سامسونگ پتنت مربوط به اسمارت‌واچ رول شونده خود را ثبت کرد

پیش‌تر شاهد انتشار پتنت‌هایی بودیم که از تلاش شرکت سامسونگ برای توسعه هندست‌هایی با نمایشگر قابل چرخش یا کشویی حکایت داشتند. در این‌حالت هندست با افزایش اندازه نمایشگر خود به یک تبلت تبدیل می‌شود. همچنین با جمع شدن نمایشگر، دستگاه همانند کلیه اسمارت‌فون‌های معمولی دیگر به‌نظر خواهد رسید.

نمایشگر رول شونده بر خلاف پنل‌های تاشو فاقد چین‌خوردگی در قسمت میانی خواهد بود

مزیت یک گوشی رول شونده نسبت به نمایشگر تاشو گلکسی زد فولد 3 این است که هیچ‌گونه چین و چروکی بر روی صفحه‌نمایش رویت نمی‌شود. این موضوع یکی از مشکلات اصلی استفاده از مکانیسم تاشو جهت تبدیل نمودن یک اسمارت‌فون به تبلت محسوب می‌شود. نمایشگرهای رول شونده در شرف عرضه به بازار هستند و شرکت ال‌جی در صورت عدم کناره‌گیری از کسب‌وکار جهانی اسمارت‌فون احتمالا نمونه‌ای از آن‌ها را طی سال جاری به بازار عرضه می‌کرد. در اوایل سال جاری یک تیزر ویدیویی از اسمارت‌فون LG Rollable منتشر شد.

بر اساس اعلام وبسایت LetsGoDigital شرکت سامسونگ نه‌تنها سرگرم توسعه یک گوشی رول شونده است؛ بلکه روی طراحی یک اسمارت‌واچ رول شونده نیز کار می‌کند. این دستگاه از ظاهری مشابه با مدل معمولی گلکسی واچ برخوردار بوده و نمایشگر آن از 2 بخش فوقانی و تحتانی تشکیل شده است. این قسمت‌ها می‌توانند به‌صورت مستقل یا همزمان گسترش پیدا کنند. همچنین ساعت مجهز به یک دوربین در قسمت میانی 2 بخش رول شونده نمایشگر بوده و این دوربین می‌تواند برای عکس‌برداری و ضبط ویدیو به‌کار گرفته شود. در کنار سنسورهای آپشنال قابل استفاده در ساعت، فلاش نیز احتمالا یکی از مولفه‌های سیستم عکاسی اسمارت‌واچ قلمداد خواهد شد.

سامسونگ پتنت یک اسمارت‌واچ رول شونده را ثبت نموده است

پتنت تحت‌عنوان “دستگاه الکترونیکی شامل نمایشگر رول شونده و روش نمایش برای آن” در روز 2 ژوئن 2021 (12 خرداد ماه) در دفتر جهانی مالکیت معنوی (WIPO) به ثبت رسیده است. کاربر به منظور گسترش نمایشگر ساعت، تاج کناری اسمارت‌واچ را فشار می‌د‌هد. با بازگشایی کامل نمایشگر، اندازه آن در مقایسه با حالت بسته 40 درصد افزایش پیدا می‌کند. همچنین کاربران با استفاده از ژست‌های پیمایشی روی نمایشگر می‌توانند اندازه آن‌را افزایش یا کاهش دهند.

در صورت بازگشایی کامل نمایشگر، اسمارت‌واچ رول شونده گلکسی ظاهری بیضی‌شکل به خود گرفته و امکان نمایش محتوای بیش‌تر را فراهم می‌کند. همچنین کاربر می‌تواند برای بازگشایی یک یا هر 2 قسمت نمایشگر ساعت تصمیم‌گیری کند. البته این موضوع احتمالا به نوع برنامه خاص مورد استفاده کاربر نیز بستگی دارد. قسمت بزرگ‌تر نمایشگر همان بخش توسعه‌یافته آن می‌تواند محتوای برنامه را نمایش دهد؛ در حالی‌که بخش گسترش نیافته احتمالا فرامین کنترلی برنامه را نمایش خواهد داد.

به گفته وبسایت LetsGoDigital ساعت نمایش داده شده در پتنت، نخستین موردی نیست که از یک نمایشگر انعطاف‌پذیر استفاده می‌کند. در واقع نوبیا آلفا پیش‌تر به چنین افتخاری نائل شده است. این گجت بر روی مچ دست بسته می‌شد؛ اما دارای یک نمایشگر کشیده با قابلیت خم شدن بود. نوبیا آلفا مجهز به دوربینی بود که امکان شرکت در چت‌های ویدیویی، برقراری یا پاسخ‌گویی به تماس‌های تلفنی، اعلام زمان، تنظیم آلارم و قابلیت‌های دیگری را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

آیا در حال حاضر اسمارت‌واچ رول شونده دارای کاربرد است؟

نوبیا گجت خود را به‌عنوان جایگزینی برای اسمارت‌فون‌ها معرفی کرد؛ اما این محصول هرگز به موفقیت دست پیدا نکرد. شرکت سامسونگ در همان سال اسمارت‌فون گلکسی فولد را عرضه کرد. این گجت اگرچه با مشکلاتی دست‌به‌گریبان بود؛ اما نوبیا آلفا را از کانون توجهات خارج کرد. در ادامه سامسونگ با عرضه گلکسی زد فولد 2 کلیه مشکلاتی که موجب نارضایتی کاربران از سری گلکسی فولد شده بود را برطرف کرد. نهایتا عرضه گلکسی زد فولد 3 در سال گذشته نیز گام بزرگ دیگری در مسیر صحیح به‌شمار می‌رفت.

تصاویری از پتنت شرکت سامسونگ برای اسمارت‌واچ رول شونده

سامسونگ با استفاده از پلتفرم رول شونده قصد دارد تا امکان افزایش اندازه نمایشگر توسط کاربران در مواقع لزوم را فراهم نماید. اما بایستی به‌خاطر داشت که هنگام مقایسه یک اسمارت‌واچ رول شونده با یک گوشی رول شونده، اوضاع تا حدی متفاوت خواهد بود. در رابطه با گوشی رول شونده، کاربران می‌دانند که چه زمانی به یک نمایشگر در اندازه تبلتی احتیاج دارند. همچنین آن‌ها می‌دانند که نمایشگر در اندازه معمول اسمارت‌فونی چه زمانی واقعا پاسخ‌گوی کلیه نیازهای آن‌ها خواهد بود.

اما آیا شما واقعا به‌خاطر دارید که زمانی آرزو کرده باشید نمایشگر اسمارت‌واچ شما از اندازه بزرگ‌تری برخوردار باشد؟ اکنون که امکان دانلود یک مرورگر مینی برای اپل واچ فراهم شده است؛ دسترسی به یک نمایشگر رول شونده احتمالا مفید خواهد بود. اما این مورد تنها یکی از کاربردهای احتمالی برای توجیه خرید کالایی است که بی‌تردید در صورت عرضه به بازار از قیمت‌گذاری هنگفتی برخوردار خواهد بود.

کاربران تا زمان عرضه یک اسمارت‌واچ رول شونده احتمالا برای خریداری ساعت هوشمند با نمایشگر قابل گسترش، دلایل کافی را در اختیار خواهند داشت. اما فعلا بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که نخستین گوشی رول شونده با چه بازخوردی از سوی افکار عمومی مواجه خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH