پیش‌بینی زمان تقریبی از کار افتادن هارد دیسک کامپیوتر با استفاده از هوش مصنوعی

یقینا بسیاری از افراد در مقطعی از زمان با مشکل خرابی هارد دیسک کامپیوتر خود مواجه شده‌اند. این اتفاق معمولا در بدترین زمان ممکن مانند لحظه‌ ارسال کارهای به پایان رسیده یا پس از ساعت‌ها صرف زمان برای ویٰرایش و زیباسازی عکس‌ها و ویدیوها روی می‌دهد. با این‌حال به‌دنبال از کار افتادن هارد دیسک تقریبا همه چیز به یکباره نابود می‌شود.

این اتفاق به نوعی مشابه با بازی لاتاری است؛ زیرا کاربران معمولا از زمان وقوع آن مطلع نیستند. در برخی موارد احتمالا علائم هشداردهنده‌ای به‌صورت پیغام‌های خطا در برخی بخش‌های کامپیوتر مشاهده خواهند شد. اما این مشکل بعضا به‌صورت کاملا ناگهانی و بدون هرگونه علامت قبلی بروز خواهد کرد. اما شرکت QNAP به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان تجهیزات ذخیره‌ساز تحت شبکه (NAS) احتمالا در صدد ارائه راهکاری برای حل این مشکل بر اساس فناوری‌های هوش مصنوعی است.

این شرکت ابزاری با نام DA Drive Analyzer را تولید نموده است. این ابزار اساسا به پیش‌بینی زمان خرابی احتمالی یک هارد دیسک NAS با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می‌پردازد.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های تاریخی مربوط به میلیون‌ها هارد دیسک آموزش دیده و به‌دنبال کشف علائم احتمالی خرابی می‌گردند. بدین‌ترتیب برنامه متوجه می‌شود که چه عاملی موجب از کار افتادن هارد دیسک شده است و در ادامه به‌دنبال شناسایی این علائم روی هارد سیستم شما خواهد رفت.

البته توسعه چنین ابزاری چندان بی‌سابقه نیست؛ چرا که گوگل نیز به این فناوری علاقه‌ دارد. غول جستجوگر در اوایل سال جاری اعلام کرد که با همکاری شرکت سیگیت سرگرم توسعه یک مدل یادگیری ماشینی است که امکان پیش‌بینی زمان خرابی هارد دیسک را فراهم می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH