تراشه Dimensity 8000 مدیاتک در ماه مارس عرضه خواهد شد

کمپانی تایوانی تولیدکننده تراشه موسوم به مدیاتک در تدارک عرضه چند پردازنده جدید جهت استفاده در اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار و میان‌رده سال 2022 است. بر اساس اعلام یک خبرچین با شناسه Digital Chat Station نخستین محموله‌های تراشه‌ Dimensity 8000 شرکت مدیاتک به‌زودی و طی ماه مارس برای کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت‌فون ارسال خواهد شد. اطلاعات موجود نشان می‌دهند که برندهای چینی نظیر ردمی، ریلمی و سایر شرکت‌ها از پردازنده Dimensity 8000 استفاده خواهند کرد.

تراشه Dimensity 8000 با استفاده از فرآیند 5 نانومتری کمپانی TSMC تولید شده و از معماری دوگانه 4+4 هسته‌ای بهره می‌گیرد. این تراشه مجهز به 4 هسته بزرگ کورتکس A78 و 4 هسته کوچک کورتکس A55 است. حداکثر فرکانس CPU برابر با 2.75 گیگاهرتز بوده و GPU مورد استفاده نیز از نوع Mali-G510 MC6 است. این تراشه از نمایشگرهای 2K با نرخ نوسازی 120 هرتزی، پنل‌های 1080p با نرخ نوسازی 168 هرتزی و ترکیب حافظه رم +LPDDR5 با حافظه‌داخلی UFS 3.1 پشتیبانی می‌کند.

بر اساس اعلام یک وبلاگ‌نویس معروف حوزه فناوری با نام Digital Chat Station در شبکه اجتماعی Weibo، نمونه مهندسی یک اسمارت‌فون مجهز به این تراشه اکنون قابل دسترس است. پارامترهای شاخص این هندست شامل نمایشگر 6.6 اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس، نرخ نوسازی 120 هرتزی و 12 گیگابایت حافظه رم است.

همچنین این دستگاه مجهز به دوربین جلویی 16 مگاپیکسلی و پیکره‌بندی دوربین سه‌گانه در پنل پشتی شامل سنسورهای 50، 50 و 2 مگاپیکسلی است. به گفته Digital Chat Station این هندست پس از برگزاری جشنواره بهاری به‌طور رسمی معرفی خواهد شد. این محصول با برچسب قیمتی حدودا 2000 یوانی (314 دلاری) در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. با این‌حال وی به نام برند تولیدکننده اسمارت‌فون اشاره نکرده است.

موضوع مهم‌تر اینکه امتیاز کلی تراشه Dimensity 8000 در بنچمارک AnTuTu معادل 750 هزار است. بدین‌ترتیب این تراشه از پردازنده اسنپ‌دراگون 870 کوالکام با عملکرد 700 هزار امتیازی پیشی گرفته است. شایان به ذکر است که برندهای ردمی، ریلمی و چند شرکت دیگر، تصمیم خود برای عرضه اسمارت‌فون‌هایی مجهز به این تراشه را رسما مورد تائید قرار داده‌اند.

مدیاتک همچنان به پیشتازی در بازار تراشه‌های اسمارت‌فونی ادامه می‌دهد

موسسه تحقیقاتی Counterpoint Research پیش‌تر گزارش مربوط به فروش تراشه‌های اسمارت‌فونی در جهان طی 3 ماهه سوم سال 2021 را منتشر کرد. داده‌ها نشان می‌دهند که شرکت مدیاتک برتری خود را نسبت به کوالکام افزایش داده و موقعیت برتر خود را در بازار تثبیت نموده است. در این میان شرکت چینی Unisoc نیز به موفقیت‌هایی دست یافته و با پیشی گرفتن از سامسونگ به چهارمین تولیدکننده بزرگ تراشه‌های اسمارت‌فونی در جهان تبدیل شده است. شرکت مدیاتک به لطف میزان بالای تقاضا برای تراشه‌های 4G موفق شد جایگاه خود را تا حد زیادی تقویت کند.

کوالکام با عرضه 62 درصد از تراشه‌های 5G مورد استفاده در جهان کماکان به پیشتازی خود در بازار تراشه‌های اسمارت‌فونی 5G ادامه می‌دهد. شرکت اپل موفق به حفظ جایگاه خود به‌عنوان سومین تامین‌کننده بزرگ تراشه‌های موبایلی در جهان شد؛ در حالی‌که سامسونگ از رتبه چهارم به پنجم سقوط کرد و جای خود را به شرکت Unisoc داد. Unisoc از طریق شراکت با سایر کمپانی‌ها به چنین موفقیت بزرگی دست یافته است. برندهای شریک این تولیدکننده چینی شامل ریلمی، موتورولا، ZTE، سامسونگ و آنر هستند.

سهم های‌سیلیکون افت فاحشی را تجربه نموده و از 13 درصد در 3 ماهه سوم سال 2020 به 2 درصد طی دوره مشابه سال 2021 رسیده است. بی‌ترید این کاهش سهم از تحریم‌های ایالات‌متحده علیه هواوی ناشی شده است؛ پدیده‌ای که تولید تراشه‌های پیشرفته توسط واحد های‌سیلیکون هواوی را دشوارتر کرده است.

با عرضه تراشه‌های اسنپ‌دراگون 8 نسل 1، Dimensity 9000 و سایر نیمه‌هادی‌ها به بازار شاهد شکل‌گیری فضای رقابتی جدی در این حوزه هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH