زندگی در آینده چگونه خواهد بود؟ 15 فناوری که آینده را تغییر می‌دهند

با رشد روزافزون فناوری، زندگی در آینده تفاوت چشمگیری با حال حاضر خواهد داشت، در این مطلب به 15 فناوری مهمی که دنیا را تغییر خواهند داد، می‌پردازیم.

تاکنون به آینده کره زمین و انسان‌ها فکر کرده‌اید؟ اینکه در آینده شرایط زندگی به چه شکل خواهد بود؟ زندگی در ایران یا دیگر کشورهای جهان با توسعه فناوری به چه صورت رقم می‌خورد؟

انسان‌ها عمدتا بیش از آن که به آینده فکر کنند، به گذشته می‌اندیشند، افرادی که بیش از حد به گذشته فکر می‌کنند، آینده را از دست می‌دهند و انسان‌هایی که به آینده فکر می‌کنند، آن را می‌سازند. قدرت فناوری بسیاری از چیزها را می‌تواند تغییر دهد که کره زمین ما یکی از آن‌هاست.

انسان با کمک فناوری ساخت خود به دنبال کشف علوم جدید و تسهیل زندگی است و طبیعتا در آینده نیز باید ابزارهایی در جهت رسیدن به این دو هدف ایجاد و مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر کارشناسان 15 موضوع و ترند برتر و با اهمیت را که در آینده نزدیک، زندگی انسان را تغییر می‌دهند، پیش‌بینی کرده‌اند، البته شرایط زندگی انسان ممکن است در هر لحظه دچار تغییر شود ولی فعلا آینده ما در ایران و دیگر کشورهای جهان همراه با این 15 ترند تصور می‌شود.

توریسم فضایی

دور نیست آن روزی که بتوانیم برای تعطیلات تابستانی بلیط رفت و برگشت به دور کره زمین را رزرو کنیم. توریسم فضایی یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که شرکت‌هایی مانند اسپیس‌ایکس، بلو ارجین و ویرجین گلکتیک سرمایه‌گذاری سنگینی بر روی آن انجام داده‌اند و در حال آماده کردن ابزار و مقدمات لازم برای تحقق این رویا هستند.

اتفاقی که به نظر می‌رسد تا کمتر از 10 سال آینده در زمین به شکل تجاری رخ دهد.

مهاجرت به دیگر سیارات

پس از انقلاب صنعتی، انسان به شکل بی‌رحمانه‌ای در حال نابود کردن کره زمین است و همه ما می‌دانیم که زمین در آینده نمی‌تواند میزبان میلیاردها انسان باشد. به همین دلیل است که تحقیقات گسترده برای پیدا کردن یک کره مشابه به زمین برای زندگی در آن از سال‌ها پیش آغاز شده ولی تاکنون به نتیجه‌ای مثبت نرسیده است.

زندگی در آینده

قطعا نقل مکان به یک سیاره دیگر مانند پروژه توریسم فضایی در آینده نزدیک رخ نمی‌دهد اما یک روزی به دیگر سیارات برای آغاز مجدد زندگی سفر خواهیم کرد، شاید تلسکوپ فضایی جیمز وب بتواند سیاره مناسب برای زندگی انسان‌ها را پیدا کند.

استخدام ربات‌ها

اگر نگاهی به دور و بر خودمان بیندازیم می‌بینیم که در حال حاضر بسیاری از صنایع و حوزه‌های مختلف بدون حضور ربات‌ها هرگز به جایگاهی که امروز در آن قرار دارند، نمی‌رسیدند. در واقع ما همین حالا نیز از ربات‌ها در کارخانه‌ها، در تولید و حتی در فضا استفاده می‌کنیم و هیچ ترسی از آن‌ها نداریم. اما اگر روزی ربات‌ها سر و شکل انسانی به خود بگیرند در آن زمان ترسناک می‌شوند و این اتفاقی است که در آینده رخ می‌دهد.

زندگی در آینده

در آینده نه چندان دور، ربات‌ها شباهت بیشتری به انسان‌ها پیدا می‌کنند و وظایف بیشتر و حساس‌تری به آن‌ها سپرده می‌شود. یکی از این وظایف استفاده از ربات‌های مشابه انسان در ماموریت‌های فضایی است، ربات‌ها‌ مشکل خوراک و تنفس ندارند و می‌توانند از نور خورشید انرژی خود را تامین کنند.

زندگی در آینده

علاوه بر استفاده از ربات‌ها در صنایع، کارخانه‌ها و یا در فضا، در آینده نزدیک، ربات‌ها به خانه انسان‌ها نیز وارد می‌شوند و تعدادی از کارهای روزانه و خسته کننده را انجام می‌دهند. تهیه یک ربات با مشخصات فنی لازم برای انجام کارهای خانه مانند مراقبت از فرزندان، تمیز کردن، جارو کشیدن و یا حتی تعمیر وسایل مختلف، اتفاقی است که به زودی در تمام کشورهای جهان از جمله ایران رخ می‌دهد.

خودروهای برقی و خودران

هرچند خودرو الکتریکی و خودران دیگر چیز جدیدی نیست، ولی در آینده نزدیک استفاده از خودروهای برقی و خودران در جهان گسترش پیدا می‌کند و شاید دیگر گرفتن گواهینامه هیچ معنایی نداشته باشد.

زندگی در آینده

حتی شاید بتوانیم به افراد با سن پایین نیز اجازه تنها نشستن در خودرو را بدهیم و خودرو را از راه دور مدیریت کنیم. باید دید خودروسازان داخلی ایران چه زمانی می‌توانند به این فناوری دست پیدا کنند و در آینده واردات خودروهای خودران به کشور به چه شکل خواهد بود.

خودرو پرنده

ساخت خودرو پرنده و استفاده از خطوط فضایی برای جابه‌جایی در شهر از جمله رویاهای قدیمی بشر بوده و شخصا فکر می‌کنم از جمله مواردی است که هرگز به آن دست پیدا نمی‌کنیم.

زندگی در آینده

اما به هر شکل هنوز هم شرکت‌های زیادی بر روی توسعه و گسترش فناوری خودروهای پرنده برای آینده کره زمین تلاش می‌کنند و شاید یک روزی در آینده خودروها به جای عبور و مرور بر روی زمین، به پرواز درآمدند!

توقف شهرسازی بر روی زمین

به مرور زمان به جایی خواهیم رسید که دیگر بر روی زمین فضای کافی برای زندگی وجود نداشته باشد، به همین دلیل باید از زمین کنده شویم و به هوا برویم. شهرسازی و زندگی در ارتفاع و بر روی هوا یکی از آن پیش‌بینی‌های قدیمی و با سابقه در خصوص آینده است.

زندگی در آینده

جایی که دیگر جاده‌ها و ساختمان‌ها بر روی زمین نیستند و ما می‌توانید بدون نیاز به ستون‌ها و پایه‌های بلند، بین دو برج بلند یا دو کوه، جاده بکشیم. همچنین دیگر دریاها و اقیانوس‌ها سد راه شهرسازی نشوند و ما حتی بتوانیم بر روی دریاچه‌ها و دریاها به شهرسازی ادامه دهیم.

انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی پتانسیل‌های فراوانی برای نقش آفرینی در آینده دنیای فناوری در کشورهای مختلف از جمله ایران دارد. کشورهایی که کویرهای بزرگ و آفتابی دارند می‌توانند در آینده به یکی از منابع تولید انرژی در جهان تبدیل شوند. در واقع انرژی خورشیدی در کنار انرژی اتمی می‌توانند حکم نفت و گاز را در آینده ایفا کنند و برای همین ممکن است حتی داشتن بیابان‌ها و مناطق آفتاب‌خیز به یک برگ برنده در آینده کره زمین تبدیل شود.

زندگی در آینده

همین حالا از انرژی خورشیدی برای تامین انرژی خودروها و خانه‌ها استفاده می‌شود. با گسترش این فناوری و استفاده از پنل‌هایی که توان تولید تامین انرژی بیشتری دارند، می‌توانیم در آینده با انرژی خورشیدی برق یک شهر را تامین کنیم.

هایپر لوپ و قطارهای فوق سریع

هایپر لوپی کی از شرکت‌های ایلان ماسک است که قطارهای سریع‌السیر زیرزمینی را در مسیرهای تونل شکل ایجاد کرده است. این قطارها می‌توانند مسیر سه ساعتی را در 30 دقیقه طی کنند و امنیت بسیار بالایی نیز دارند.

این فناوری می‌تواند آینده مسافرت‌ها و حمل و نقل در جهان را تغییر دهد، فرض کنید شما با قطار در کمتر از یک یا دو ساعت از تهران به مشهد یا چابهار برسید. این فناوری بسیاری از مشکلات هواپیماها را ندارد و با سرعت و امنیت بالا می‌تواند چندین بار در طول یک روز، مسافران را از شهرهای مختلف به شهرهای و کشورهای مقصد برساند.

دنیای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

واقعیت مجازی، یکی از مهم‌ترین فناوری‌هایی است که توسعه آن برای استفاده در پلتفرم‌های مختلف در آینده توسط شرکت‌های بزرگ دنیا پیگیری می‌شود. در واقع دنیای متاورس که مارک زاکربرگ در فیسبوک به دنبال خلق آن است بر پایه واقعیت مجازی بنا می‌شود.

البته توسعه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی به صورت همزمان شکل می‌گیرد و در آینده بسیاری از گجت‌ها و پلتفرم‌ها بر اساس قابلیت واقعیت افزوده نیز عرضه می‌شوند.

نمایشگرهای پوشیدنی

در حال حاضر تلفن‌های هوشمندی به بازار آمده‌اند که نمایشگر تاشو دارند، اما اگر یک تلفن همراه بدون نمایشگر عرضه شود چه؟ نمایشگرهای پوشیدنی از جمله فناوری‌هایی است که مدت زیادی در مورد آن صحبت می‌شود اما تاکنون پیشرفتی در زمینه تولید آن اتفاق نیفتاده است.

در این فناوری با استفاده از سنسورهای مختلف و تکنولوژی‌هایی شبیه به پروژکتور، یک صفحه نمایش بر روی پوست دست انسان شکل می‌گیرد که می‌توانید با آن کار کنید، اتفاقی که پیشتر در طرح مفهومی آیفون Next G دیده بودیم.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی 5 گوشی جذابی که هرگز ساخته نشدند

درست کردن غذا با پرینتر سه‌بعدی

فناوری پرینتر سه‌بعدی روز به روز در حال گسترش است و حتما به‌زودی به نقطه‌ای می‌رسیم که بتوانیم غذا را با پرینتر سه‌بعدی ایجاد کنیم. پرینتر سه‌بعدی از آن دست فناوری‌هایی است که می‌تواند زندگی ما را تغییر دهد، با این فناوری می‌توانیم هرچیزی از جمله غذا را چاپ کنیم و از آن استفاده کنیم. کافیست زمانی که وقت ندارید، به چاپگر سه‌بعدی در منزل دستور چاپ پیتزا یا قرمه سبزی را بدهید، بقیه کارها را خود چاپگر انجام می‌دهد.

البته در بحث تغذیه می‌توانیم به یخچال‌های هوشمندی اشاره کنیم که با آنالیز مواد درون یخچال و الگوی مصرف شما، همواره هر مواد خوراکی را که کم باشد، لیست کرده و برایتان سفارش می‌دهد، درواقع با این یخچال‌ها دیگر لازم نیست به فکر تهیه مواد خوراکی باشید.

 

چکاپ کامل توسط لوازم بهداشتی

ابزارهای بهداشتی به سمت هوشمند شدن پیش می‌روند و به‌زودی جای دکتر را برای شما می‌گیرند. در آینده نه‌چندان دور مسواک‌های برقی توانایی بررسی وضعیت دندان شما و آنالیز این داده‌ها را خواهند داشت.

آینه خانه می‌تواند بر اساس علائم پوستی و وضعیت رفتاری شما، سلامت‌تان را چک کند و البته توالت‌های هوشمندی به بازار خواهد آمد که با آنالیز خروجی شما، وضعیت سلامت کل بدن را آنالیز می‌کند. حال با اتصال تمامی این ابزارها به یکدیگر و آنالیز کلی بدن، می‌توانید از سلامت خود مطمئن شوید و برای رفع مشکلی که دارید این دیتاها را برای دکتر خود بفرستید.

اسکلت خارجی

اسکلت‌های خارجی رباتیک در حال حاضر توسط آمریکا برای افزایش توانایی و بازدهی نیروهای نظامی این کشور استفاده می‌شود. اما از این نوع فناوری می‌توان برای افراد کم‌توان یا معلول نیز استفاده کرد. همچنین با کمک اسکلت‌های خارجی می‌توان توانایی افراد را افزایش داد و در مشاغل سخت نیز از این فناوری استفاده کرد.

زندگی در آینده

لای‌‌فای

لای‌فای می‌تواند روزی جانشین وای‌فای شود و دنیای اینترنت و انتقال دیتا را دگرگون کند. در لای‌فای به جای امواج رادیویی از نور برای انتقال داده استفاده می‌شود، طیف نور مرئی حدود ده هزار برابر بزرگ‌تر از طیف رادیویی است و پهنای باند آن پتانسیل بسیار بیشتری نسبت به وای‌فای دارد.

زندگی در آینده

همچنین هزینه راه‌اندازی این فناوری بسیار ارزان‌تر است. لای‌فای از نظر تئوری می‌تواند با سرعت بسیار بالا و تداخل بسیار کم داده‌ها را انتقال دهد.

هوای اختصاصی

هوا در کره زمین روز‌به‌روز آلوده‌تر می‌شود، این یک واقعیت است و حتی پس از پایان شیوع ویروس کرونا، همچنان استفاده از ماسک پیشنهاد می‌شود. با توجه به وضعیت شهرهای بزرگ و گسترش روزافزون کارخانه‌‌های صنعتی و آلودگی محیطی، بعید نیست که در آینده همگی مجبور به زدن ماسک شویم.

زندگی در آینده

شرکت Air Ring پیشتر ماسکی را طراحی کرده که می‌تواند هوای آلوده را تصفیه و ویروس و عوامل بیماری‌زای آن را بگیرد. به این ترتیب ممکن است در آینده فناوری‌هایی شبیه به این ماسک برای همه مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH