دالبی ویژن چیست و چگونه کار می‌کند؟

در این مقاله قصد معرفی یکی از فناوری‌هایی را داریم که این روز‌ها نام آن را زیاد می‌شنویم یعنی دالبی ویژن، فناوری برتر در داینامیک رینج.

بعد از ارتقای نمایشگرها از HD به Full HD و 4K، توسعه دهندگان و سازندگان تلویزیون‌ها و دیگر انواع صفحه‌نمایش به سراغ کار بر روی فناوری دیگری برای پیشرفت و ارائه نسل بعدی خود رفتند. به طور کلی می‌توان این فناوری‌ها را زیر مجموعه HDR در نظر گرفت.

یکی از انواع اچ‌دی‌آر دالبی ویژن نام دارد که می‌توان گفت بهترین نوع آن همین ویژن است. اگر برای شما نیز سوال است که این فناوری دقیقا چطور کار می‌کند و چه تاثیری بر روی تجربه بصری شما دارد این مطلب برای شماست. اما برای شروع بهتر است بیشتر با HDR آشنا شویم.

HDR

برای فهمیدن کاربرد HDR بهتر است نگاه کوتاهی به Dynamic Range بیاندازیم. داینامیک رینج به طور خلاصه گزارشی است از توانایی نمایش یک تصویر با بخش‌هایی با روشنایی بسیار زیاد مانند نوری که از پنجره وارد می‌شود در کنار بخش‌هایی تاریک که داخل اتاق هستند و هر چقدر عدد گزارش شده بالاتر باشد، بدان معناست که تفاوت بخش روشن و تاریک می‌تواند بیشتر باشد.

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

High Dynamic Range یا HDR یک فناوری است که می‌تواند جزئیات بیشتری را در هنگام نمایش تصاویری با تفاوت زیاد روشنایی در قسمت‌های مختلف نشان دهد. مانیتور‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند قیمت و شدت روشنایی بالایی دارند. این فناوری بیشتر در حوزه تولید محتوا استفاده می‌شود اما می‌تواند به بازی‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند و همچنین فیلم‌ها رنگ و جزئیات تازه‌ای ببخشد.

درست است که HDR بیشتر استانداردی برای داینامیک رینج است اما به واسطه آن 2 خصوصیت دیگر نیز دارد. یک حداقل روشنایی که مینیمم آن برابر 1000 نیتز است و یک حداقل در Color Gamut که به تعداد رنگ‌هایی که نمایشگر می‌تواند نشان دهد مربوط است.

استاندارد‌های HDR

به طور کلی 3 مدل از HDR وجود دارد که بقیه آن‌ها زیرمجموعه این سه استاندارد و یا نسخه بهبود یافته آن‌ها هستند که در ادامه به هر سه خواهیم پرداخت.

HLG

Hybrid Log Gamma درواقع راهی برای دور زدن HDR است. این فناوری برای نمایشگر‌هایی طراحی شده که از سخت‌افزار لازم برای نمایش تصاویر HDR را ندارند و از طریق نرم‌افزار سعی می‌کند تصویر بهتری را به شما نمایش دهد. این نوع از تصاویر میان هر سه از کیفیت کم‌تری برخوردار است.

HDR 10

مرسوم‌ترین نوع است که معمولا اگر بر روی صفحه‌نمایش مدنظرتان برچسب HDR را دیدید به معنای آن است که آن صفحه‌نمایش از اچ‌دی‌آر 10 بهره می‌برد.

دالبی ویژن

این فناوری از Static Metadata استفاده می‌کند، بدین معنا که در تمام فیلمی که برای تماشا مدنظر دارید بالاترین و پایین‌ترین روشنایی را مشخص می‌کند و با توجه به آن یک روشنایی میانگین برمی‌گزیند که در ادامه و تمام بخش‌های فیلم بتواند جزئیات را در تاریکی و روشنایی نمایش دهد. بیشتر مرسوم بودن آن به دلیل اپن‌سورس بودن آن است بدان معنا که لازم نیست که سازنده به کسی هزینه‌ای برای استفاده از این فناوری در کالای خود پرداخت کند.

Dolby Vision

برای استفاده از دالبی ویژن اما باید به شرکت دالبی هزینه پرداخت شود تا متخصصین این شرکت در ساخت صفحه‌نمایش به تولید کننده کمک کنند و همچنین صلاحیت آن را تایید کنند. تفاوت این فناوری با HDR 10 آن است که می‌تواند روشنایی کلی هر صحنه یا شات را به صورت جداگانه میانگین بگیرد. مشکلی که HDR 10 داشت آن بود که اگر در یک صحنه انفجار بسیار روشنی اتفاق بیوفتد ممکن است به تنهایی میانگین کل فیلم را خراب کند و بی‌دلیل کمی تاریک‌تر از حد لازم شود. اما با دالبی ویژن که از روش Dynamic Metadata استفاده می‌کند این مشکل پیش نخواهد آمد چراکه با تغییر صحنه یا شات میانگین بخش بعدی به صورت جداگانه تایین می‌شود. دالبی ویژن همچنین از روشنایی و Color Gamut بسیار بالاتری بهره می‌برد.

دالبی ویژن

مشکل دیگر این فناوری علاوه بر گران قیمت‌تر بودن، کم‌تر بودن تنوع فیلم یا بازی‌هایی است که از آن بهره می‌برند.

آیا شما از نمایشگری استفاده می‌کنید که از دالبی ویژن پشتیبانی کند؟ به نظرتان ارزشش را دارد؟ نظرات خود را با ما و دوستانتان در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH