گزارش اختصاصی آی‌تی‌رسان از نشست خبری اسکای‌روم

ساعاتی پیش نشست خبری پلتفرم برگزاری وبینار و وب‌کنفرانس اسکای‌روم برگزار شد. در این نشست خبری آقایان مجید خواهانی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اسکای‌روم به همراه محسن خواهانی، هم‌بنیانگذار و مدیر فنی اسکای‌روم حضور داشتند، آرش سروری نیز به عنوان راهبر نشست خبری اسکای‌ روم در این رویداد آنلاین حضور داشت.

اسکای‌روم برجسته‌ترین پلتفرم بومی برای برگزاری وبینار و وب‌کنفرانس‌های آنلاین است، این پلتفرم در سال 1392 به عنوان یک بیزینس خانوادگی توسط مجید و محسن خواهانی آغاز شد و حالا در دوران شیوع کرونا به یکی از مهم‌ترین بسترهای برگزاری جلسات و کنفرانس‌های آنلاین تبدیل شده است.

همانطور که می‌دانید با شیوع کرونا و غیرحضوری شدن کلاس‌ها و جلسات آموزشی در مدارس، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها و همچنین برگزاری آنلاین رویداد‌ها، نشست‌های خبری و کنفرانس‌های کاری، اسکای‌روم به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های بومی برگزاری وبینار و وب‌کنفرانس، میزبان میلیون‌ها جلسه و کنفرانس آنلاین و غیرحضوری از سراسر کشور و حتی خارج از کشور بود.

مجید خواهانی، مدیرعامل اسکای‌روم در نشست خبری امروز با اشاره به شرایط این پلتفرم در آغاز پاندمی کرونا اعلام کرد: با شیوع کرونا و غیرحضوری شدن کلاس‌های درسی و دانشگاهی و رویدادها و کنفرانس‌های آنلاین و حتی کاری، انتخاب‌های متعددی پیش روی کاربران ایرانی قرار داشت و پلتفرم‌های متعدد ایرانی و خارجی، گزینه انتخاب برای برگزاری کلاس‌ها، نشست‌ها و رویدادهای آنلاین بودند. اما خوشبختانه با توجه به امکاناتی که توسط اسکای‌روم ارائه می‌شد، بسیاری از کاربران تصمیم گرفتند تا از پلتفرم بومی اسکای‌روم برای برگزاری و تعاملات غیرحضوری خودشان استفاده کنند. این اتفاق برای ما خوشایند و لذت بخش بود که محصول ما به صورت گسترده توسط کاربران ایرانی استفاده می‌شود. ما از نیمه دوم سال 99 تا امروز که در خدمت شما هستیم، در فضای سازماندهی و تکمیل زیرساخت‌های اسکای‌روم قرار داریم، البته تکمیل زیرساخت صرفا مربوط به موضوع فنی نیست، ما طی این مدت نیروی انسانی و ابزارهای خودمان را تکمیل کردیم.

اسکای‌روم میزبان 27 میلیون کاربر ایرانی بوده است

مدیرعامل اسکای‌روم با ارائه آمارهای قابل توجه از میزان محبوبیت این پلتفرم در میان کاربران ایرانی گفت: ما افتخار داشتیم که تا به امروز 27 میلیون کاربر ایرانی به صورت مستقیم با ما در ارتباط بودند و در رویدادهایی که ما میزبانش بودیم، شرکت کردند. در مجموع حدود 400 میلیون ساعت رویداد آنلاین را میزبانی کردیم که ارقام جذابی برای خودمان است و از اعتمادی که به برند اسکای‌روم شده است خوشحالیم؛ حجم رویداد به صورت عددی، حدود 16 میلیون رویداد را شامل می‌شود. در صنعت ما کاربران همزمان مبنای رشد محسوب می‌شود، یعنی این که چند کاربر به صورت همزمان در پلتفرم حاضر هستند و در مجموع سرورهای یک سرویس‌دهنده حضور دارند. ما توانستیم با افتخار رکورد حضور همزمان 540 هزار کاربر را در اسکای‌روم ثبت کنیم، یعنی بیش از نیم‌میلیون نفر همزمان در پلتفرم اسکای‌روم حاضر بودند و در رویدادهای مختلف شرکت می‌کردند، همچنین رکورد تعداد رویداد همزمان در اسکای‌روم بیش از 33 هزار رویداد آنلاین در یک لحظه بوده که نتیجه تلاش، پشتکار و همت اعضا و نیروی کاری ماست. رکورد دیگر ما در خصوص تعداد کاربران آنلاین در یک رویداد بود، که موفق شدیم در یک رویداد میزبان بیش از 3 هزار کاربر به صورت همزمان باشیم.

رشد 100 برابری اسکای‌روم در دوران پاندمی

مجید خواهانی با اشاره به اینکه مدارس و دانشگاه‌ها یکی از گروه‌هایی بودند که در دوران کرونا، استقبال خوبی از اسکای‌روم داشتند، بیان کرد: اسکای‌روم در دوران پاندمی افتخار میزبانی بیش از 10 هزار واحد دانشگاهی و مدرسه را داشت و دارد. در مجموع در این بازه زمانی ما رشد 100 برابری را تجربه کردیم که اتفاق بسیار بزرگی بود، البته همچنان سرویس و محصول ما کاستی‌هایی دارد اما همواره تلاش می‌کنیم که بتوانیم با وجود رقبای خارجی و رایگان مانند اسکایپ، مردم هزینه پرداخت کنند و از سرویس بومی اسکای‌روم استفاده کنند.

وی ادامه داد: این اتفاق به دلیل مزایایی است که پلتفرم بومی اسکای‌روم نسبت به رقبای خارجی خودش دارد، از مهم‌ترین عوامل موفقیت اسکای‌روم نسبت به دیگر پلتفرم‌ها ابتدا رابط کاربری ساده و یوزر فرندلی آن است، به همین دلیل دسترسی و استفاده برای تمامی کاربران هموار شده. ثانیا پلتفرم ما محیط فارسی دارد که خب استفاده از آن برای کاربران فارسی زبان راحت‌تر است و در نهایت پشتیبانی ماست که باعث شده بتوانیم در زمان وقوع مشکل، پاسخگو باشیم و این مورد نیز باعث شده تا اعتماد بیشتری به اسکای‌روم شود. البته اسکای‌روم میزبان رویدادهای شرکت‌های بین‌المللی و چند ملیتی نیز بود، ما افتخار میزبانی کاربران از 45 کشور مختلف را داشتیم که در این رویدادها حاضر بودند.

مدیر عامل اسکای‌روم تاکید کرد که توسعه این پلتفرم متوقف نخواهد شد و در سال آینده چندین سرویس جدید و متناسب با نیاز جامعه ایرانی به اسکای‌روم اضافه خواهد شد.

در ادامه این رویداد محسن خواهانی، مدیر فنی این پلتفرم بومی در خصوص شرایط فنی و توسعه اسکای‌روم طی سالیان اخیر توضیحاتی را ارائه داد، محسن خواهانی گفت: ما در سال 92 اولین نسخه اسکای‌روم را که تحت ویندوز بود، ارائه دادیم و تا سال 95، چهار نسخه از این پلتفرم عرضه شد. در سال 95 به این ضرورت رسیدیم که اسکای‌روم باید برای فراگیر شدن، کراس پلتفرم شود تا کاربران بتوانند در هر پلتفرمی از این ابزار استفاده کنند، به این ترتیب نسخه تحت وب اسکای‌روم را ارائه دادیم.

تمرکز بر پایداری و توسعه زیرساخت در دوران پاندمی

مدیر فنی اسکای‌روم ادامه داد: تا سال 98 که با پاندمی کرونا همراه شدیم، 13 نسخه از این پلتفرم عرضه شد، اما در زمان آغاز پاندمی هر چند ویزگی‌های خوبی در اسکای‌روم ارائه می‌شد اما توسعه پذیر نبود و آمادگی افزایش کاربران با حجم بالا را نداشتیم. طی مدت کوتاهی آمار حداکثر کاربران آنلاین ما از هزار نفر، چند ده برابر شد و که یک چالش بزرگ بود اما در عین حال ما تیم کوچکی بودیم که باید به سختی با این چالش مقابله می‌کردیم. این عامل موجب شده که طی مدت پاندمی نتوانیم ویژگی جدیدی به سرویس اضافه کنیم و تمرکز اصلی ما بر روی پایداری و توسعه زیرساخت‌ها و افزایش نیروی انسانی بود اما حالا در حال برنامه ریزی برای یک گام بلند هستیم تا بتوانیم به موضوعات توسعه‌ای اسکای‌روم شتاب بدهیم، خبرهای خوبی در راه هست که اواخر امسال یا سال آینده کاربران در جریان قرار خواهند گرفت.

اسکای‌روم آماده ورود به بازار بین‌الملل

در ادامه این رویداد مجید و محسن خواهانی به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند. مدیرعامل اسکای‌روم در خصوص اینکه آیا بعد از دوران کرونا با ریزش شدید کاربر مواجه خواهند شد یا خیر توضیح داد: برگزاری کلاس‌ها و جلسات آنلاین دیگر به یک راه حل موثر برای گروه‌های مختلف تبدیل شده است، به طور مثال یک آموزشگاه می‌تواند با هزینه بسیار کم کلاس‌های خودش را برای افراد در شهرهای مختلف برگزار کند در صورتی که اگر بخواهد در چند شهر بزرگ، شعبه جدید احداث کند، با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد. همچنین بسیاری از آموزشگاه‌ها و حتی مدارس و دانشگاه‌ها برای کاهش هزینه‌ها، به برگزاری برخی کلاس‌ها به صورت آنلاین ادامه می‌دهند. همچنین ما به دنبال ورود به بازارهای بین‌المللی هستیم و حدود 9 ماه هست که واحد بین‌الملل ما فعال شده و به دنبال آماده‌سازی زیرساخت سرویس‌دهی به کشورهای منطقه و دیگر کشورها هستیم.

وی همچنین در خصوص جذب سرمایه تاکید کرد که اسکای‌روم تاکنون هیچ‌ سرمایه‌ای جذب نکرده و نیاز مبرمی هم به جذب سرمایه ندارد اما به پیشنهادات گوش خواهند داد.

موافق انحصار موجود در طرح صیانت نیستیم

مجید خواهانی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح صیانت توضیح داد: طرح صیانت، طرحی بزرگ و پیچیده است، تفکری که وجود دارد این است که طرح صیانت می‌خواهد انحصار ایجاد کند و این اتفاق برای پلتفرم‌های ایرانی خوب است اما شاید در ابتدا یک حاشیه امن برای کسب‌و‌کار ایرانی ایجاد کند اما به علت از بین رفتن فضای رقابتی، در طولانی مدت رشد و توسعه لازم رخ نمی‌دهد. اسکای‌روم تاکنون در همین فضای رقابتی رشد کرده و ما توانایی رقابت را داریم و موافق این انحصار نیستیم.

1 در مورد “گزارش اختصاصی آی‌تی‌رسان از نشست خبری اسکای‌روم”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH