نقد و بررسی ساعت هوشمند گلکسی واچ 4 کلاسیک سامسونگ: چرخ زمانه!

در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی جدیدترین ساعت هوشمند سامسونگ یعنی گلکسی واچ 4 کلاسیک بپردازیم.

در سال‌های اخیر شاهد تولد و تکامل ساعت‌های هوشمند بوده‌ایم که به مرور زمان پخته‌تر شده‌اند. در میان انواع ساعت‌ها با انواع قابلیت‌ها اما نمی‌توان بهتر بودن برخی از عناوین را انکار کرد.

یکی از نکاتی که بسیاری بدان معتقد بودند، برتری ساعت‌های اپل تحت عنوان اپل‌واچ نسبت به ساعت‌های دیگر و یا به نوعی اندرویدی بود. این برتری نیز به دلیل هم‌خوانی و کارآمد بودن سخت افزار و نرم‌افزاری بود که اپل ارائه می‌کرد. اما شاید در آخرین نسخه از سری ساعت‌های سامسونگ، بالاخره شاهد یک رقیب توانمند برای اپل‌واچ باشیم.

سامسونگ با ترکیب سخت‌افزار خوب و خوش‌ساخت خود با سیستم‌عامل گوگل توانسته است تا ترکیبی دلنشین و مناسب را ارائه دهد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی حاصل این ترکیب یعنی گلکسی واچ 4 کلاسیک بپردازیم و ببینیم که سامسونگ این‌بار چگونه عمل کرده است.

جدول خصوصیات گلکسی واچ 4 کلاسیک

ابعاد
45.5 در 45.5 در 11 میلی‌متر
وزن
52 گرم 
نمایشگر
1.4 اینچ سوپر امولد با رزولوشن 450 در 450
سنسورها
BioActive، شتاب‌سنج، بارومتر، ژیروسکوپ، سنسور ژئومغناطیس و سنسور نور
سیستم عامل
Wear OS – One UI Watch 3
باتری
361 میلی‌آمپر به همراه شارژر مگنتی

طراحی و کیفیت ساخت

نسخه‌ای از این ساعت که ما در آی‌تی‌رسان بررسی کردیم، مدل ۴۶ میلی‌متری و بدون LTE بود. اما نسخه‌های ۴۲ میلی‌متری و همچنین با پشتیبانی از LTE نیز برای خرید در دسترس است.

ظاهر ساعت همان‌طور که از نامش برمی‌آید، بسیار کلاسیک است و شما را یاد ساعت‌های آنالوگ و باکیفیت قدیمی می‌اندازد. می‌توان گفت که این ساعت ظاهر کلی خود را از نسل پیشین این سری یعنی گلکسی واچ ۳ به ارث برده است.

از بالا که به ساعت نگاه کنیم، صفحه نمایشی را می‌بینیم که دور خود یک حاشیه با دقیقه‌های مشخص و مضرب ۵ دارد و دور این حاشیه نیز یک حلقه وجود دارد که قرار است به شما در جابه‌جایی داخل منو‌ها کمک کند.

گلکسی واچ 4

حاشیه چرخان

این حاشیه چرخان در گلکسی واچ ۴ بر خلاف نسل قبل از لبه‌هایی با بافت ظریف‌تر برخوردار است که ظاهر کلی ساعت را مینیمال‌تر می‌کند اما در عین حال کارآمد بوده و به شما در چرخاندن این حلقه کمک می‌کند.

یکی از دو تفاوت اصلی نسخه کلاسیک با استاندارد در سری ۴ همین حلقه است. در نسخه استاندارد بر خلاف کلاسیک این حاشیه به صورت دیجیتالی تعبیه شده است و شما حس خوب چرخاندن فیزیکی این حلقه را تجربه نخواهید کرد.

فاصله کلیک‌هایی که در این حاشیه تعبیه شده، بسیار مناسب است که نه به سرعت زیادی جابه‌جایی در منو و نه به نیاز چرخش زیاد آن منجر می‌شود. نمی‌توان انکار کرد که چرخاندن این حاشیه کار لذت بخشی است اما آیا ارزش ۱۰۰ دلار بیشتر را دارد؟!

گلکسی واچ 4

حاشیه نسخه استاندارد به واسطه نبودن این حلقه، تخت است که آسیب‌پذیری آن را بیشتر می‌کند. اما نبود آن به معنی دشوارتر بودن رفت و آمد بین برنامه‌ها نیست چرا که حلقه دیجیتالی نیز به خوبی حاشیه چرخشی فیزیکی عمل می‌کند و تنها تفاوت آن‌ها نبود حس لذت‌بخش چرخاندن حلقه است.

به واسطه وجود این حلقه و ارتفاع بیشتری که نسبت به صفحه نمایش دارد، نمایشگر این ساعت بیشتر از آسیب در امان است زیرا اکثر ضربه‌ها در ابتدا به این حاشیه برخورد می‌کند.

گلکسی واچ 4

همچنین برای قرار گرفتن این حلقه بر روی بدنه ساعت، سامسونگ به هر مدل آن دو میلی‌متر قطر اضافه کرده است که این ساعت را به ساعتی قطور و مناسب برای دست‌های بزرگ تبدیل کرده است.

سمت چپ ساعت خالی به نظر می‌رسد اما اگر به پایین این لبه دقت کنید، متوجه وجود دو اسپیکر کوچک می‌شوید. در لبه سمت راست مانند نسل قبل دو دکمه قرار گرفته است که همچنین این لبه در میان این دو دکمه ارتفاع بیشتری دارد تا ظاهری یک دست به ساعت ببخشد و ارتفاع لبه‌ها کمتر به نظر برسند.

دکمه بالا حاشیه قرمز رنگی دارد که به تشخیص آن دو از یکدیگر کمک می‌کند. این دکمه برای بازگشت به صفحه اصلی و دکمه زیرین برای بازگشت به عقب استفاده می‌شوند. همچنین در این دو دکمه فناوری دیگری نیز قرار داده شده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

در نهایت، زیر این ساعت با یک سنسور در مرکز که دور آن اطلاعاتی در مورد ساعت نوشته شده، مزین شده است.

گلکسی واچ 4

جنس بدنه گلکسی واچ ۴ کلاسیک از فولاد ضدزنگ ساخته شده که آن را نسبت به نسخه استاندارد آلومینیومی مقاوم‌تر و همچنین سنگین‌تر می‌کند که حس کلاسیک را در این ساعت قوت می‌بخشد.

گلکسی واچ ۴ کلاسیک از رنگ‌های محدودتری نسبت به نسخه استاندارد برخوردار است و صرفا در دو رنگ نقره‌ای و مشکی عرضه می‌شود که ما در آی‌تی‌رسان نسخه نقره‌ای را مورد بررسی قرار دادیم.

ضخامت این ساعت ۱۱ میلی‌متر بوده و وزن آن نیز ۵۲ گرم است. این ساعت مشخصا وزن زیادی نسبت به بسیاری از ساعت‌های هوشمند دارد و باید ببینید که آیا به ساعت‌های سنگین علاقه دارید و یا شما را آزار خواهد داد.

گلکسی واچ ۴ کلاسیک همچنین به گواهی IP68 مجهز است و می‌تواند فشار آب را تا عمق ۵۰ متری تحمل کند. به علاوه، این ساعت گواهی نظامی آمریکا (MIL-STD-810G) را نیز در کارنامه خود دارد که خبر از مقاومت خوب آن نسبت به گرد و خاک و ضربه می‌دهد.

گلکسی واچ 4

بند نسخه‌ای که به دست ما رسید از جنس سیلیکون بود و رنگ سفیدی داشت که با گیره‌ای نقره‌ای همراه شده بود تا با بدنه ساعت به خوبی همخوانی داشته باشد. بند این ساعت در بازه طولانی شما را آزار نخواهد داد و موجب تعرق یا حساسیت نمی‌شود. این بند‌ها به راحتی از ساعت جدا می‌شوند و می‌توان آن‌ها را با رنگ و طرح‌های دلخواه جایگزین کرد.

گلکسی واچ 4

صفحه نمایش

نمایشگر این ساعت را می‌توان از نقاط قوت آن دانست چراکه از کیفیت بالا، وضوح رنگ‌های عالی و کنتراست خوبی بهره می‌برد و از هر نظر شما را راضی خواهد کرد.

در سایز ۴۲ میلی‌متری آن از یک صفحه‌نمایش سوپر امولد ۱.۱۹ اینچی با رزولوشن ۳۹۶ در ۳۹۶ و در سایز ۴۶ میلی‌متری آن از نمایشگری سوپر امولد ۱.۳۶ اینچی با رزولوشن ۴۵۰ در ۴۵۰ استفاده شده است.

گلکسی واچ 4

این صفحه نمایش از روشنایی بسیار خوبی برخوردار است و در زیر نور مستقیم آفتاب نیز جزئیات را به خوبی نمایش می‌دهد. همچنین در زاویه‌های مختلف همچنان می‌توان به خوبی اطلاعات نمایش داده روی ساعت را خواند.

گلکسی واچ 4

نمایش بسیار خوب رنگ‌ها در کنار تراکم پیکسلی بالای آن، شما را به استفاده از واچ‌فیس‌های رنگارنگ و متنوع خود دعوت می‌کند که با استفاده از این صفحه نمایش به خوبی هرچه تمام‌تر نمایش داده می‌شوند.

همچنین قابل ذکر است که پنل استفاده شده در این ساعت یک پنل ۶۰ هرتزی است که کاملا کافی و پاسخگو است.

سخت‌افزار و حسگر‌ها

سخت‌افزار کلی

تا نسل پیشین سری ساعت‌های هوشمند سامسونگ، این کمپانی همواره از پردازشگر Exynos 9110 خود استفاده می‌کرد اما در سری چهارم این ساعت‌ها، سامسونگ از نسل جدید پردازنده‌های ساعت هوشمند خود استفاده کرده است. گلکسی واچ ۴ به تراشه‌ ۵ نانومتری جدید Exynos W920 مجهز است.

گلکسی واچ ۴ کلاسیک همچنین در مورد رم و حافظه نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. این ساعت دارای ۱.۵ گیگابایت رم بوده که برای انجام تمامی پردازش‌های مورد نیاز کافی بوده و به خوبی عمل می‌کند. همچنین دارای ۱۶ گیگابایت حافظه است که ۸ گیگابایت آن به سیستم عامل و نرم‌افزار‌های اولیه اختصاص دارد و ۸ گیگابایت باقی برای آهنگ‌ها و نصب نرم‌افزار‌های مورد علاقه‌تان کافی است.

گلکسی واچ 4 از LTE، بلوتوث ۵، وای فای 2.4 و NFC پشتیبانی می‌کند و مجهز به GPS داخلی و روش‌های مسیریابی جایگزین نظیر گلوناس و گالیلئو است.

حسگر‌ها و سلامتی

حسگرهای گلکسی واچ 4 شامل سنسور ویژه‌ای موسوم به BioActive، شتاب‌سنج، بارومتر، ژیروسکوپ، سنسور ژئومغناطیس و سنسور نور است.

در بخش سلامتی، سامسونگ لیست بلند بالایی از قابلیت‌ها را در اختیار کاربران قرار داده که برخی از آن‌ها مانند حسگر BIA را پیش‌تر در هیچ ساعت هوشمندی ندیده‌ایم.

حسگر اصلی و برگ برنده سامسونگ موسوم به BioActive، در واقع کار سه سنسور را انجام می‌دهد. حسگر اپتیکال ضربان قلب، حسگر ECG که برای سنجش اختلال در عملکرد قلب به کار می‌رود و در نهایت حسگر BIA یا ارزیابی ترکیب بدنی، سه سنسوری هستند که زیرمجموعه بایو‌اکتیو محسوب می‌شوند.

گلکسی واچ ۴ از روش تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) برای ارزیابی ترکیب بدن استفاده می‌کند. برای استفاده از این قابلیت شما باید دو انگشت وسطی خود را که با هیچ قسمت دیگری از بدن تماس ندارد، روی دو دکمه ساعت قرار دهید. سپس واچ ۴ جریان الکتریکی ضعیفی را از یک دکمه و انگشت وارد بدن شما می‌کند و میزان زمانی که طول می‌کشد تا این جریان از انگشت دیگر شما به ساعت برگردد را اندازه می‌گیرد. توجه داشته باشید که یک جریان الکتریکی در آب سریع‌تر حرکت می‌کند و همچنین باید بدانید که در بخش‌هایی که چربی هست، آب کمتری نسبت به داخل ماهیچه وجود دارد و به همین دلیل نیز اندازه‌گیری میزان چربی ممکن می‌شود.

گلکسی واچ 4

برای انجام کامل این فرآیند شما باید انگشتان خود را به مدت ۱۵ ثانیه بر روی دکمه‌های ساعت نگه دارید و همچنین در مورد دقت آن باید گفت که سامسونگ بسیار خوب و حتی تعجب برانگیز عمل کرده است. به طوری که نتایجی که این ساعت به ما می‌دهد بسیار مشابه ترازو‌های حرفه‌ای و گران‌قیمت است و چند درصد با آن‌ها تفاوت دارد. همچنین شما قبل از استفاده از این قابلیت باید قد و وزن خود را وارد کنید تا ساعت توده بندی شما را نیز محاسبه نماید.

از دیگر قابلیت‌های مربوط به سلامتی این ساعت می‌توان به قابلیت آن در محاسبه ضربان قلب، اکسیژن خون (SpO2)،‌ پایش استرس، ردیاب خواب با قابلیت تشخیص خروپف،‌ یادآوری تحرک و همچنین نتایجی که حسگر BIA به ما می‌دهد یعنی میزان چربی، درصد آب، میزان متابولیسم پایه و توده عضلانی اشاره کرد.

گلکسی واچ 4

یکی از نکات منفی در مورد این ساعت اما نبود دسترسی به دو سنجش آن در گوشی‌های غیر از سامسونگ است. ECG و سنجش فشار خون این ساعت باید با اپلیکیشن مانیتور سلامتی سامسونگ هماهنگ شوند که فقط از طریق گلکسی استور در دسترس است. به علاوه، حتی اگر گوشی سامسونگ داشته باشید نیز به این قابلیت‌ها دسترسی نخواهید داشت چراکه قابلیت استفاده از این دو، در برخی کشور‌ها از جمله ایران در دسترس نیست.

گلکسی واچ 4 از ۹۵ مدل مختلف ورزشی پشتیبانی می‌کند که برخی از آن‌ها نظیر دویدن، پیاده‌روی، شنا و استفاده از دستگاه قایقرانی به‌طور خودکار فعال می‌شود و اکثر این حالت‌ها اطلاعات نسبتا دقیقی ارائه می‌دهند.

به طور کلی، گلکسی واچ 4 کلاسیک یک پکیج کامل از حسگر‌ها و قابلیت‌ها را به ورزشکاران و کسانی که قصد دارند تا وضعیت بدن خود را زیر نظر داشته باشند، ارائه می‌دهد.

گلکسی واچ 4 از اسپیکر و میکروفون بسیار خوب و کارآمدی برای تماس و صدای نوتیفیکیشن بهره می‌برد. اسپیکر‌های آن حتی شاید شما را شگفت‌زده کند.

باتری

نسخه‌ای از این ساعت که ما مورد بررسی قرار دادیم دارای یک باتری با ظرفیت ۳۶۱ میلی‌آمپر ساعت بود. این عدد در مدل‌های کوچک‌تر به ۲۴۷ میلی‌آمپر ساعت می‌رسد که عمر آن را در حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

به طور کلی اگر یک استفاده معمولی از ساعت را در نظر بگیریم که شامل چند تست با حسگرها، تعویض موسیقی و اتصال مداوم به گوشی و همچنین رفت‌و‌آمد هر از چندگاهی در منو‌های ساعت می‌شود، این ساعت تا ۹.۵ الی ۱۰ ساعت پاسخگو خواهد بود و می‌توان گفت که برای استفاده یک روزه مناسب است.

گلکسی واچ 4

همچنین این ساعت یک شارژر بی‌سیم مبتنی بر WPC دارد که در حدود ۲ ساعت می‌تواند گلکسی واچ 4 را شارژ نماید. از طریق گوشی‌هایی که از شارژ معکوس پشتیبانی می‌کنند نیز می‌توان این ساعت را شارژ کرد تا دیگر حتی نیازی به شارژر هم نداشته باشید.

نرم افزار گلکسی واچ 4 کلاسیک

سیستم عامل

بی‌شک یکی از مهم‌ترین تغییرات این ساعت نسبت به نسل قبلی خود، تغییر سیستم عامل آن است. سیستم عاملی که در نسل‌های قبلی ساعت‌های هوشمند سامسونگ استفاده می‌شد، OS اختصاصی این کمپانی یعنی تایزن بود. تایزن سیستم عامل بدی نبود اما محدود بودن آن به ساعت‌های سامسونگ و جدا شدن آن از بقیه ساعت‌های اندرویدی، اپلیکیشن‌های این ساعت را محدود می‌کرد چرا که هرچه جامعه‌ای که از این سیستم عامل بهره می‌برند، کوچک‌تر باشد، توسعه دهندگان کمتری برای آن محتوا تولید می‌کنند.

این بار اما سامسونگ با همکاری گوگل و فیت‌بیت، تصمیم گرفت تا یک سیستم عامل یک‌پارچه برای ساعت‌هایی که با گوشی‌های اندرویدی کار می‌کنند، توسعه دهد. مهم‌ترین نتیجه این تصمیم به وجود آمدن هرچه بیشتر اپلیکیشن‌های جدید برای این سیستم عامل است که در نهایت به نفع تمامی ساعت‌های اندرویدی خواهد بود.

نسخه جدید Wear OS که برای اولین بار روی گلکسی واچ 4 استفاده شده است، One UI Watch 3 نام دارد، ترکیبی از نقاط قوت سیستم عامل تایزن و همینطور Wear Os. این سیستم‌عامل اما شباهت بسیاری به تایزن دارد و حتی ممکن است که برخی متوجه تفاوت آن‌ها نشوند.

به طور کلی سامسونگ توانسته است تا یک‌پارچه سازی خوبی میان سخت‌افزار و سیستم‌عامل این ساعت انجام دهد اما شاید تایزن کمی بیشتر به فرم‌فاکتور دایروی ساعت‌های سامسونگ توجه کرده بود چراکه در برخی از منو‌ها گویی ساختار مربعی در نظر گفته شده است و کمی در قالب دایره‌ای شکل گلکسی واچ 4 خوب به نظر نمی‌رسد.

این ساعت همچنین رابط کاربری روان و خوش‌ساختی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. یکی از دیگر نکاتی که برای اولین بار در این ساعت می‌بینیم، استفاده از اپلیکیشن Galaxy Wearable برای کنترل ساعتی است که از سیستم‌عامل Wear OS استفاده می‌کند.

این اپلیکیشن به طور کلی قابلیت‌های خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. شما می‌توانید با این اپلیکیشن واچ‌فیس‌ مود علاقه خود را از میان انبوهی از فیس‌های پیش فرضی که سامسونگ برای این ساعت طراحی کرده، انتخاب کنید. این واچ‌فیس‌ها از تنوع رنگی و شکلی بسیار خوبی برخوردار هستند و بسیاری از سلیقه‌ها را راضی خواهند کرد. اما فراموش نکنید که اگر از آن دسته افراد سخت پسند هستید و یا از واچ‌فیس‌های پیش‌فرض خسته شده‌اید، می‌توانید از میان ده‌ها واچ‌فیسی که در گوگل‌پلی وجود دارد یکی را برای خود برگزینید.

در مورد واچ‌فیس‌های پیش‌فرض، شما قابلیت تغییر عقربه‌ها، جایگاه آن‌ها، اطلاعات نمایش داده شده و آیکون‌ها را خواهید داشت تا آن‌ها را دقیقا به چیزی که برای شما مناسب است تبدیل کنید.

از دیگر قابلیت‌های این اپلیکیشن، تنظیم چینش تایل‌ها یا همان ویجت‌ها، تنظیم کوئیک پنل، مدیریت اپ‌های ساعت و همچنین تغییر در چینش آن‌هاست. و واضحا به تنظیمات کلی ساعت مانند صفحه‌نمایش و اسپیکر‌ها دسترسی خواهید داشت.

هنگام کار با خود ساعت نیز شما دسترسی راحتی به بخش‌های مختلف آن خواهید داشت. در صفحه اصلی یا همان واچ‌فیس که باشید، با پایین کشیدن انگشت خود از بالا، با منویی مشابه کنترل سنتر در اندروید مواجه خواهید شد که به شما اجازه روشن یا خاموش کردن وای‌فای، بلوتوث و از این دست را خواهد داد.

اگر انگشت خود را از پایین به بالا بکشید، با اپلیکیشن‌های ساعت روبه‌رو می‌شوید و با جابه‌جایی میان آن‌ها می‌توانید یکی را انتخاب کنید.

اگر به چپ بروید می‌توانید نوتیفیکیشن‌های خود را بخوانید و اگر به راست بروید با تایل‌ها یا ویجت‌ها روبه‌رو خواهید شد. شما می‌توانید این تایل‌ها را با توجه به نیاز خود بچینید تا برای مثال با دسترسی سریع‌تری به بخش کنترل آهنگ برسید.

اپلیکیشن‌های پیش‌فرض ساعت شامل اپ‌های سامسونگ و گوگل به صورت ترکیبی می‌شود. برای مثال در بخش‌های سلامت، پرداخت و همچنین پیام، از اپ‌های سامسونگ استفاده شده است.

یکی از دیگر ایراداتی که به این ساعت وارد است دستیار صوتی آن است. شما با این ساعت فقط به استفاده از بیکسبی محدود خواهید بود و به گوگل اسیستنت دسترسی نخواهید داشت. بیکسبی در فهمیدن دستورات به خوبی عمل کرده، اما نسبت به گوگل اسیستنت از فرمان‌های کمتری پشتیبانی می‌کند.

در نهایت نیز مانند نسل قبل، این ساعت از کیبورد T9 بهره می‌برد و همچنان کارآمد است. البته که نباید از آن توقع زیادی داشت چراکه تایپ کردن بر روی یک ساعت هوشمند ممکن است برای بسیاری دشوار باشد اما در نوع خود خوب عمل می‌کند.

جمع‌بندی بررسی گلکسی واچ 4

درنهایت باید گفت که این ساعت رقیب بسیار خوبی برای اپل‌واچ و دیگر ساعت‌های هوشمند است. این ساعت هرآنچه را که از آن انتظار دارید، در اختیار شما خواهد گذاشت. این ساعت چه از لحاظ سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری نزدیک به کامل بوده و هم‌خوانی خوبی را نیز میان این دو برقرار کرده است. برخی ایرادات کوچک مانند نبود گوگل اسیستنت نیز می‌تواند با آپدیت نرم‌افزاری برطرف شود، چه بسا که ساسونگ اعلام کرده است که به‌زودی دستیار صوتی گوگل نیز بر روی این ساعت در دسترس خواهد بود.

نقاط قوت

سخت‌افزار و نرم‌افزار یک‌پارچه

صفحه‌نمایش عالی و بدون نقص

امکانات سلامتی کامل به همراه سنسور سنجش چربی بدن

سیستم‌عامل بهبود یافته

حاشیه چرخان کاربردی

واچ‌فیس‌های متنوع و اپلیکیشن‌های فراوان

 

نقاط ضعف

در دسترس نبودن دو قابلیت سلامتی در ایران

بزرگ بودن هر دو سایز کلاسیک برای برخی از مچ‌ها

ناسازگاری با آیفون و نبود برخی امکانات در گوشی‌های غیرسامسونگی

 

 

2 در مورد “نقد و بررسی ساعت هوشمند گلکسی واچ 4 کلاسیک سامسونگ: چرخ زمانه!”

  1. ناصر رحیمی

    به نظرتون در جمع بندی بهتر نبود که مساله باتری بسیار ضعیف نسبت به نسلهای پیشین رو هم عنوان کنید چون واقعا کمه واسه 9.5 ساعت استفاده

    1. رهام برهمند

      سلام دوست عزیز. درسته که نسبت به نسل قبل ضعیف‌تر عمل کرده اما در کل برای یک ساعت هوشمند بازدهی قابل‌قبولی داره. بدهیه که استفاده از یک ساعت مثل گوشی نیست و خیلی اوقات اونقدرا باهاش سر و کار نداریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH