیب مردم به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی فروگذار نکردند.

اما نتایج مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، نشان می‌دهد که مردم از این اپلیکیشن‌ها استقبال نکرده‌اند. براساس آمار ارائه شده توسط این مرکز، تنها ۴.۸ درصد از مردم از اپلیکیشن ایتا، ۴ درصد از سروش و ۴ درصد از مردم از اپلیکیشن بله استفاده می‌کنند.

اما ادعای مرکز ملی فضای مجازی چیز دیگری ست. در آخرین جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی، امیر خوراکیان، معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی، آماری را از کاربران پیام‌رسان‌های داخلی ارائه داد که نشان می‌دهد این پیام‌رسان‌ها حدود ۲۰ میلیون کاربر منحصر به فرد دارند!

وی در جزئیات آماری خود اظهار داشت که تعداد کاربران اپلیکیشن ایتا، ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، اپلیکیشن سروش پلاس ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، اپلیکیشن بله ۸ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر و اپلیکیشن آی‌گپ ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است!

خوراکیان در نهایت از این آمار نتیجه گرفت که این گزاره که اقبال مردم از سرویس‌های داخلی بالا نیست، غلط است و ما معتقدیم اگر سرویس داخلی خوب با خدمات مناسب ارائه شود ۷۰ درصد از مردم از آن استقبال می‌کنند.

افشین کلاهی، رئیس دفتر کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، که در جلسه کمیسیون مشترک صیانت از فضای مجازی حضور داشت؛ نسبت به این آمار واکنش نشان داد و گفت: به نظر می‌رسد که این آمار دقیق نیست و آمار ترافیک پیام‌رسان‌های داخلی نشان می‌دهد که عضویت مردم در این پیام‌رسان‌ها به اختیار خودشان نبوده است و مجلس باید آمار صحیح‌تری را مبنای تصمیم‌گیری خود قرار دهد.

کلاهی در نهایت گفت: اگر پلتفرم‌های داخلی ۲۰ میلیون کاربر دارند پس چرا خود مسئولین برای دیده شدن سخنان خود، حرف‌هایشان را در توئیتر منتشر می‌کنند؟

3 در مورد “پیام‌رسان داخلی یا خارجی؟ 36 درصد مردم همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند”

  1. تلگرام با اختلاف بهترین رسانه ی اجتماعیه کلی هم جوونا رو مشغول به کار کرد اما سر یه لجبازی عین توئیتر خیلی الکی فیلتره

    2
    3
  2. احمق‌ها این همه پول رو به جای اینکه صرف سازندگی و ایجاد اشتغال از طریق تولید داخل کنند میان و میگن ما نباید بزاریم مردممون در رسانه‌های داخلی فعالیت داشته باشند چون ممکنه از طریق این رسانه‌ها رو ذهنشون و فرهنگ مردم کاربشه. میان اولویت‌ها رو برعکس در نظر می‌گیرند.

    2
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH