محققان موفق به توسعه یک دوربین بسیار کوچک با اندازه یک بلور نمک شدند!

محققان دانشگاه‌های پرینستون و واشنگتن موفق به ساخت سیستم تصویربرداری با اندازه یک بلور درشت نمک شدند. این سیستم روی سطحی موسوم به متاسرفیس با 1.6 میلیون پایه استوانه‌ای ساخته شده و می‌تواند دقیقا همانند یک سنسور دوربین عمل نماید. هر پایه به‌عنوان یک آنتن نوری عمل نموده و به منظور تشکیل جبهه موج نوری اقدام به جذب نور می‌کند. سپس به لطف استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، تصویر با کیفیت بالا و در رنگ‌های کامل توسعه پیدا می‌کند.

دوربین‌های سنتی از لنزهای پلاستیکی و شیشه‌ای پیچیده استفاده می‌کنند. این لنزها نور را بر روی حسگر منحرف می‌کنند. سنسور نیز سیگنال‌ها را به‌‌صورت الکترونیکی ارسال می‌کند. با این‌حال ایده جدید مبتنی بر متاسرفیس است. به بیان خلاصه، متاسرفیس یک لایه فیلم نازک با عناصر مینیاتوری منفرد است که برای شکست نور در تمامی جهات دلخواه ساخته می‌شوند. این متاسرفیس و پایه‌های استوانه‌ای آن تداعی‌گر نو‌آوری در طراحی مناسب لوله‌ها و یک الگوریتم پردازش سیگنال کارآمد هستند؛ مجموعه‌ای که به خلق یک تصویر واقعی کمک می‌کند.

این موضوع به دوربین متاسرفیس امکان می‌دهد تا به‌جای عمل کردن همانند لیزر و تولید تصاویر مبهم و مخدوش با میدان دید محدود قادر به تولید یک عکس تمام رنگی باشد. این مدل جدید دوربین در وهله نخست در پزشکی کاربرد دارد. بدین‌ترتیب ربات‌ها با استفاده از روش‌های کمتر تهاجمی آندوسکوپی امکان تشخیص و درمان بیماری‌ها را فراهم می‌کنند.

فرآیند ساخت متاسرفیس بر پایه نیترید سیلیکون انجام می‌شود. این پدیده بدان معناست که تولید انبوه متاسرفیس‌ها با سرعت بالا و هزینه کمتر نسبت به لنزهای دوربین معمولی امکان‌پذیر خواهد بود. این نخستین بار است که محققان از طرحی استفاده می‌کنند که در آن فناوری نوری در قسمت جلویی قرار داشته و پردازش عصبی در بخش انتهایی آن فعالیت می‌کند. کارشناسان بر این باورند که این پیشرفت زمینه‌ساز ابداع روش‌های کاملا متفاوت برای ساخت دستگاه‌های جدید در آینده خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH