چگونه از کلاهبرداری توسط تماس‌های خارجی ناشناس پیشگیری کنیم؟

از چند وقت پیش، برخی از مشترکین تلفن‌همراه گزارش می‌دادند که تماس‌های خارجی از طرف شماره‌های ناشناس و مشکوک دریافت کرده‌اند و برقراری تماس باعث شده است که قبض‌های نجومی برای آن‌ها صادر شود.

داستان از این قرار است که کلاهبرداران با ارسال یک گزارش تماس بی‌پاسخ به شماره‌های رندوم و اتفاقی، کاربر را کنجکاو می‌کنند تا مجددا با آن شماره تماس بگیرد و پس از برقراری تماس، کلاهبرداران تماس را به سمتی که می‌خواهند هدایت می‌کنند و با رهیابی غیراستاندارد تماس، باعث صدور قبض‌های نجومی برای کاربر مذکور می‌شوند.

این موضوع مختص به ایران نیست و از چند سال پیش در تمام کشور‌های دنیا، چنین تماس‌هایی گزارش شده است و متاسفانه در یک سال اخیر، تعداد این تماس‌ها افزایش یافته و قربانیان بیشتری گرفته است. به گونه‌ای که در برخی کشورها تشکل‌هایی برای مقابله با این کلاهبرداران به وجود آمده است.

پیمان غره‌داغی، مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در این باره می‌گوید: توصیه ما به مشترکان این است که در صورت مشاهده تماس از دست رفته بر روی تلفن همراه خود، حتما به پیش‌شماره آن دقت کنند و در صورتی ‌که پیش‌شماره متعلق به ایران نبود (۹۸+) به هیچ عنوان با آن شماره تماس نگیرند.

وی در ادامه گفت: همچنین مشترکین دقت کنند که بر روی لینک‌های ناشناس کلیک نکنند و اگر بر روی یک لینک کلیک کردند که منجر به برقراری یک تماس خارجی شد، به سرعت تماس را قطع کنند.

قره‌باغی در نهایت افزود: توصیه ما این است که اگر کاربران به طور معمول، تماسی از خارج از کشور دریافت نمی‌کنند؛ تماس‌های خارجی را بر روی سیم‌کارت خود به طور کامل مسدود کنند تا از این روش کلاهبرداری مصون بمانند.

روش مسدودسازی تماس‌های بین‌المللی
برای مشترکین همراه اول: شماره‌گیری کد دستوری #۲۹۲۲*۱۰*
برای مشترکین ایرانسل: شماره‌گیری کد دستوری #۸*۱*۵۵۵*

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH