خسارت 10 میلیارد دلاری فیس‌بوک بابت سیاست جدید حفظ حریم خصوصی اپل

پلتفرم‌هایی نظیر فیس‌بوک به منظور فروش تبلیغات هدفمند خود، وابستگی زیادی به اطلاعات کاربران دارند. این داده‌ها شامل فعالیت‌های کاربران در فضای آنلاین، عناوین وبسایت‌های بازدید شده، محصولات مشاهده شده و مواردی از این دست است. به همین دلیل به آسانی می‌توان تصور کرد که اجرای اقدامات جدید شرکت اپل در زمینه حفظ حریم خصوصی (که اساسا انجام این قبیل ردیابی‌ها را غیرممکن می‌کند) از نظر فیس‌بوک چندان خوشایند نبوده است.

مقامات فیس‌بوک در آن مقطع زمانی اعلام کردند که این اقدام اپل موجب کاهش درآمدهای تبلیغاتی غول رسانه اجتماعی خواهد شد. اکنون مشخص شده که اظهارات آنها صحیح بوده است.

فیس‌بوک در آخرین گزارش مالی خود به درآمد 33.67 میلیارد دلاری کمپانی طی 3 ماهه چهارم سال 2021 اشاره نموده است. این رقم در مقایسه با میزان پیش‌بینی شده بیش‌تر است؛ اما فیس‌بوک هشدار داده که درآمد کمپانی طی 3 ماهه نخست سال 2022 احتمالا به حدود 27 تا 29 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

شریل سندبرگ؛ مدیرعامل متا، شرکت اپل را به‌عنوان مقصر اصلی این وضعیت اعلام می‌کند. وی گفت: “تبلیغات، اولویت نخست برای ما محسوب می‌شود و فیس‌بوک نیز همانند سایر همکاران خود در صنعت به‌دنبال تغییر سیاست اپل در سیستم‌عامل iOS با مشکلاتی جدی مواجه شده است. همان‌طور که طی مدت 3 ماه گذشته توضیح دادیم؛ اپل 2 چالش جدی را برای تبلیغ‌کنندگان ایجاد کرده است. مورد نخست اینکه دقت هدف‌گذاری تبلیغات ما کاهش یافته است. این پدیده موجب افزایش هزینه‌های استخراج نتایج می‌شود. مورد دیگر اینکه سنجش نتایج استخراج شده به‌مراتب دشوارتر می‌شود.”

این پدیده چندان تعجب‌آور به‌نظر می‌رسد؛ چرا که اکثریت کاربران احتمالا مانع از دسترسی برنامه‌ها به داده‌های شخصی و ردیابی خود می‌شوند. بنابراین چنین وضعیتی می‌تواند مشکل بزرگی را برای متا ایجاد نماید؛ مگر آنکه این شرکت موفق به ارائه راهکار جدیدی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH