تصویب قانون جدید در آمریکا امکان بارگذاری جانبی برنامه‌ها روی iOS را فراهم می‌کند

مخالفت شرکت اپل با ایده صدور مجوز نصب اپ استورهای متفرقه روی گوشی‌های آی‌فون دارای سابقه‌ای بسیار طولانی است. برای مقایسه جالب است بدانید که پلتفرم مک اپل نیز دارای یک اپ استور اختصاصی است؛ اما کاربران کماکان برای دانلود و نصب نرم‌افزارها از سایر منابع نیز با محدودیت خاصی مواجه نیستند. اپل پیش‌تر از قابلیت بارگذاری جانبی برنامه‌ها انتقاد کرده بود؛ اما به‌نظر می‌رسد که در آینده‌ای نزدیک، حق انتخاب از این شرکت سلب خواهد شد.

کمیته قضایی مجلس سنا ایالات‌متحده اخیرا طرح بازارهای برنامه باز (Open App Markets) را به تصویب رساند. بر اساس این طرح، استفاده از اپ استورهای متفرقه و روش‌های جایگزین برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای در دستگاه‌هایی مانند آی‌فون مجاز خواهد بود. با این‌حال پیش از آنکه بابت شنیدن این خبر هیجان‌زده شوید؛ بایستی بدانید که تا تصویب نهایی این طرح و تبدیل شدن آن به یک قانون کماکان مسیری طولانی باقی مانده است.

اکنون این لایحه بایستی برای بحث، بررسی، اصلاح و رای‌گیری به صحن مجلس سنا ارسال شود. این موضوع بدان معناست که اجرایی شدن قانون فوق احتمالا مدتی زمان خواهد برد. این مورد نخستین طرح ضد انحصاری پیشنهادی محسوب نمی‌شود؛ اما در صورت تصویب نهایی و رفع کلیه موانع کنونی می‌تواند تجربه کاربری جدید و کاملا متفاوتی را برای گوشی‌های آی‌فون رقم بزند.

با این‌حال بی‌تردید تصویب و اجرایی شدن این قانون برای اپل چندان خوشایند نیست. تیم پودرلی؛ رئیس واحد امور دولتی شرکت اپل با ارسال نامه‌ای به کمیته قضایی مجلس سنا در اوایل هفته جاری اعلام کرد: “صدور مجوز بارگذاری جانبی برنامه‌ها به افراد خرابکار امکان خواهد داد تا با توزیع اپلیکیشن‌ها بدون انجام بررسی‌های مهم، سیاست‌های اپل در زمینه حفظ امنیت و حریم خصوصی را نقض نمایند. بعلاوه این قانون امکان تکثیر بدافزارها، ابزارهای کلاهبرداری و سوء استفاده از داده‌های کاربران را فراهم می‌کند.”

1 در مورد “تصویب قانون جدید در آمریکا امکان بارگذاری جانبی برنامه‌ها روی iOS را فراهم می‌کند”

  1. من مخالف این قانونم چونکه به نظرم محدودیت فعلی اپل در زمینه جلوگیری از نصب برنامه های شخص ثالث به نفع امنیت گوشی های آیفون و آیپد بوده. ممکنه بعضی ها بگن که این نقض آزادی هست، خب البته که هست اما افرادی که با این محدودیت نمی توانند سر کنند می تونند به راحتی روی اندروید سوییچ کنند و در این زمینه که اجباری نیست. اما از روزی که اجازه داده بشه روی آیفون و آیپد استور های شخص ثالث نصب کنید، خواهید دید که خیلی از توسعه دهنده ها اکانت اپ استورشون رو رها می کنند و میرن در استور های شخص ثالث که به یک آزادی های خاصی برسند و در نتیجه کاربران هم بعد مدتی مجبور میشن به خاطر یک اپ خاص، از این استور به آن استور کوچ کنند (کاری که بعد فیلتر کردن تلگرام، دانشگاها سر دانشجوهای بیچاره آوردن و هر روز اجبار که برید توی فلان پیامرسان داخلی) و بالاخره توی یکی از همین رفت و آمد ها دستگاه کاربر آلوده میشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH