متا به‌عنوان بدترین شرکت جهان در سال 2021 انتخاب شد

هر ساله بسیاری از شرکت‌های معتبر با انجام نظرسنجی‌های مختلف تلاش می‌کنند تا برندها و شرکت‌هایی با عملکرد بهتر نسبت به رقبای خود را تعیین نمایند. Yahoo Finance یکی از کمپانی‌های مجری نظرسنجی به‌شمار رفته و با در نظر گرفتن عملکرد شرکت‌های تراز اول جهان در بازار و دستاوردهای مختلف آن‌ها به ارزیابی فعالیت این شرکت‌ها می‌پردازد. همچنین در این میان به نام برندی که در انتهای جدول قرار می‌گیرد نیز اشاره می‌شود. این نظرسنجی معمولا در ماه دسامبر اجرا شده و امسال نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

چند روز قبل، Yahoo Finance اقدام به انتشار بیانیه‌ای کرد که بر اساس آن مایکروسافت با ارزش 2 تریلیون دلاری در بازار به‌عنوان برترین شرکت جهان طی سال 2021 معرفی شد. در واقع قیمت سهام این شرکت از ابتدای سال جاری میلادی تا به امروز تا 53 درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر فیس‌بوک (متا) نیز با جا ماندن از کلیه رقبای خود به‌عنوان بدترین کمپانی سال معرفی شد.

در سال 2021 تعداد زیادی از شرکت‌ها موجب ناامیدی کاربران و مشتریان خود شدند؛ اما عملکرد هیچ یک از آن‌ها به اندازه فیس‌بوک (متا) قابل انتقاد نبود. با بررسی دلایل تاثیرگذار بر رتبه‌بندی این شرکت متوجه خواهیم شد که چرا امسال فیس‌بوک تصمیم گرفت تا نام تجاری خود را تغییر داده و از برند Meta Platforms استفاده کند.

چه عاملی فیس‌بوک (متا) را به بدترین کمپانی جهان در سال 2021 تبدیل کرده است؟

در وهله نخست بایستی یادآوری کرد که عملکرد فیس‌بوک (متا) تحت بازبینی‌های شدید ضد انحصاری قرار دارد. حتی برخی منابع دست‌اندرکار نیز ادعا می‌کنند که کمپانی با هدف دستیابی به رشد بیش‌تر، مسائل ایمنی را نادیده گرفته است. کنگره آمریکا به منظور پاسخگویی مارک زاکربرگ به‌طور مرتب با وی تماس می‌گیرد. همچنین سیاست و رویکرد کمپانی امکان انتشار اطلاعات نادرست را فراهم می‌کند و این موضوع نیز موجب طرح شکایات متعدد از فیس‌بوک (متا) شده است.

سومین گروه کاربران از سانسور اطلاعات گلایه دارند. همان‌طور که شما نیز احتمالا موافق هستید؛ کاربران فیس‌بوک با هر روش دلخواهی می‌توانند پیرامون کلیه موضوعات مورد نظر خود صحبت کنند. در این میان اگرچه برخی افراد با استدلال خود ادعا می‌کنند که این وضعیت در راستای سیاست آزادی بیان قابل توجیه است؛ اما برخی دیگر اصرار دارند که فیس‌بوک بستری مناسب برای ترویج رفتارهای ناپسند است.

همچنین فیس‌بوک از جانب سایت اشتراک‌گذاری تصاویر خود موسوم به اینستاگرام نیز بازخوردهای منفی زیادی را دریافت نموده است. کاربران تصور می‌کنند که در زمینه انتشار محتوا تقریبا هیچ‌گونه نظارت و کنترلی وجود ندارد و این وضعیت می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی را برای کودکان و جوانان به‌دنبال داشته باشد. به هرحال این موضوع یکی از دلایل دولت آمریکا (و البته نه تنها دلیل) برای اعلام ممنوعیت استفاده از تیک‌تاک در این کشور بود.

با این‌حال 30 درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی معتقدند که فیس‌بوک با تائید اشتباهات خود، عذرخواهی از کاربران و اهدای بخش قابل‌توجهی از سود نامشروع کسب شده به بنیادی جهت جبران خسارات می‌تواند پشیمانی خود را به‌صورت عملی ابراز نماید. بخش دیگری از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی با اطمینان اعلام می‌کنند که فیس‌بوک تمامی مسائل را به خوبی درک کرده و به منظور جلوگیری از بروز پیامدهای بیش‌تر تصمیم به تغییر نام برند خود گرفته است. موضوع جالب‌توجه اینکه بسیاری از مخاطبان تصور می‌کنند که فیس‌بوک با افزایش قیمت سهام خود می‌تواند از این مهلکه نجات پیدا کند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، قیمت سهام فیس‌بوک از ابتدای سال 2021 تا به امروز 22 درصد افزایش یافته است. چنین رشدی نامطلوب به‌نظر نمی‌رسد؛ اما در مقایسه با رشد شاخص S&P 500 کماکان کمتر است. بعلاوه اکنون قیمت سهام این شرکت در مقایسه با بالاترین رقم خود طی ماه سپتامبر حدودا 13 درصد کاهش یافته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH