نگاهی موشکافانه به نوکیا XL

Nokia-XL-Review

زمانی که بعد از کلی پرس و جو تصمیم به خرید یک اسمارت فون اندرویدی از شرکت نوکیا با نام XL می‌گیرید و بعد از پرداخت قیمتی حدود 550 هزار تومان به فروشنده با یک جعبه کوچک و رنگارنگ مواجه می‌شوید. جعبه‌ای که بر روی آن شکل گوشی با رنگ‌های مختلف گذاشته شده است. با باز کردن جعبه با یک گوشی نوکیا XL با رنگ مورد نظرتان رو به رو خواهید شد. درون جعبه دستگاه علاوه بر گوشی، راهنما، شارژر و هندزفری جای داده شده‌اند.

NOKIA-XL-BOXNOKIA-XL-BOX-1 NOKIA-XL-handsfree-1

طراحی

با گذاشتن این وسایل در گوشه‌ای دوباره به سوی نوکیا XL باز می‌گردیم. با در دست گرفتن گوشی متوجه بدنه پلاستیکی آن شدیم (بازهم پلاستیک).

با نگاه کردن به بخش پشتی گوشی به وجود دوربین به همراه فلش LED در بخش بالایی و لوگوی نوکیا در وسط و اسپیکر در بخش پایینی پی می‌بریم.

Nokia-XL-Review-back

در کناره‌های دستگاه دکمه‌های افزایش و کاهش حجم صدا به همراه دکمه پاور قرار گرفته است، کناره‌ بالایی دستگاه نیز میربان جک 3.5 میلی متری صداست.

 

 

keys

Nokia-XL-Review-012

خوب به قسمت جلویی دستگاه بازگردیم. بیشتر بخش جلویی دستگاه را یک صفحه نمایش 5 اینچی پوشانده است. در بالای صفحه لوگوی نوکیا و اسپیکر مکالمات به همراه سنسور‌ها جای گرفته‌اند، پایین دستگاه نیز میزبان دکمه لمسی Home است. نوکیا XL وزنی حدود 190 گرم دارد.

Nokia-XL-Review-009

nokia-logo

برای شروع استفاده از دستگاه دو سیم‌کارت آماده کرده‌ایم (این گوشی دو سیم‌کارته است) با نصب سیم‌کارت‌ها و روشن کردن گوشی وارد صفحه اصلی گوشی می‌شویم. صفحه‌ای که ظاهرش شبیه به ویندوز فون است اما باطنی اندرویدی دارد.

sim-card

صفحه نمایش

با در دست گرفتن گوشی و نگاهی مختصر به اطلاعات صفحه نمایش، می‌توان فهمید که صفحه نمایشی 5 اینچی با رزولویشن 480×800 پیکسل که تراکم پیکسلی 189ppi را ارایه می‌دهد در مقابل‌مان قرار دارد. اگرچه رزولویشن دستگاه بسیار پایین‌تر از استاندارد‌های کنونی است اما کیفیت نمایش چندان هم بد نیست. اگرچه در مقابل رقبا حرفی برای گفتن ندارد.

رابط کاربری

همان طور که پیش‌تر گفتیم رابط کاربری دستگاه شباهت زیادی به ویندوز فون دارد، همان کاشی‌ها رنگی در صفحه دیده می‌شوند که چندان هم چنگی به دل نمی‌زنند. بر خلاف منو‌ و صفحه اصلی، طراحی بخش تنظیمات به اندروید شباهت بیشتری دارد. با کشیدن انگشت به سمت چت، بخشی ظاهر می‌شود که در آن آخرین برنامه‌های اجرا شده نمایش داده می‌شوند.

usur-interface

هر کاری که بخواهید در محیط منو‌ها انجام دهید (بازکردن قفل، انتخاب گزینه و…) صدایی توسط گوشی پخش می‌شود که چندان خوش آیند نیست (خوشبختانه کاربر از منوی تنظیمات قادر به خاموش کردن آن هاست). اگرچه تمام گوشی‌های اندرویدی به‌صورت پیش فرض گوگل پلی را بر روی خود دارند اما این گوشی قادر به استفاده از این اپلیکیشن نیست و به جای آن از فروشگاه نرم‌ افزاری نوکیا استفاده می‌کند.

با وجود اینکه رابط کاربری چندان دلچسب نیست، اما حرکت بین منو‌ها و… به نرمی انجام می‌شود.

پردازنده و حافظه رم

با مروری بر اطلاعات این گوشی در اینترنت می‌توان فهمید که این گوشی از یک پردازنده دو هسته‌ای اسنپ‌دراگون اس 4 با فرکانس 1 گیگاهرتز بهره می‌برد. حافظه رم دستگاه 768 مگابایت و حافظه داخلی آن 4 گیگابایت است (تنها 1.2 GB آن در اختیار کاربر است). همچنین کاربر به‌وسیله درگاه میکرو SD قادر به افزایش حافظه دستگاه تا 32GB است.

صفحه نمایش 5 اینچی بر روی این دستگاه اگرچه شاید برای دوستداران بازی کردن در گوشی خوش‌آیند باشد، اما پردازنده گوشی چنین امکانی را به کاربر نمی‌دهد (قادر به اجرای بازی‌های سنگین نیست).

ارتباطات و اینترنت

امکانات ارتباطی این دستگاه شامل نسخه سوم از بلوتوث، شبکه وای‌فای و GPS است؛ همچنین نوکیا XL قادر به پشتیبانی از شبکه 4G نیز هست. اما جای خالی NFC در دستگاه احساس می‌شود.

با وجود اینکه نوکیا XL یک گوشی اندرویدی محسوب می‌شود اما از مرورگر Bing به جای کروم استفاده می کند.

دوربین

camera

برای شکار تصاویری از محیط پیامون خود، نوکیا (مایکروسافت) بر روی این گوشی یک دوربین 5 مگاپیکسلی همراه یک فلاش LED قرار داده است.
کیفیت تصاویر ثبت شده توسط این دستگاه چیزی بین متوسط و خوب است. در اغلب محیط‌ها دوربین تصاویر خوب با رنگ‌های عالی ثبت می‌کند. اما مشکلی که این دوربین دارد، سرعت آن است؛ زیرا زمان زیادی طول می کشد که دوربین از منظره مورد نظر عکس بگیرد.

camera-speed

فیلم برداری توسط دستگاه  نیز به صورت 480p با 30 فریم بر ثانیه انجام می‌گیرد، کیفیت فیلم‌های گرفته شده چندان خوش‌آیند نیستد و فوکوس‌ها به خوبی انجام نمی‌گیرند. در واقع مشکل بخش فیلم برداری در این گوشی این است که دوربین قادر به ثبت جزییات نیست.

در ادامه تصاویر ثبت شده توسط نوکیا XL قرار داده شده است.

nokia-xl-simple-camera-2 nokia-xl-simple-camera-1 nokia-xl-simple-camera

Capture

مالتی مدیا

Gallery

بر اساس تست‌هایی که بر روی نوکیا XL انجام شد،  اغلب فرمت‌های ویدیویی در این دستگاه با کیفیت اچ‌دی (720p) قابل پخش هستند. تا اینجای بررسی چیز زیاد جالبی از این گوشی ندیده بودیم اما اسپیکر جایی است که ما را شگفت‌زده کرد. کیفیت پخش صدا توسط اسپیکر دستگاه بسیار عالی و واضح است و صدای بلندی نیز دارد. کیفیت صدا این گوشی به حدی خوب است که می‌توان آن را رقیبی برای گوشی اچ‌تی‌سی وان m8 دانست.

speaker-1speaker

باتری

Nokia-XL-Battry

عمر باتری بخشی است که می‌تواند لذت استفاده از گوشی را متحول کند. نوکیا XL از یک باتری 2000 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که قادر به 16 ساعت کار مداوم است (در شبکه 3G باتری قادر به 13 ساعت کار است). شایان ذکر است که باتری این دستگاه توسط کاربر قابل تعویض است.

BATRRY

جمع بندی

Nokia-XL-Review-002

اگر شما از آن دسته از کسانی هستید که همیشه طرفدار نوکیا بوده‌اید اما نمی‌توانستید از مزایا اندروید دل بکنید نوکیا XL می تواند یک گوشی مناسب برای شما باشد. صفحه نمایش بزرگ و با کیفیت مناسب، دوربین نسبتا خوب، رابط کاربری نرم و روان و اسپیکر‌های قدرتمند به ارزش خرید این گوشی می‌افزایند اما طراحی بد رابط کاربری و نبود اپلیکیشن گوگل پلی بر روی گوشی، کاربر را هنگام خرید دچار تردید می‌کند.

5 در مورد “نگاهی موشکافانه به نوکیا XL”

  1. با سلام قفل نوکیا xlرو اگه فراموش کنیم چجور باید باز کنیم ،،صفحه ایی که قفل داره اصلا شبیه اینها که گذاشتید نیست یه صفحه آبی با یه علامت قفل هست و صفحه کلیدش هم پایین صفحه درست مثل موقعی که میخواهیم پیام بدهیم

    1
    1
  2. سعید زمانی

    با سلام و تشکر
    اگه ممکنه اسپایدر جی ال ایکس و سارینای شرکت دیمو رو هم بررسی کنید.
    ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH