‌قیمت لپ تاپ

آنچه باید پیش از خرید لپ تاپ گیمینگ بدانید

لپ‌تاپ‌های گیمینگ جزو گران‌ترین و البته متنوع‌ترین دسته از لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌روند. قدرت پردازشی اصلی‌ترین مولفه در این گونه لپ‌تاپ‌ها است بنابراین انتظار طراحی ساده و سبک بودن از لپ‌تاپ گیمینگ نداشته باشید. یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب لپ‌تاپ مخصوص بازی، کارت گرافیک آن است. در نتیجه پیکربندی این نوع لپ‌تاپ به هیچ‌وجه در رده‌ی پایین‌رده قرار نمی‌گیرد و و اغلب در محصولات میان‌رده و بالارده باید به دنبال لپ‌تاپ گیمینگ باشید. قیمت لپ تاپ گیمینگ به دلیل ویژگی‌های سخت‌افزاری آن عموما بالاتر از مدل‌های معمولی است.

انتخاب بهترین لپ‌تاپ گیمینگ از میان انبوه مدل‌ها کاری دشوار است و تا حد زیادی به میزان بودجه‌ی درنظر گرفته شده و سلیقه‌ی هر کاربر بستگی دارد. از معرفی مک‌بوک صرف‌نظر می‌کنیم چرا که بازی‌های روز فقط در سیستم‌عامل ویندوز قابل تجربه هستند. پس اگر در گزینه‌های مورد نظر خود روی پی‌سی و کنسول را خط کشیده‌اید و برای بازی کردن فقط به لپ‌تاپ فکر می‌کنید، ادامه‌ی مقاله را مطالعه کنید.

طراحی لپ‌تاپ گیمینگ بر خلاف لپ‌تاپ‌های اداری و خانگی یا اقتصادی به گونه‌ای است که برای بازی کردن بهینه می‌شود. این دسته از لپ‌تاپ‌ها معمولاً سیستم خنک‌کننده‌ی پیشرفته‌ای دارند و توانایی دفع گرمای کارت‌های گرافیک پرمصرفی همچون انویدیا 3080 یا 3070 را هم خواهند داشت. درنظر داشته باشید که کارت گرافیک قویتر به معنی اجرای بهتر بازی‌ها خواهد بود.

پس برای بازی کردن هرگز سراغ لپ‌تاپ‌هایی که کارت گرافیک مجزا ندارند، نروید. لپ‌تاپ‌های بدون کارت گرافیک در رده‌ی اداری و خانگی قرار می‌گیرند. سایر قطعات مانند پردازنده، رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی در اولیت‌های بعدی برای انتخاب لپ‌تاپ گیمینگ محسوب می‌شوند.

طراحی،‌ ابعاد و وزن لپ تاپ گیمینگ

اغلب لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی از نظر طراحی، زمخت، سنگین و کمی متفاوت هستند که قابل حمل بودن آن را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد که یکی از دلایل آن هم سیستم خنک‌کننده است. همچنین به دلیل مصرف بالا، شارژدهی نسبتاً کمی دارند و برای عملکرد بهتر و پایداری بیشتر باید به برق متصل باشند. خوشبختانه تعداد لپ‌تاپ‌های گیمینگ با ابعاد معقول روز به روز در حال افزایش است اما هنوز هم با اولترابوک‌ها و لپ‌تاپ‌های دیگر از نظر وزن و راحتی حمل‌ونقل فاصله دارند.

نمایشگر لپ تاپ گیمینگ

صفحه نمایش لپ‌تاپ‌های گیمینگ، رزولوشن بالا و نرخ نوسازی تصویر بسیار خوبی دارند. از 120 هرتز تا 300 هرتز Refresh Rate در انواع نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ یافت می‌شود. اما نکته‌ی مهم، کیفیت و دقت رنگ است که عموما در این گونه لپ‌تاپ‌ها نمی‌توان روی آن حساب کرد و از نظر رعایت استانداردهای فضای رنگی مانند DCI-P3 یا sRGB گزینه‌های بهتری نسبت به لپ‌تاپ‌های گیمینگ خواهید یافت. همین موضوع موجب می‌شود که با وجود قدرت پردازشی بالا، لپ‌تاپ گیمینگ برای ادیت ویدئو و تصویر ایده‌آل نباشد؛ البته گاهی اوقات برخی لپ‌تاپ‌های گیمینگ در دو نوع نمایشگر یکی با کیفیت برای کاربری‌های مختلف و یکی ایده‌آل برای گیمینگ عرضه می‌شوند.

استفاده از پنل IPS در لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی به وفور دیده می‌شود. ضمن اینکه کمترین رزولوشن مورد استفاده Full HD است و اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد، لپ‌تاپی با رزولوشن 4K هم می‌توانید در اختیار داشته باشید. گزینه‌های پیش‌رو برای ابعاد نمایشگر نیز 15.6 اینچی، 16 اینچی و 17.3 اینچی خواهد بود. اگر نرخ نوسازی تصویر برایتان مهم است، لپ تاپ ایسوس  TUF Gaming F15تا 240 هرتز را پشتیبانی می‌کند. از طرفی ریزر بلید 15 را داریم که به نمایشگر IPS با رزولوشن 4K مجهز است.

صفحه کلید در لپ‌تاپ گیمینگ تنوع زیادی دارد که بسته به نوع طراحی خنک‌کننده می‌تواند از کیبورد استاندارد تا کیبورد بدون نام‌پد، متفاوت باشد. همچنین سازندگان مختلف، کلیدهای اختصاصی متنوعی را برای هر مدل در نظر می‌گیرند. برای مثال لپ‌تاپ‌های سری ROG ایسوس دکمه‌های مجزایی برای تنظیم نورپردازی، تنظیم نور پس‌زمینه کیبورد، سرعت چرخش فن، ضبط ویدیو از صفحه نمایش و اجرای نرم‌افزارهای اختصاصی دارد.

پردازنده و حافظه در لپ تاپ گیمینگ

پردازنده‌ی یک لپ‌تاپ گیمینگ بر خلاف کارت گرافیک می‌تواند پرچمدار نباشد. بسیاری از بازی‌ها بار محاسباتی کمتری را نسبت به نرم‌افزارهای مهندسی طلب می‌کنند. در نهایت این کارت گرافیک است که بار پردازشی را بر دوش می‌کشد با این حال در نسل جدید بازی‌ها توجه بیشتری نسبت به قبل به پردازنده شده است بنابراین بهتر است از الان خود را برای یک پردازنده حداقل ۶ هسته‌ای آماده کنید.

پردازنده‌های مورد استفاده در لپ‌تاپ گیمینگ اغلب از سری H اینتل یا AMD هستند که عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند؛ این سری مصرف و قدرت پردازشی بیشتری نسبت به سری U دارند. لپ‌ تاپ لنوو Legion 5 با پردازنده‌ی 4800H و 5800H سری رایزن 7 کمپانی AMD عرضه می‌شود. بهترین پردازنده گیمینگ در حال حاضر Ryzen 9 5980HS و از اینتل Core i9-11900H است. البته به زودی شاهد ورود نسل دوازدهم اینتل و سری 6000 رایزن به بازار خواهیم بود.

اگر هدف اصلی‌تان از خرید لپ‌تاپ گیمینگ، بازی کردن است؛ انتخاب سختی برای رم نخواهید داشت. 16 گیگابایت رم و در شرایط خاص 8 گیگابایت هم برای اجرای بازی‌ها کفایت می‌کند و اگر دوست داشته باشید می‌توانید تا 32 گیگابایت آن را ارتقاء دهید. بیش از این میزان رم در حال حاضر مورد نیاز نیست مگر آن‌که قصد استریم همزمان یا انجام فعالیت‌های دیگری را با نرم‌افزارهای طراحی و ویدیویی داشته باشید. خوشبختانه اکثر لپ‌تاپ‌های گیمینگ اسلات اضافی برای اتصال رم دارند این مساله در سایت سازنده عموما ذکر می‌‌شود.

حافظه‌ی SSD را فراموش نکنید و فکر اجرای بازی‌ها از هارددیسک را از سر بیرون کنید. لپ‌تاپ گیمینگی که حافظه‌ی SSD نداشته باشد، مسلماً توقعات یک گیمر را برآورده نخواهد کرد.

از حیث ظاهری، لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی زبان طراحی خاص و در رده‌های بالاتر نورپردازی RGB دارند. برای مثال سری TUF Gaming ایسوس اگرچه ظاهر ساده‌تر و شکیلی دارد، اما سری ROG به واقع چشم‌نواز است. لپ‌تاپ‌های پرچمدار ROG Strix Scar مملو از نورهای رنگارنگ هستند و کاربرانی که پیش از این به کیس‌های مجهز به نورپردازی RGB علاقه داشتند را راضی خواهد کرد.

لپ‌تاپ گیمینگ فراتر از استفاده‌ی عادی است و تقریبا هر نوع فعالیتی را می‌توانید با آن انجام دهید. تولیدکنندگان سعی می‌کنند در بازه‌های قیمتی مختلف، بهینه‌ترین قطعات را برای رسیدن به بهترین کیفیت و بالاترین نرخ فریم در کنار هم قرار دهند. خرید لپ‌تاپ گیمینگ دردسرهای اسمبل پی‌سی را ندارد و امکانات بیشتری نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها در اختیار گیمرها قرار می‌دهد.

قیمت روز لپ تاپ و مقایسه مشخصات فنی

شما می‌توانید در بخش محصولات زومیت به راحتی بین هزاران لپ تاپ جستجو و با یکدیگر مقایسه کنید. قیمت روز لپ‌تاپ در فروشگاه‌های اینترنتی مختلف، بخش بررسی کاربران و پرسش و پاسخ نیز برای راحت‌‌تر شدن کار شما برای انتخاب و خرید درنظر گرفته شده است.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH