رئیس مرکز ملی فضای مجازی: مرزهای فضای مجازی باید مثل مرزهای جغرافیایی حفاظت شود

صبح امروز، در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، نشستی با حضور اعضای مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

در این جلسه، در رابطه با سیاست‌های کلی امنیت فضای تولید و اهمیت حفاظت از مرزها و حریم‌های فضای مجازی و نحوه اعمال قدرت در دنیای امروز، بحث و گفتگو شد.

سید ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در این نشست با اشاره به اینکه فضای مجازی و فضای فیزیکی، هم‌راستا بوده و در حقیقت یکی هستند، گفت: بر اساس تعریف مرکز ملی فضای مجازی، فضای مجازی در راستای فضای فیزیکی است و اگر فضای فیزیکی وجود نداشته باشد، فضای مجازی نیز وجود نخواهد داشت؛ بنابراین بسیاری از مفاهیمی که در فضای واقعی تعریف شده‌اند، مانند آزادی، حریم خصوصی، امنیت و… در فضای مجازی نیز صدق می‌کند.

وی همچنین افزود: در گذشته تنها مرزهای جغرافیایی مطرح بوده است و همین مرزهای جغرافیایی، قدرت و ثروت و هویت یک ملت را مشخص می‌کرده است؛ اما اکنون با استفاده از مداخلاتی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد و با بهره گرفتن از عملیات تاثیر، می‌توان اقتدار دولت مرکزی کشورها را که در چارچوب مرزهای جغرافیایی حاکمیت می‌کنند‌، کاهش داد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه سخنان خود گفت: اکنون دیگر برای تصرف قدرت، نیازی به حمله نظامی و زمینی نیست و مباحث جدید حوزه تکنولوژی مانند متاورس نیز براساس مالکیت معنوی شکل می‌گیرد و نه مالکیت واقعی و فیزیکی.

وی افزود: علاوه بر این، امروزه شرکت‌های فراملیتی قدرت زیادی گرفته‌اند و این شرکت‌ها به شدت به دنبال پوشش جهانی و مداخله در حکومت‌ها از طریق روش‌های نرم هستند و می‌توانند با تغییر بازار و سبک زندگی ملل مختلف، به منافع اقتصادی خود برسند.

فیروزآبادی در نهایت از سخنان خود نتیجه گرفت که در جهان امروز، حفظ مرزها و حریم‌های مجازی به اندازه مرزهای فیزیکی و جغرافیایی مهم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH