پردازنده گرافیکی تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ از تراشه A15 اپل ضعیف‌تر است

بر اساس گزارشات وبسایت Tom’s Hardware اخیرا دستگاهی مجهز به تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ در پایگاه داده گیک‌بنچ رویت شده است. با این‌حال موضوع مهم‌تر این است که از امتیازات کسب شده توسط پردازنده گرافیکی Xclipse 920 در این بنچمارک مطلع شویم.

همان‌طور که در تصویر زیر ملاحظه می‌کنید؛ یک دستگاه سامسونگی با اسم رمز S908B در پایگاه داده گیک‌بنچ شناسایی شده است. این دستگاه احتمالا همان سامسونگ گلکسی S22 اولترا خواهد بود.

این گجت از تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ و پردازنده گرافیکی Xclipse 920 استفاده می‌کند. گیک‌بنچ این GPU را به‌عنوان 3 واحد محاسباتی شناسایی نموده و بر اساس اعلام منبع، این موضوع به وجود 3 پردازنده ورک‌گروپ (WGP) اشاره دارد. این پدیده به‌معنای وجود 384 پردازنده جریانی است که به شکل شگفت‌انگیزی با فرکانس پایین 555 مگاهرتزی فعالیت می‌کنند.

کارت گرافیکی Xclipse 920 

در واقع تراشه اگزینوس 2200 به لطف وجود شتاب‌دهنده ویدیویی Xclipse 920 بهترین تجربه گیمینگ موبایلی را ارائه خواهد داد. زیرسیستم گرافیکی جدید نوعی تراشه ترکیبی و منحصربه‌فرد است که در حد فاصل پردازنده‌های مخصوص اسمارت‌فون‌ها و تراشه مورد استفاده برای کنسول‌های بازی جای می‌گیرد.

تراشه جدید اگزینوس 2200 و شتاب‌دهنده گرافیکی Xclipse موجود در آن از فناوری ردیابی پرتوی و سایه‌زنی با نرخ متغیر برای اسمارت‌فون‌ها پشتیبانی می‌کنند. این 2 مشخصه در ارتقاء کیفی تجربه گیمینگ کاربران تاثیرگذار خواهند بود؛ تجربه‌ای که پیش‌تر صرفا روی کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌های بازی قابل دسترس بود. اما این تنها گام نخست محسوب می‌شود.

سامسونگ وعده داده که پردازنده گرافیکی Xclipse 920 تنها اولین نسل از چند پردازنده گرافیکی AMD RDNA در برنامه‌ عرضه چیپست‌های اگزینوس است. ردیابی پرتوی یک فناوری انقلابی است که نحوه رفتار فیزیکی نور در دنیای واقعی را از نزدیک شبیه‌سازی می‌کند. فناوری ردیابی پرتوی با محاسبه حرکت و مشخصه رنگ پرتوهای نور، افکت‌های نورپردازی واقعی را برای صحنه‌های گرافیکی رندر شده خلق می‌کند. سامسونگ به منظور ارائه چشمگیرترین جلوه‌های گرافیکی و ارتقاء تجربه کاربری روی دستگاه‌های موبایلی با شرکت AMD همکاری نموده و برای نخستین بار در صنعت موبایل از فناوری ردیابی پرتوی روی شتاب‌دهنده سخت‌افزاری رونمایی کرده است.

پردازنده گرافیکی Xclipse 920 در تست بنچمارک OpenCL گیک‌بنچ امتیاز 9143 را کسب کرد. نتایج این تست برای تراشه‌های اسنپ‌دراگون 888 کوالکام و A15 Bionic اپل بدین شرح است:

داده‌های تست نشان می‌دهند که امتیاز کلی پردازنده گرافیکی Xclipse 920 در تست OpenCL نسبت به تراشه اسنپ‌دراگون 888 مورد استفاده در سری گلکسی S21 سامسونگ تقریبا 2 برابر شده است؛ اما این امتیاز در مقایسه با تراشه A15 Bionic موجود در آی‌فون‌ 13 پرو کماکان کمتر است.

تراشه اگزینوس 2200 سامسونگ

شرکت سامسونگ در روز 18 ژانویه (28 دی ماه) از پردازنده موبایلی جدید و پیشرفته خود با نام اگزینوس 2200 رونمایی کرد. در جریان کنفرانس معرفی اگزینوس 2200 اعلام شد که این تراشه با استفاده از فرآیند لیتوگرافی 4 نانومتری موسوم به ماوراءبنفش بی‌نهایت تولید شده است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ پردازنده گرافیکی Xclipse بر اساس معماری AMD RDNA 2 با تراشه سامسونگ ادغام شده است.

تراشه اگزینوس 2200 یکی از محصولات موجود در بازار است که از جدیدترین معماری شرکت ARM موسوم به Armv9 در بخش هسته‌های CPU بهره می‌گیرد. پردازنده 8 هسته‌ای این تراشه از طراحی 3 خوشه‌ای استفاده می‌کند. این پردازنده مجهز به یک هسته پردازشی بسیار بزرگ ARM Cortex-X2، سه هسته بزرگ کورتکس A710 و چهار هسته کوچک و کم‌مصرف کورتکس A510 است.

به هرحال بایستی به‌خاطر داشت که تست‌های بنچمارک قدرت ‌‌‌‌‌‌واقعی یک اسمارت‌فون را نمایش نمی‌دهند. این موضوع نه‌تنها در رابطه با عملکرد پردازنده؛ بلکه در خصوص GPU نیز صادق خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH