آمریکا به‌دنبال محدودیت صادرات اسمارت‌فون و سایر گجت‌های الکترونیکی به روسیه است

تنش میان غرب و روسیه رو به افزایش بوده و ایالات‌متحده سرگرم بررسی طرح اعمال تحریم‌های جدید علیه فدراسیون روسیه است. دلیل این اقدام تمرکز نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین است. اختلافات در روابط خارجی احتمالا موجب اعمال تحریم‌هایی جدید علیه روسیه شده و واردات تعدادی از کالاهای ساخت خارج به این کشور را محدود خواهد کرد.

مشخصا مقامات ایالات‌متحده سرگرم بررسی امکان ممنوعیت واردات قطعات میکرو الکترونیکی تولید شده با استفاده از فناوری‌ها و نرم‌افزارهای آمریکایی به فدراسیون روسیه هستند. تحلیل‌گران معتقدند که ایالات‌متحده از این طریق قصد دارد تا خود را در موضعی برتر قرار داده و به بخش‌های نظامی و غیرنظامی روسیه آسیب برساند.

تجهیزات هوانوردی، اسمارت‌فون‌ها، کنسول‌های بازی، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها و سایر لوازم الکترونیکی احتمالا مشمول تحریم‌ها خواهند شد. به گفته منابع آگاه در صورت بروز برخی شرایط خاص، روسیه احتمالا با محدودیت‌های سخت صادراتی مشابه کشورهای ایران، کوبا، سوریه و کره‌شمالی مواجه خواهد شد. ناگفته نماند که آمریکا تنها پس از رایزنی با متحدان خود و به‌عنوان آخرین راهکار، وارد درگیری مستقیم با روسیه خواهد شد؛ خصوصا اینکه بازار روسیه برای تعداد زیادی از شرکت‌ها و مردم ایالات‌متحده از اهمیت بالایی برخوردار است. با این‌حال اعمال تحریم کماکان یکی از گزینه‌های روی میز بوده و مقامات کاخ سفید سرگرم بررسی آن هستند.

بازار اسمارت‌فون روسیه

شرکت سامسونگ بار دیگر به بزرگ‌ترین فروشنده اسمارت‌فون در بازار روسیه تبدیل شده است. این برند در ماه اکتبر 2021 عنوان برترین فروشنده دستگاه‌های تلفن‌همراه در روسیه را به خود اختصاص داد و شیائومی که پیش‌تر جایگاه نخست را در اختیار داشت؛ به رتبه دوم سقوط کرد. بر اساس نتایج مربوط به دومین ماه از فصل پاییز، سهم سامسونگ از بازار اسمارت‌فون روسیه برابر با 34.5 درصد بوده است. این محاسبات بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط 3 خرده فروشی بزرگ در کشور روسیه با اسامی MTS، Citylink و Svyaznoy انجام شده است.

کمپانی شیائومی با کسب سهم 28.1 درصدی از بازار روسیه در پایان ماه اکتبر رتبه دوم را کسب کرد. شرکت اپل نیز با تصاحب سهم 14.7 درصدی از بازار اسمارت‌فون روسیه در جایگاه سوم قرار گرفت. ریلمی رتبه چهارم را به خود اختصاص داد. میزان استقبال از دستگاه‌های تولیدی این برند به‌طور پیوسته در حال افزایش بوده و سهم آن از بازار روسیه در پایان ماه اکتبر برابر با 7.47 درصد بوده است.

به‌طور کلی بر اساس نتایج مربوط به دومین ماه از فصل پاییز، میزان فروش اسمارت‌فون در روسیه نسبت به دوره مشابه سال قبل به لحاظ عددی رشد نکرده است. در این مدت مجموعا 2.7 تا 2.8 میلیون دستگاه اسمارت‌فون به فروش رسید. این در حالیست که میزان فروش هندست‌ها به لحاظ ارزش مالی شاهد رشد 24 درصدی بوده است؛ پدیده‌ای که از رشد متوسط 29 درصدی قیمت‌گذاری دستگاه‌های موبایلی ناشی می‌شود. بر اساس پیش‌بینی تحلیل‌گران، معضل کمبود قطعات موجب خواهد شد تا قیمت‌گذاری گوشی‌های هوشمند بیش از پیش افزایش پیدا کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH