موتورولا از نخستین اسمارت‌فون مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 در جهان رونمایی کرد

امروز و پس از یک کمپین تبلیغاتی 1 ماهه پرحاشیه بالاخره شرکت موتورولا از اسمارت‌فون موتو اج X30 رسما رونمایی کرد. لنوو به‌عنوان برند مادر شرکت موتورولا هنوز به جزئیات مربوط به قیمت‌گذاری و عرضه احتمالی این هندست در خارج از مرزهای چین هیچ اشاره‌ای نکرده است. البته این پدیده لزوما بدان معنا نیست که اسمارت‌فون پرچم‌دار 6.7 اینچی موتورولا برای همیشه و به‌صورت انحصاری در بازار چین عرضه خواهد شد. اگرچه در این زمینه هنوز هیچ‌گونه گمانه‌زنی روشنی مطرح نشده است؛ اما برگزاری یک رویداد ویژه جهت معرفی این هندست در ایالات‌متحده چندان دور از انتظار نخواهد بود. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که نمایشگاه CES 2022 در اوایل ماه ژانویه در شهر لاس‌وگاس برگزار خواهد شد.

پیشی گرفتن موتورولا از شرکت‌های سامسونگ، شیائومی و ZTE

اگرچه موتو اج X30 در نگاه نخست مشابه یک پرچم‌دار اندرویدی سال 2021 به‌نظر می‌رسد. طراحی ممتاز اما به دور از نوآوری این هندست شامل حفره کروی‌شکل دوربین سلفی در مرکز نمایشگر، حواشی با ضخامت نرمال در اطراف صفحه‌نمایش و ماژول دوربین پشتی نسبتا براق بیضی‌شکل شامل 3 لنز دوربین موجب می‌شود تا موتو اج X30 بلافاصله از هندست‌هایی نظیر گلکسی S21 اولترا یا وان‌پلاس 9 پرو متمایز شود.

تراشه پرچم‌دار جدید کوالکام از الگوی نامگذاری نسبتا عجیبی بهره گرفته و تحت‌عنوان اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 معرفی شده است. به‌نظر می‌رسد که این تراشه مدت کوتاهی پس از معرفی رسمی برای نخستین بار در یک محصول تجاری به‌کارگیری شده است.

بی‌تردید پیشی گرفتن موتورولا از رقبای خود در زمینه استفاده از تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 مایه تعجب خواهد بود؛ چرا که این شرکت هرگز اسمارت‌فونی مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 888 را روانه بازار نکرد و گوشی موتو G200 مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 888 پلاس نیز کمتر از یک ماه قبل معرفی شد. با این‌حال اکنون موتورولا در زمینه به‌کارگیری تراشه پرچم‌دار جدید کوالکام پیش‌دستی کرده است.

در این میان موتورولا حتی آمادگی دارد تا عرضه اسمارت‌فون اج X30 در بازار چین را از روز 15 دسامبر (24 آذر ماه) آغاز نماید. بدین‌ترتیب شرکت‌های شیائومی و ZTE برای پیشی گرفتن از موتورولا فرصت کافی را در اختیار نخواهند داشت. با این‌حال پیش‌دستی در عرضه یک محصول تمام ماجرا نیست؛ خصوصا زمانی‌که این سناریو در یک بازار بزرگ نظیر چین عملیاتی شود. در واقع عرضه موتو اج X30 با برچسب قیمتی کاملا رقابتی معادل 470 دلار موجب می‌شود تا این هندست به یک محصول کاملا چشمگیر مبدل شود.

نخستین اسمارت‌فون مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 در واقع اولین مدل مقرون‌به‌صرفه مبتنی بر این تراشه جدید و بسیار جذاب به‌شمار می‌رود. این تراشه با وعده 35 درصد عملکرد سریع‌تر و 25 درصد بهره‌وری انرژی بالاتر نسبت به مدل نسل قبلی خود روانه بازار شده است. برچسب قیمتی بسیار ارزان 2199 یوانی صرفا طی مدت زمانی محدود و برای ورژن پایه هندست با پیکره‌بندی حافظه 128 گیگابایتی قابل دسترس خواهد بود.

ورژن 256 گیگابایتی 200 یوان گران‌تر قیمت‌گذاری شده و با برچسب قیمتی حدودا 500 دلاری در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. اما این مدل‌ها مجهز به حافظه رم 8 گیگابایتی هستند و مدل دارای 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه‌داخلی با قیمت‌گذاری 3399 یوانی (حدودا 535 دلاری) عرضه خواهد شد.

البته نسخه جهانی موتورولا اج 30 اولترا 5G احتمالا از ورژن انحصاری موتو اج X30 در بازار چین مشتق شده و قیمت‌گذاری آن چندان ارزان نخواهد بود. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که قیمت‌گذاری این هندست حتی از ارزان‌ترین مدل خانواده گلکسی S22 سامسونگ مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل 1 نیز کمتر خواهد بود.

با این‌حال موتو اج X30 از امکاناتی بهتر و هیجان‌انگیزتر نسبت به پردازنده پرسرعت خود برخوردار است. باتری قدرتمند 5000 میلی‌آمپرساعتی با قابلیت پشتیبانی از شارژ بسیار سریع 68 واتی یکی از ویژگی‌های جالب پرچم‌دار جدید موتورولا به‌شمار می‌رود. این هندست مجهز به 2 دوربین 50 مگاپیکسلی متفاوت روی پنل پشتی است.

یکی از این سنسورها به‌عنوان دوربین اصلی نقش‌آفرینی کرده و از قابلیت OIS و گشودگی دیافراگم f/1.88 برخوردار است. سنسور دوم نیز توسط یک دوربین فوق‌عریض با میدان دید 117 درجه‌ای به‌کار گرفته شده است. دوربین سوم روی پنل پشتی گوشی کارکرد خاصی نداشته و مجهز به یک سنسور معمولی 2 مگاپیکسلی است. در قسمت جلویی دستگاه نیز شاهد استقرار دوربین منفرد 60 مگاپیکسلی هستیم.

موتو اج X30 همانند اسمارت‌فون‌های موتو G200 و موتورولا اج 2021 (مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 778) از یک نمایشگر بسیار روان 144 هرتزی بهره می‌گیرد. از جنبه نرم‌افزاری نیز این اسمارت‌فون با سیستم‌عامل اندروید 12 روانه بازار می‌شود. همچنین پشتیبانی از اتصال 5G نیز طبیعتا یکی از ویژگی‌های مهم و استاندارد این پکیج اقتصادی محسوب می‌شود.

نهایتا همان‌طور که در اوایل هفته گذشته نیز اعلام شد؛ نسخه ویژه‌ای از اسمارت‌فون موتو اج X30 با دوربین جلویی زیر نمایشگر نیز در شرف عرضه به بازار قرار دارد. این هندست با طراحی تقریبا بدون حاشیه در دسترس خریداران قرار می‌گیرد.

موضوع جالب‌توجه اینکه مدل مذکور کماکان از دوربین جلویی 60 مگاپیکسلی موجود در نسخه معمولی اج X30 استفاده خواهد کرد. با این‌حال فقدان اطلاعات مربوط به قیمت‌گذاری و عرضه این هندست (حتی برای بازار چین) موجب می‌شود تا عرضه این نسخه ویژه از گوشی با اما و اگرهایی مواجه شود. بدین‌ترتیب تولید این مدل احتمالا در حد یک آزمایش تجاری در مقیاس کوچک قلمداد خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH