شارژ اسمارت‌فون در اتاق خواب احتمالا موجب ابتلا به چاقی و دیابت می‌شود

اخیرا انتشار گزارشی پیرامون “تاثیرات شارژ باتری اسمارت‌فون در اتاق خواب بر میزان ترشح ملاتونین در بدن” توجهات فراوانی را به سوی خود جلب نموده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، دانشمندان بریتانیایی نشان داده‌اند که محیط خواب تاریک برای تولید ملاتونین در بدن سودمند خواهد بود. این هورمون به بهبود متابولیسم در بدن و افزایش کیفیت خواب کمک می‌کند.

شارژ اسمارت‌فون یا تبلت در اتاق خواب بر میزان ترشح ملاتونین در بدن تاثیر می‌گذارد. این موضوع موجب برهم خوردن تعادل متابولیسم شده و احتمالا علائمی مانند چاقی یا ابتلا به دیابت را به‌دنبال خواهد داشت. نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که میزان تابش امواج الکترومغناطیسی از یک گوشی موبایلی در وضعیت استندبای معادل 2.3 میلی‌گاوس است. با اتصال گوشی به شارژر این رقم به 3.4 میلی‌گاوس افزایش پیدا می‌کند. بعلاوه میزان تشعشعات الکترومغناطیسی یک گوشی موبایل در فواصل 5، 10 و 15 سانتی‌متری به‌ترتیب برابر با 1، 0.5 و 0.3 میلی‌گاوس است.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید؛ میزان تابش امواج الکترومغناطیس از گوشی تلفن‌همراه در 2 وضعیت مختلف استندبای و در حال شارژ با یکدیگر متفاوت است. همچنین با افزایش فاصله از گوشی موبایل، میزان تماس با تشعشعات الکترومغناطیسی کاهش خواهد یافت. بنابراین محققان توصیه می‌کنند تا افراد هنگام خواب، گوشی تلفن‌همراه خود را خاموش نمایند. چنان‌چه انجام این‌کار برای شما مقدور نیست؛ در این‌صورت تلفن‌همراه خود را به داخل اتاق خواب یا کنار بالش خود نبرده و آن‌را به شارژر متصل نکنید.

یک اسمارت‌فون در زمان شارژ، مقدار کمی امواج الکترومغناطیسی را از خود ساطع می‌کند. این امواج حتی در صورت عدم استفاده از گوشی نیز در فضا منتشر می‌شوند. همچنین توصیه می‌شود تا پیش از رفتن به رختخواب، سایر لوازم خانگی را نیز از برق بکشید.

یافته‌های پژوهش فوق چندان جدید نبوده و سابقه آنها به سال 2014 بازمی‌گردد

پیش‌تر در سال 2014 محققان دانشگاه گرانادا و در ادامه کارشناسان دانشگاه منچستر به تحقیق در این زمینه پرداختند. نتایج مطالعات هر 2 گروه نشان داد که استفاده از کامپیوتر یا اسمارت‌فون در اوقات شب احتمالا موجب بروز چاقی خواهد شد. بعلاوه آی‌وی چئونگ؛ یکی از محققان دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو نیز اعلام کرد: “قرارگیری در معرض نور آبی با غنای بالا برای مدت 3 ساعت در عصر بر میزان گرسنگی و متابولیسم گلوکز در بدن به شدت تاثیر می‌گذارد. ما مایل به کشف تاثیرات احتمالی ناشی از تغییر الگوی خواب و بیداری بر بیماری‌هایی نظیر دیابت و چاقی هستیم. همچنین ما در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا خواب بهتر به بهبود امراضی نظیر چاقی و دیابت کمک خواهد کرد یا خیر. نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهند که با فرا رسیدن ساعات تاریکی شب و افزایش سطح ملاتونین در بدن، ما بایستی به رختخواب برویم. با طلوع خورشید در اوایل وقت روز، ترشح ملاتونین در بدن متوقف می‌شود. این چرخه روشنایی و تاریکی برای بدن ما سودمند بوده و به پیش‌بینی تغییرات محیط کمک می‌کند. بنابراین کاهش مدت زمان خواب یا قرارگیری در معرض روشنایی طی زمان‌های نامناسب نظیر ساعات پایانی شب موجب اختلال در ترشح ملاتونین شده و این موضوع احتمالا بر کیفیت متابولیسم بدن تاثیر منفی می‌گذارد.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH