سونی ساخت تراشه‌های حسگر دوربین برای سری آی‌فون 14 را به TSMC واگذار می‌کند

اگرچه تا زمان عرضه سری آی‌فون 14 اپل در پاییز سال 2022 کماکان بیش از 6 ماه زمان باقی‌ مانده است؛ اما اپل و شرکت‌های تولیدکننده نیمه‌هادی طرف قرارداد آن برنامه‌های فشرده آماده‌سازی خود را آغاز کرده‌اند. از این گذشته اپل برای عرضه محصول در این مقیاس بزرگ و اطمینان از امکان ارائه دستگاه به میزان کافی بایستی ظرفیت تولید خود را از ماه‌ها قبل تکمیل نماید.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده، شرکت سونی در پاسخ به پیشرفت در نظر گرفته شده برای ماژول دوربین آی‌فون‌ 14 پرو، تولید قطعات CIS را برون‌سپاری نموده و این اجزاء با استفاده از فرآیند ویژه و پیشرفته کمپانی TSMC تولید خواهند شد. این تراشه لایه پیکسلی نخستین نمونه‌ای است که سونی تولید آن‌را به TSMC محول می‌کند. همچنین این محصول اولین تراشه دوربین تولید شده توسط کمپانی تایوانی به‌شمار خواهد رفت.

بر اساس گزارشات، سونی قصد دارد تا برای تولید تراشه لایه‌ای 48 مگاپیکسلی خود از فرآیند 40 نانومتری کارخانه Nanke Fab 14B تحت مالکیت شرکت TSMC استفاده کند. همچنین در آینده سونی از فرآیند ویژه و ارتقایافته 28 نانومتری بهره خواهد برد. با این‌حال سونی از سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه ساخت کارخانه JASM در استان کوماموتو ژاپن نیز غفلت نخواهد کرد.

بعلاوه تولید انبوه تراشه لایه منطقی در هسته ISP سونی با استفاده از فرآیند 22 نانومتری نیز به یکی دیگر از کارخانجات TSMC با نام Zhongke Fab 15A واگذار خواهد شد. با این‌حال فیلم فیلتر رنگی و فرآیند میکرولنز در مرحله آخر کماکان به کارخانه اختصاصی سونی در ژاپن منتقل خواهد شد.

منابع صنعتی معتقدند که سونی عمدتا با هدف پاسخگویی به تقاضای بالا برای سری آی‌فون 14 چنین تصمیمی را اتخاذ نموده است. حهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که آی‌فون‌ 14 برای نخستین بار از قطعات CIS با رزولوشن 48 مگاپیکسلی استفاده خواهد کرد. این پدیده نشان‌دهنده نخستین ارتقاء در سیستم دوربین آی‌فون‌های اپل پس از گذشت 7 سال است.

اپل برای نخستین بار طی 7 سال گذشته سیستم دوربین هندست‌های خود را ارتقاء می‌دهد

با این‌حال اندازه تراشه 48 مگاپیکسلی CIS در مقایسه با ماژول 12 مگاپیکسلی بسیار بزرگتر است. این موضوع بدان معناست که تقاضا برای ظرفیت تولید ویفر حداقل 2 برابر خواهد شد. بدیهی‌ است که ظرفیت تولید اختصاصی سونی پاسخگوی این نیاز نخواهد بود؛ بنابراین اقدام اخیر سونی مبنی بر برون‌سپاری تولید امری اجتناب‌ناپذیر است.

بر اساس اخبار پیشین، امسال شرکت اپل 4 مدل مختلف از سری آی‌فون‌ 14 را به بازار عرضه خواهد کرد. 2 مدل رده پایین‌تر این خانواده با اسامی آی‌فون 14 و آی‌فون 14 مکس عرضه خواهند شد. فروش ضعیف مدل‌های آی‌فون 12 مینی و آی‌فون 13 مینی موجب شد تا اپل از تولید آی‌فون 14 مینی صرفنظر کند. مدل‌های رده بالاتر نیز با اسامی آی‌فون‌ 14 پرو و آی‌فون 14 پرو مکس در دسترس خریداران قرار خواهند گرفت. اندازه نمایشگر هندست‌های سری آی‌فون 14 در محدوده 6.1 تا 6.7 اینچ متغیر خواهد بود. بنابراین برخی تحلیل‌گران معتقدند که فروش خانواده آی‌فون 14 حتی از سری آی‌فون‌ 13 نیز بهتر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH