مشکلات رایج اسکنر

مشکلات رایج اسکنر درست مانند تمام ماشین های اداری دیگر گاهی گریبانگیر کاربران می شود. اسکنر یک ماشین اداری پراستفاده برای تبدیل اسناد کاغذی به اسناد دیجیتال داخل کامپیوتر می باشد. این نسخه الکترونیکی توسط نرم افزارهای پردازش تصویر به صورت خروجی هایی با کیفیت قابل قبول درمی آیند.

اسکنرها انواع مختلفی از جمله اسکنر مسطح رومیزی، اسکنر شیت فید، اسکنر فیدر، اسکنر فیلم و اسلاید، اسکنر نقشه و پلاتر و اسکنرهای قابل حمل دارند. مشکلات رایج اسکنرها می توانند منشاء سخت افزاری و یا نرم افزاری داشته باشند.

دقت کنید که برای تعمیر این ایرادات باید حتما به یک متخصص که هم دوره آموزش تعمیرات اسکنر را گذرانده و هم تجربه کافی در این حرفه را دارد انجام شود. در غیر این صورت، عدم رعایت حتی کوچکترین نکات می تواند خروجی نامطلوبی را هنگام اسکن عکس ها یا اسناد به شما ارائه دهد.

نحوه عملکرد

قبل از پرداختن به مشکلات رایج اسکنر با نحوه عملکرد آنها آشنا می شویم. هرچند انواع مختلفی از اسکنرها وجود دارد اما تقریبا اساس عملکرد همه آنها شبیه به هم است. پس از اینکه برای اسکن یک عکس، آن را روی صفحه شیشه ای یک اسکنر می گذارید، توسط یک لامپ زنون به عکس نور تابیده می شود و تصویر عکس توسط یک آینه زاویه دار به یک آینه دیگر منتقل می شود.

تعداد آینه ها با توجه به نوع اسکنر می تواند متفاوت باشد. آینه ها از نوع مقعر هستند که باعث می شود تصویر انتقالی کوچکتر باشد و در نتیجه وضوح بیشتری داشته باشد. تصویر آینه آخر به یک لنز منتقل شده و از آنها با تفکیک رنگ های اصلی به قطعه ای به نام CCD منتقل می شود که مهمترین قطعه داخل اسکنر است.

سی سی دی ها در واقع وظیفه تبدیل تصویر به سیگنال الکتریکی را بر عهده دارند. سی سی دی مجموعه ای از دیودهای نوری است که نور را به الکترون تبدیل می کند. رنگ های متفاوت در تصویر با توجه به مقدار روشنایی که دارند به ولتاژ الکتریکی تبدیل می شوند.

قطعات اصلی اسکنر

سیستم اسکنر شامل آینه ها، لنز، هد اسکن و فیلتر می باشد. هد دستگاه با حرکت روی سند که بوسیله یک موتور و یک تسمه صورت می گیرد تصویر را اسکن می کند. اسکنرها از لحاظ وضوح تصویر و شفافیت باهم متفاوت هستند. این تفاوت به تعداد حسگرها در سی سی دی، دقت موتور مکانیکی در هد دستگاه، میزان روشنایی منبع نور زنون یا فلوئورسنت و کیفیت لنز بستگی دارد.

در مرحله بعدی این تصویر اسکن شده باید به کامپیوتر انتقال یابد. برای این کار راه های متفاوتی وجود دارد. ساده ترین راه انتقال تصویر استفاده از پورت موازی است که کندترین روش نیز هست. روش بعدی استفاده از پورت SCSE و روش سوم استفاده از پورت USB می باشد که هر دو روش سرعت قابل قبولی دارند و کار با آنها ساده است. روش آخر استفاده از Fire Wire است که سریع ترین روش محسوب شده و هزینه بالایی نیز دارد.

مشکلات رایج اسکنر

در این قسمت از مقاله به مشکلات رایج اسکنر می رسیم. همانطور که اشاره کردیم اسکنرها نیز مانند دستگاه های الکترونیکی دیگر دچار عیب و ایرادات مخصوص به خود هستند که در ادامه این ایرادات و راه حل رفع آنها را بررسی می کنیم.

دستگاه اسکن نمی گیرد

یکی از مشکلات رایج اسکنر این است که دستگاه کار نمی کند. در صورت بروز این ایراد، راه حل را باید به احتمال زیاد در قطعات سخت افزاری دستگاه جستجو کرد. برای این کار باید ابتدا کابل یو اس بی را جستجو کنیم. در این موارد اکثرا مشکل مربوط به کابل USB دستگاه است که گاهی اوقات نیز مجبور هستیم آن را تعویض کنیم.

مورد بعدی احتمال وجود ایراد در لامپ اسکنر و یا لنز آن است. برای عیب یابی و تعمیر این مشکل باید حتما به متخصص تعمیرات اسکنر مراجعه کرد. اگر اسکنر از لحاظ سخت افزاری سالم باشد باید مجددا درایور آن را نصب کنیم.

کار نکردن اسکنر با وجود اتصال به کامپیوتر و نصب درایور

یکی از نکته های مهم در نصب و راه اندازی اسکنر این است که درایور دستگاه باید قبل از اتصال اسکنر به کامپیوتر نصب شود. برای حل این مشکل باید ابتدا اسکنر را جدا کرده و درایور نصب شده روی کامپیوتر را پاک کنیم. سپس باید کامپیوتر را ری استارت کنیم و مجدد درایور را نصب کنیم. سپس اسکنر را به کامپیوتر متصل می کنیم.

صداهای شدید از اسکنر در زمان ارسال فرمان اسکن

یکی دیگر از مشکلات رایج اسکنر سر و صدای زیاد آنهاست. این صداها معمولا از پرینترهای اچ پی تولید می شود که معمولا به دلیل وجود قفل دستگاه است و باید پیش از شروع به کار دستگاه آزاد شود. علت دیگر این صداها می تواند قرار گرفتن دستگاه روی یک سطح ناهموار باشد.

رفع مشکل ارور های اسکنر اچ پی

یکی از شایع ترین مشکلاتی که کاربران پرینتر به خصوص پرینترهای اچ پی با آن روبرو می شوند مشاهده ارور هنگام اسکن دستگاه است. این ارورها معمولا در پنل لمسی مشاهده می شوند. هرکدام از این خطاها مربوط به ایراد خاصی در عملکرد دستگاه است و می توانند سخت افزاری یا نرم افزاری باشند. این خطاها دارای لیست مشخصی هستند که در دفترچه راهنمای هر دستگاه وجود دارد.

بالا نرفتن کیفیت عکس با وجود افزایش dpi

یکی از مهمترین مشکلات رایج اسکنر کیفیت پایین اسکن اسناد است. تغییر dpi در کیفیت تصویر اسکن تاثیر چندانی ندارد. این کار فقط تعداد نقاط در هر سانتی متر مربع را افزایش می دهد. برای حل این مشکل باید از مقادیری از dpi که به dpi خود دستگاه تقسیم پذیر هستند استفاده کرد. همچنین رزولوشن باید با توجه به کاربردی که در نظر دارید تعیین شود. برای مثال برخی افراد برای اسکن معمولی صفحات رزلوشن را روی 1200 قرار می دهند که این کار باعث می شود فایل خروجی به شکل غیر معقولی حجیم باشد.

سفید، سیاه یا نگاتیو شدن اسکن

اولین احتمال در هنگام بروز این مشکل این است که اسکنر خاموش شده باشد و کابل اسکنر قطع شده باشد. اکثر اوقات دلیل سیاه اسکن کردن تصویر گرد و غبار گرفتن دستگاه است. کثیفی شیشه اسکنر نیز می تواند در این مشکل تاثیرگذار باشد و کیفیت تصاویر را کاهش دهد.

برای رفع این مشکل باید شیشه اسکنر را با یک دستمال لطیف و مرطوب پاک کرد. هنگام انجام این کار مراقب باشید روی شیشه خط و خش ایجاد نکنید.

راهکارهای رفع مشکل از کار افتادگی دستگاه اسکنر

مجموعه اقداماتی وجود دارد که برای رفع مشکلات رایج اسکنر می توان آنها را انجام داد. این اقدامات می توانند برای پیشگیری یا حتی رفع ایراد اسکنر بسیار موثر باشند. در ادامه اقداماتی که می توانید قبل از مراجعه به متخصص تعمیرات پرینتر انجام دهید را آورده ایم.

اسکنر را خاموش و روشن کنید.

یکی از ساده ترین و در عین حال بهترین راه حل ها برای رفع برخی ایرادات اسکنرها خاموش و روشن کردن آنها می باشد. این راه حل در مواقعی که مشکل اسکنر نرم افزاری باشد موثر است. در صورتی که سیستم شما به اسکنر متصل است بهتر است آن را نیز ری استارت کنید.

ویندوز متصل به اسکنر را نیز آپدیت کنید.

برخی اوقات دلیل کار نکردن اسکنر اپدیت نبودن ویندوز است. اگر ویندوز قدیمی باشد به مرور زمان عملکرد اسکنر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و با ارائه خطاهای مختلف مانع از اسکن اسناد توسط دستگاه می شود. همچنین پر بودن حافظه لپ تاپ یا کامپیوتر شم هم می تواند یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل باشد.

از قابلیت Troubleshooting  در ویندوز خود استفاده کنید.

یکی از قابلیت های ویندوز که در خیلی از مواقع می تواند مشکل ما را حل کند قابلیت Troubleshooting  ویندوز است. خیلی از مواقع که ما برای یافتن راه حلی پیچیده برای رفع مشکل اسکنر خود هستیم، این قابلیت می تواند در کوتاه ترین زمان و ساده ترین شکل مشکل ما را برطرف کند.

درایور اسکنر را دوباره نصب و آپدیت کنید.

آخرین راه حل برای رفع مشکلات رایج اسکنر بروز کردن ویندوز و نصب دوباره درایور است. این کار را می توانید به راحتی از کنترل پنل خود و با Uninstall کردن برنامه و راه اندازی مجدد آن انجام دهید.

معرفی دوره آموزش تعمیرات ماشین های اداری

به عنوان یک پیشنهاد برای خوانندگان این مقاله، مرکزی علمی و تخصصی واقع در میدان انقلاب تهران به نام آموزشگاه فنی سازان، برای کارآموزان و علاقه مندان، دوره آموزش تعمیرات ماشین های اداری را برگزار می کند. آنطور که مشخص است، در این دوره نصب، عیب یابی و تعمیر ماشین های اداری از جمله اسکنر، دستگاه کپی و پرینتر به کارآموزان آموزش داده می شود.

نکته جالب دیگر این است که این دوره ضمانت یادگیری و پشتیبانی پس از دوره دارد. ضمن اینکه علاقه مندان بعد از دوره مدرک رسمی از سازمان فنی و حرفه ای دریافت می کنند که به وسیله آن می توانند حتی جواز کسب دریافت کنند. مشخص نیست این امکان به صورت موقتی یا دائمی ایجاد شده باشد اما در هر صورت می تواند یک فرصت مناسب برای یادگیری یک مهارت و ورود به بازار کار باشد.

https://fannisazan.com

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH