تصاویر تبلت پیکسلی آینده گوگل در فضای وب منتشر شد

در گذشته پیرامون تلاش شرکت گوگل برای توسعه یک اکوسیستم جدید و قابل رقابت با نمونه ارائه شده توسط اپل خبرهایی منتشر شد. غول جستجوگر با عرضه پرچم‌داران سری پیکسل 6 و ایرفون‌های پیکسل بادز خود به بازار به این هدف دست یافت. اکنون شایعات جدید از معرفی ساعت هوشمند پیکسل واچ در روز 26 مه (5 خرداد ماه سال آینده) حکایت دارند. گوگل ضمن برگزاری این مراسم احتمالا از سورپرایز جدیدی برای کاربران رونمایی خواهد کرد.

آیا گوگل سرگرم توسعه یک تبلت پیکسلی با سیستم‌عامل اندروید است؟

در حال حاضر شرکت گوگل به لحاظ سخت‌افزاری صاحب اسپیکرها و نمایشگرهای هوشمند است و در این میان تنها جای خالی یک تبلت با سیستم‌عامل اندروید احساس می‌شود. اما یک گزارش منتشر شده طی هفته گذشته نشان داد که ریچ ماینر (فردی که در گذشته برای توسعه پلتفرم اندروید با اندی روبین همکاری کرد) سمت مدیر ارشد فنی تبلت‌های اندرویدی را بر عهده دارد. ظاهرا وی مسئولیت ساخت تبلت‌های اندرویدی آینده گوگل را بر عهده گرفته و در صدد عرضه محصولاتی مهیج برای جهانیان است.

در حال حاضر گوگل تست نسخه بتای اندروید 12 برای دستگاه‌های مجهز به نمایشگر بزرگ را آغاز کرده است. این پلتفرم اندروید 12L نامگذاری شده و حرف L نیز مخفف عبارت Large به‌معنای بزرگ است. بنابراین اکنون زمان مناسبی برای عرضه تبلت پیکسلی گوگل مجهز به سیستم‌عامل اندروید است.

هفته گذشته وبسایت LetsGoDigital با همکاری یک طراح گرافیک ایتالیایی با نام جوزپه اسپینلی (و نام مستعار Snoreyn) تصاویری از یک تبلت پیکسلی را منتشر کرد. این تصاویر بر پایه پتنت ثبت شده در کشور ژاپن طی سال 2019 طراحی و منتشر شده است.

تصویر تبلت پیکسلی گوگل که از پتنت به ثبت رسیده در کشور ژاپن طی سال 2019 استخراج شده است

گوگل در ماه ژوئن گذشته موفق به ثبت پتنت جدیدی در کشور ژاپن شد. این پتنت نشان‌دهنده تبلتی با حواشی نازک و زوایای گرد شده بود. آقای اسپینلی با بهره‌گیری از تصاویر ضمیمه شده به پتنت اقدام به طراحی رندرهایی از تبلت آینده گوگل کرد.

تبلت پیکسل به احتمال فراوان مجهز به تراشه بومی تنسور گوگل بوده و بدین‌ترتیب از بسیاری از امکانات و قابلیت‌های سری پیکسل 6 در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بهره‌مند خواهد شد. تا پیش از آغاز دوران شیوع ویروس کرونا در جهان، بازار تبلت‌ها مسیری رو به افول را در پیش گرفته بود؛ اما با آغاز همه‌گیری بیماری، کارگران و دانش‌آموزان ناچارا در منزل قرنطینه شده و امورات شغلی و آموزشی خود را از درون منزل پیگیری کردند. این وضعیت موجب شد تا بسیاری از افراد اقدام به خریداری تبلت جدید نموده و از آن برای انجام امورات شغلی یا برگزاری کلاس مجازی در محیط منزل استفاده کنند.

تصویری از تبلت پیکسل که بر اساس پتنت به ثبت رسیده توسط گوگل طراحی شده است

بعلاوه کاربران در کنار انجام امورات شغلی و آموزشی طی مدت روز با کمک تبلت‌های جدید خود به پخش جریانی موسیقی یا ویدیو و اجرای بازی‌های ویدیویی نیز روی آوردند. اما تبلت‌ها برخلاف اسمارت‌فون‌ها جزو دستگاه‌هایی نیستند که کاربران هر 2 سال یکبار به‌دنبال تعویض یا ارتقاء آنها باشند. در واقع پیشرفت‌های سخت‌افزاری اعمال شده در تبلت‌ها چندان هیجان‌انگیز به‌نظر نمی‌رسند.

فروش تبلت‌ها طی مدت 2 سال گذشته احتمالا برای کمپانی‌های سازنده آنها چندان ثمربخش نبوده است. شرکت اپل اخیرا گزارش داد که درآمد حاصل از فروش تبلت‌های آی‌پد طی 3 ماهه نخست سال مالی 2022 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 14.1 درصد کاهش یافته است. در دوره 3 ماهه پیش از آن یعنی 3 ماهه چهارم سال مالی 2021 درآمد حاصل از فروش آی‌پد رشد 21.32 درصدی را تجربه کرد.

تصویری از تبلت پیکسل مجهز به سیستم‌عامل اندروید

فروش تبلت‌های اپل در دوره 12 ماهه سال مالی 2021 به میزان 34.32 درصد افزایش یافت. اما با توجه به بازگشایی کمپانی‌ها و مدارس در برخی مناطق خاص، نیاز مصرف‌کنندگان به خریداری یک تبلت جدید کاهش یافته است.

گوگل در سال 2019 از تصمیم خود برای توقف تولید تبلت‌ها خبر داد

جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که گوگل پیش‌تر در سال 2018 تبلتی موسوم به پیکسل اسلیت را روانه بازار کرد. با این‌حال تبلت مذکور مجهز به سیستم‌عامل اندروید نبود و در عوض با پلتفرم Chrome OS، نمایشگر 12.3 اینچی و پردازنده 14 نانومتری Core-i7 اینتل در دسترس مشتریان قرار گرفت.

درژوئن سال 2019 شرکت گوگل از تصمیم خود برای توقف تولید تبلت خبر داد. این تصمیم توسط ریک اوسترلو؛ معاون ارشد واحد دستگاه‌ها و سرویس‌های گوگل اعلام شد. نامبرده در سال گذشته میزبان رویداد Made by Google بود و از اسمارت‌فون‌های پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو به‌طور رسمی رونمایی کرد. آقای اوسترلو در آن مقطع زمانی اعلام کرد که گوگل به حمایت از شرکای خود برای عرضه تبلت‌های جدید ادامه خواهد داد.

اما این اظهارات پیش از عرضه تراشه بومی تنسور، توسعه سیستم‌عامل اندروید 12L، استقبال شدید کاربران از سری پیکسل 6 (علیرغم وجود باگ‌های متعددی که گوگل بسیاری از آنها را بلافاصله برطرف کرد) و انتشار شایعات بیش‌تر در رابطه با ساعت هوشمند پیکسل واچ مطرح شدند. بنابراین اگرچه هنوز هیچ چیز به‌طور رسمی اعلام نشده است؛ اما به‌نظر می‌رسد که گوگل روی توسعه یک تبلت پیکسلی مبتنی بر پلتفرم اندروید کار می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH