معرفی کارت گرافیک‌های معادل کنسول‌های نسل نهم در لپ‌تاپ و دسکتاپ

با عرضه نسل جدید کنسول‌های خانگی، صنعت بازی وارد نسل نهم خود شد. هر چند سال یک بار که با این اتفاق مواجه می‌شویم، دست توسعه دهندگان بازی بسیار باز‌تر می‌شود تا بتوانند گرافیک خیره کننده بازی‌ها را چند قدم به جلو ببرند.

این جهش معمولا پس از یک سال از عرضه کنسول‌ها شروع می‌شود و این ترس را در دل مخاطبانی که روی کامپیوتر‌های شخصی به بازی می‌پردازند، می‌اندازد که آیا از این به بعد نیز کامپیوتر من توان اجرای بازی‌های جدید را خواهد داشت، یا خیر؟

در این مقاله قصد داریم تا بررسی کنیم که ارزان‌ترین کارت گرافیک معادل کنسول‌های نسل جدید بر روی لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها کدام است. طبیعی است که اگر این کارت گرافیک‌ها و یا مدل‌های بالاتر را نیز داشته باشید نیازی به نگرانی نیست و شما قادر خواهید بود که بازی‌ها را با همان کیفیتی که کنسول‌ها اجرا می‌کنند و یا بهتر اجرا کنید. همچنین مدل‌هایی که کمی ضعیف‌تر هستند نیز با پایین آوردن تنظیمات بازی قابل اجرا خواهند بود.

نکته قابل توجه دیگر آن است که به دلیل اختلاف قدرت دو کنسول سونی و ماکروسافت، ما برای هر کدام از این کنسول‌ها به صورت جداگانه یک هم‌تراز معرفی خواهیم کرد.

توجه داشته باشید که اگر یکی از این کارت گرافیک‌ها را دارید و یا تهیه کنید، لزوما توانایی اجرای بازی‌ها روی بالاترین تنظیمات در کنار 4K و فریم‌ریت بالا نخواهید داشت چرا که خود کنسول‌ها نیز اگر بازی‌ها را روی 4K اجرا کنند، بسیاری از اوقات تنظیمات بازی روی Medium و یا High قفل است. حتی گاها فریم‌ریت بازی‌ها در این حالت روی 60 فریم قفل نیست.

همچنین ممکن است که کارت گرافیک‌های معرفی شده کمی با کنسول‌ها اختلاف قدرت داشته باشند. این امر طبیعی است چرا که کارت گرافیک‌های کنسول‌ها به صورت سفارشی ساخته می‌شوند و دقیق نمی‌توان گفت که قدرت آن برابر با کدام کارت گرافیک دسکتاپ یا لپ‌تاپ است. صرفا می‌توان بررسی کرد که عملکرد آن نزدیک به کدام است.

همچنین جالب است بدانید که کارت گرافیک‌ کنسول‌ها توسط شرکت AMD ساخته می‌شود و به همین دلیل شاید در بازی‌هایی که از ری‌تریسینگ استفاده می‌کنند عملکرد بهتری از کارت گرافیک‌های انویدیا که معرفی شد مشاهده کنیم.

برای انتخاب کارت گرافیک مورد نظر خود در بازه‌های مختلف می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

از لپ‌تاپ‌هایی که نسخه Max-P این کارت‌های گرافیک را دارند می‌توان به سری Legion 5 لنوو و سری Strix ایسوس اشاره کرد.

بررسی کامل لپ‌تاپ Strix G713QM که مجهز به RTX 3060 است را می‌توانید در این مقاله مطالعه کنید.
NVIDIA AMD
laptop Desktop laptop Desktop
3060M 2070 6700M 5700XT PS5
3070M 2070Super 6800M 6700XT Xbox Series X

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH