استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ

آیا استفاده از لپ‌تاپ هنگام شارژ موجب آسیب دیدن باتری می‌شود؟

استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ رفتاری متداول در میان کاربران است، در این مطلب بررسی می‌کنیم که آیا کار با لپ تاپ هنگام شارژ برای سلامت باتری مضر است یا خیر؟

امروزه فناوری در زندگی ما نقش بسیار مهمی دارد و همه ما اطلاعات حساس شخصی، کاری، تحصیلی و غیره خود را در لپ‌تاپ، تبلت، کامپیوتر یا گوشی هوشمندمان نگهداری می‌کنیم. به همین دلیل دانستن راهکارهایی برای افزایش کارایی، دوام، طول عمر و ایمنی این دستگاه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

خیلی از افراد مدت زیادی از وقت خود را بیرون از منزل سپری می‌کنند و لپ‌تاپ به بخشی جدایی ناپذیر از شغل و تحصیل آن‌ها تبدیل شده است. استفاده از لپ‌تاپ به شارژ بودن باتری آن وابسته است مگر آن که بخواهیم از لپ تاپ در هنگام شارژ استفاده کنیم. این موقعیتی است که همه افرادی که لپ‌تاپ دارند با آن مواجه شدند و در این هنگام یک سوال ذهن آن‌ها را درگیر می‌کند، استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ کار درستی است؟ آیا این کار به لپ‌تاپ یا باتری آن صدمه می‌زند؟ باید باتری را شارژ کنیم و سپس از شارژ باتری استفاده کنیم یا باتری را از مدار خارج کرده و لپ‌تاپ را مستقیما به برق بزنیم؟ کدام راهکار درست است؟

در این مطلب می‌خواهیم در مورد استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ صحبت کنیم و راه‌کارهایی را برای افزایش عمر باتری لپ‌تاپ به شما یادآور شویم، به این ترتیب اگر لپ‌تاپ دارید، تا پایان مقاله همراه آی‌تی‌رسان باشید.

در گذشته سازندگان لپ‌تاپ تاکید داشتند که به هیچ عنوان در هنگام شارژ شدن لپ‌تاپ با آن کار نکنیم. این تفکری بود که بر اساس فناوری‌های ساخت لپ‌تاپ و باتری آن تا حدود 5 و 6 سال پیش وجود داشت، اما امروزه تکنولوژی ساخت لپ‌تاپ و کیفیت باتری آن نسبت به گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته و تولیدکنندگان نگرانی کمتری نسبت به این موضوع دارند.

در مورد اتصال یا عدم اتصال کابل شارژ لپ‌تاپ در میان متخصصان این حوزه، تفاوت نظر وجود دارد و نمی‌توان نظر قطعی بر بی‌خطر بودن یا نبودن استفاده از لپ‌تاپ هنگام شارژ اعلام کرد، یا به زبان ساده‌تر استفاده از کابل شارژ هنگام کار با لپ‌تاپ به نوع مدل و فناوری ساخت باتری و سخت‌افزار آن وابسته است، به همین دلیل نمی‌توان برای تمامی لپ‌تاپ‌های بازار یک نسخه واحد پیچید.

چرخه شارژ در باتری لپ‌تاپ‌ها

اما اگر بخواهیم یک نظر کلی بدهیم، بهتر است که هنگام شارژ لپ تاپ (به ویژه مدل‌های معمولی و ارزان قیمت) با آن کار نکنید. لپ‌تاپ‌های امروزی از باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری استفاده می‌کنند که دارای چرخه شارژ هستند. به این معنی که به تعداد معینی می‌توانید آن را شارژ کنید و به مرور زمان ظرفیت این باتری‌ها کاهش یافته و شارژدهی دستگاه‌ها کم می‌شود.

استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ

البته در مدل‌های جدیدتر این چرخه شارژ به تعداد قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به 300 تا 500 چرخه رسیده است. به این ترتیب رفتار شما باید نسبت به لپ‌تاپی که در اختیار دارید، متفاوت باشد. شرکت‌هایی مانند اچ‌پی و ایسوس در توضیحات لپ‌تاپ‌های خود اعلام کرده‌اند که پس از یک سال استفاده مداوم از لپ‌تاپ، ظرفیت باتری آن‌ها به 80 درصد حالت عادی کاهش پیدا می‌کند، اما اگر دو سال به طور سنگین و مداوم از لپ‌تاپ استفاده کنید، ظرفیت باتری آن به کمتر از 60 درصد حالت اولیه می‌رسد. شارژ و تخلیه مداوم باتری لپ‌تاپ باعث می‌شود طول عمر آن کاهش پیدا کند. در لپ‌تاپ‌های قدیمی که چندین سال از سال ساخت آن‌ها می‌گذرد، این دوره شارژ پایین‌تر است و بهتر است هنگام کار کابل شارژ به طور مداوم به باتری متصل نباشد.

استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ

اگر یک لپ‌تاپ قدیمی دارید، باتری آن احتمالا جدا می‌شود و به این ترتیب اگر به طور مداوم از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، باتری آن را درآورده و مستقیما به برق متصل کنید. این بهترین روش استفاده مداوم و سنگین از یک لپ‌تاپ قدیمی است.

استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ

در لپ‌تاپ‌های هوشمند امروزی، زمانی که لپ‌تاپ به برق متصل باشد و فرآیند شارژ به صد درصد برسد، جریان شارژ متوقف می‌شود، ولی اگر همچنان هنگام شارژ از لپ تاپ استفاده کنید، بعد از مدت اندکی از ظرفیت شارژ لپ‌تاپ کاسته شده و مجددا جریان شارژ شدن باتری شروع می‌شود تا همان میزان کمی که شارژ کاهش پیدا کرده، دوباره به باتری بازگردد و شارژ لپ‌تاپ به صد درصد برسد و با صد درصد شدن، جریان شارژ دوباره متوقف گردد!

این مطلب را نیز بخوانید: این لپ‌تاپ‌ها را از بازار نخرید!

این اتفاق و چرخه تکراری باعث گرمای زیاد باتری و دستگاه می‌شود و همانطوری که می‌دانیم، گرما دشمن دستگاه‌های الکترونیکی و خصوصا باتری‌هاست، همچنین چرخه شارژ باتری‌ها زودتر به اتمام رسیده و باتری خراب شود. به این ترتیب در مدل‌های جدید قابلیت و نرم‌افزارهایی وجود دارد که با آن می‌توان باتری را از جریان تامین شارژ خارج کرد و به طور مستقیم به برق شهر متصل شد.

لپ تاپ گیمینگ

استفاده از لپ‌تاپ‌های گیمینگ هنگام شارژ

اما قضیه برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ امروزی متفاوت است، لپ‌تاپ‌های گیمینگ برای اجرای بازی‌های سنگین باید به طور مستقیم به برق متصل شوند، به همین دلیل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از شارژ شدن باتری، باتری به طور خودکار از مدار خارج شده و سیستم به صورت مستقیم از برق انرژی مورد نیاز را تامین می‌کند. این سیستم در اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ و لپ‌تاپ‌هایی که برای طراحی ساخته شده‌اند وجود دارد و باعث جلوگیری از خرابی زودتر از موعد باتری لپ‌تاپ می‌شود.

راهکار چیست؟

برنامه Energy Manager در لپ‌تاپ‌های لنوو، برنامه ASUS Battery Health Charging در لپ‌تاپ‌های ایسوس و HP Peak Power Manager در لپ‌تاپ‌های اچ‌پی قابلیت خارج کردن باتری از مدار را به کاربران می‌‌دهند. اما به جز آن در ویندوز 10 می‌توانید باتری را از مدار خارج کنید و به طور مستقیم لپ تاپ را به برق متصل کنید. برای این کار بر روی آیکون مای‌کامپیوتر راست کلیک کنید و گزینه Manage را بزنید. در پنجره به نمایش درآمده گزینه Device Manager را انتخاب کنید، حال در میان صفحه لیست تمامی سخت‌افزارهای لپ‌تاپ را مشاهده می‌کنید. در بالای صفحه گزینه Batteries را باز کنید و بر روی گزینه Microsoft ACPI-Compliant Control Method Battery بزنید تا باتری از مدار خارج شود، به این ترتیب باتری از برق تغذیه خواهد کرد اما انرژی از باتری به دستگاه منتقل نمی‌شود.

استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ

شرکت‌های مختلف تولید کننده لپ‌تاپ برای محافظت از باتری و افزایش عمر آن توصیه‌هایی دارند:

اگر می‌خواهید برای مدتی از باتری لپ‌تاپ استفاده نکنید، آن را با ظرفیت حدود 50 تا 60 درصد شارژ کنید و سپس در یک محیطی که دمای معمولی دارد و در معرض سرما، گرما یا نور مستقیم خورشید نیست، از آن نگهداری کنید، مناسب‌ترین دما برای باتری لپ‌تاپ به توصیه ایسوس دمای 10 تا 35 درجه است.  البته از نظر دما شرکت اچ‌پی تاکید دارد که دمای باتری به بالای 40 درجه نرسد و اگر نه در طولانی مدت چرخه عمر باتری به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

نکته دیگر آن است که سعی کنید زمان عدم استفاده شما از باتری بیش از سه ماه نشود، یعنی هر دو ماه حداقل یک روز از باتری لپ‌تاپ استفاده کنید و مجددا آن را کنار بگذارید، به این ترتیب باتری آسیب نمی‌بیند و حتی پس از چندین ماه، کیفیت آن کمترین میزان افت را خواهد داشت. شرکت لنوو تاکید دارد که هنگام آپدیت ویندوز یا بخش‌های دیگر سیستم، از باتری استفاده دیگری نشود، در واقع هنگام آپدیت از باتری برای کار دیگری استفاده نکنید.

استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ

همچنین هنگام کار دستگاه‌ها یا قابلیت‌های غیر ضروری را ببندید، به طور مثال اگر کارتان با هارد اکسترنال تمام شد آن را از لپ‌تاپ جدا کنید و یا اگر از قابلیت‌هایی مانند بلوتوث و وای‌فای استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را غیرفعال کنید.

اکثر شرکت‌ها تاکید دارند که اجازه ندهید شارژ باتری لپ‌تاپ‌تان به صفر برسد و همین که لپ‌تاپ 20 درصد شارژ داشت، آن را به برق وصل کنید همچنین زمانی که شارژ به 95 درصد رسید، لپ‌تاپ را از شارژر جدا کنید و اجازه دهید لپ‌تاپ تنها از باتری تغذیه کند.

نتیجه‌گیری نهایی…

با توجه به توضیحات بالا، بهتر است لپ تاپ خود را به مدت طولانی به برق وصل نکرده و در هنگام شارژ از آن استفاده نکنید. اگر می‌توانید باتری لپ‌تاپ خود را جدا کنید، این کار را انجام داده و طبق دستورات بالا از لپ‌تاپ و باتری محافظت کنید.

استفاده از لپ تاپ هنگام شارژ

اما اگر می‌توانید، به صورت نرم‌افزاری باتری را از مدار خارج کرده و مستقیما از برق استفاده کنید. البته تمامی این موارد برای زمانی است که قصد اجرای بازی یا استفاده از لپ‌تاپ به صورت مداوم را دارید. اگر تنها روزی چند دقیقه یا چند ساعت از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، بهتر است باتری آن را متصل کرده و از باتری بهره‌مند شوید، همچنین هنگام شارژ از لپ ‌تاپ استفاده نکنید.

4 در مورد “آیا استفاده از لپ‌تاپ هنگام شارژ موجب آسیب دیدن باتری می‌شود؟”

  1. خیلی وقته باطری لپتاپ ها جدا نمیشه خیلی ها که مثل من وسواسی هستن مدام مجبور میشن سوکت رو در بیارن و دوباره بزننبه. با اینکه من همیشه این موضوع رو رعایت میکنم ولی بازم باطری لپتاپم ظرف دو سال به فنا رفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH